Beantwoord

Fraude - Phishing

  • 17 May 2020
  • 3 reacties
  • 1009 Bekeken

Hallo,

Ik wou vandaag iets verkopen op 2dehands.be. Hier vroeg de koper om een verificatie (of mijn bank en rekeningnummer bij elkaar hoorden) via een link. Ik heb daar op geklikt en via mijn kaartlezer mijn pincode ingegeven. Daarna keek ik op mijn banking app en gaf het een melding dat ik een ongeldige kaart had. Ik heb daarna ook meteen cardstop gebeld.

Ik ben dus waarschijnlijk opgelicht, maar het is nu zondag en niemand kan in mijn rekening kijken of mijn geld er nog op staat? Het gaat over een relatief groot bedrag. 

Ik maak mij heel veel zorgen. Is er iets wat ik nu nog kan doen? kan iemand mij hiermee helpen?

 

Groetjes,

Marco

icon

Beste antwoord van YannickB 18 May 2020, 08:17

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7

Hallo Marco,

Je deed er alvast goed aan om meteen Card Stop te bellen, want het gaat inderdaad om een vorm van online fraude. 

Via deze site heb ik geen toegang tot je rekeningen, maar ik raad je aan om ons zo snel mogelijk te bellen via 02 762 60 00 zodat we je verrichtingen met jou kunnen overlopen.

Ik ben het slachtoffer geworden van online fraude. Er is bijna 800 euro van de rekening verdwenen. Het was een email van E-box om terugbetaling van water en electriciteit wegens corona.

De mail heb ik wel niet meer, mailbox net opgekuist.

Mijn bankkaart werd al geblokkeerd, vermoedelijk door BNP Paribas Fortis zelf. Maar nu is het zondag en ik vertrek morgen naar het buitenland.

Ik heb al een mail gestuurd naar de online adviseur en ga de mail doorsturen naar de politie met een schermafbeelding erin.

HELP!! Wat kan ik momenteel nog doen?

Dag @Heidi Switten ,

Jammer om te horen dat je slachtoffer van fraude bent geworden!

Wij zijn helaas niet bereikbaar op zondag. Heb je ondertussen contact gehad met je adviseur? Je zou kunnen vragen om een tijdelijke kaart te gaan afhalen in het kantoor zodat je toch met een kaart naar het buitenland kan.

Als je kaart al geblokkeerd was (dat kan inderdaad door ons systeem gebeuren), is er verder niets dat je kan doen als wij niet bereikbaar zijn.

Voor de zekerheid zet ik nog even op een rijtje wanneer we telefonisch bereikbaar zijn:

  • Op weekdagen van 7 tot 22u.
  • Op zaterdag van 9 tot 17u.

Hopelijk is het snel opgelost kan je toch nog genieten van je reis!

Groetjes,

Lieze

Reageer