Beantwoord

Een kleine melding wat betreft onze kredietkaarten (Visa & Mastercard).

  • 9 August 2020
  • 5 reacties
  • 454 Bekeken

  • Ontdekker - Niveau 2
  • 3 reacties

Ik heb een mail ontvangen met bovengenoemde titel. 

Hieronder  de inhoud. Ik vertrouw het niet. Kan iemand vanuit BNP Paribas bevestigen of deze mail correct is:

Geachte relatie,

 

Het ontbreekt fraudeurs niet aan verbeelding om u in de val te proberen lokken. In tijden van crisis maken fraudeurs listig gebruik van de algemene angstgevoelens om vertrouwelijke bankgegevens te verkrijgen, en uw identiteit te stelen. E-mails, nagebootste websites, sms-berichtjes, links of chatberichten... alle digitale communicatiemiddelen worden ingezet om het doel te bereiken. Deze praktijk heet "phishing".

Veilig elektronisch betalingsverkeer is onze hoogste prioriteit. Daarom worden er op voortdurende basis controles uitgevoerd.

Hierbij werd ontdekt dat een database van een derde partij, bij wie u uw kaart gebruikt heeft, gehackt werd. Daardoor bestaat de kans dat uw gegevens gebruikt worden om frauduleuzeaankopen uit te voeren.

Vandaag kunnen wij niet bevestigen of uw kaartgegevens ook effectief in handen zijn van een criminele organisatie en of ze misbruikt zullen worden.
 

Om misbruik volledig uit te sluiten hebben wij uw kaart zo snel mogelijk geblokkeerd.

Uw Kredietkaart is in beperking geplaatst en niemand kunt gebruik maken van uw kredietkaart tot u de verificatiestappen succesvol voltooid.

icon

Beste antwoord van YannickB 10 August 2020, 10:27

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 2

Het is maar al te duidelijk een pging tot oplichterij. Dat kan men reeds afleiden uit bewoordingen zoals:

  • Geachte relatie …
  • Hierbij werd ontdekt dat ….
  • Uw Kredietkaart is in beperking geplaatst… (slecht vertaald uit het Frans)

Bovendien, en in de eerste plaats, als men bij BNP  frauduleuze handelingen vermoedt, dan wordt vooreerst de kaart en/of rekening geblokkeerd, en pas nadien concact opgenomen, meestal eerst telefonisch. En vooral, een geblokkeerde kaart wordt niet meer geheractiveerd. Een geblokkeerde kaart is automatisch vervallen en men moet bijgevolg een nieuwe aanvragen. En ja, zo hoort het.

Voorts kan u het nakijen mits het adres van de afzender te controleren, dat zal iets zijn als

BNP4833344durote^&$%)))kdkdkdkdwww.eee

Kortom, een absurd lang en dus vals emailadres.

En stel het wantrouwen maar op scherp, want u mag zich aan nog veel van deze berichten verwachten.

 

 

Ik heb 27 jaar bankervaring in Nederland, maar bij deze leken zowel het e-mailadres als het web adres zeer op de gebruikelijke adressen zodat ik toch begon te twijfelen …

dank jullie wel

Reputatie 2

Van ervaringen gesproken, dit soort practijken bestaat amper een vijftal jaartjes, ergo, ervaring uit vroegere tijden brengt niet veel baat.

Om er verder eventjes op in en gaan, waarom bijvijvoorbeeld is de aanhef “Geachte relatie”

verdacht?

  • Eerstens, uw bank zou u met uw persoonlijke naam en voornaam aanspreken.
  • En ten tweede, de misdadigers hebben deze brief aan een database emailadresen gekoppeld. Vaak gaat het om cyptische adressen zoals xsins@nergens.uu. Ergo, een aanhef als “Geachte    xsins@nergens.uu.” zou al op voorhand verdacht lijken, dus hebben de fraudeurs de aanhef niet aan het emailadres gekoppeld.

Nieuwe tijden, nieuwe ervaringen.

Zoals ik al zei, heb bent bedankt, je hoeft me niet verder de les te spellen ...

Reputatie 7

Hallo Rian,

Bedankt om dit bij ons na te vragen; het gaat inderdaad om een poging fraude. Aarzel ook in de toekomst zeker en vast nooit om om even aan te kloppen als je twijfelt over een mail of ander bericht dat je in onze naam hebt gekregen.

Er worden jammer genoeg steeds meer phishing mails verzonden en helaas slaan fraudeurs er ook in om de stijl en opmaak van echte bedrijven na te bootsen.

Reageer