Beantwoord

NFC blokkeren en SEPA

• 26 juli 2018
  • 10 reacties
  • 1294 Bekeken

• Net gestart
  • 5 reacties
Klopt het dat als men NFC laat blokkeren op een bankkaart, het eveneens niet meer mogelijk is om bij sommige parkeerautomaten(waar de code niet moet worden ingegeven met nadien een eenmalige sepa-afhouding) de kaart nog te kunnen gebruiken. Indien ja, hoe komt het dan dat mijn kaart zonder het wifi-symbool en zonder nfc-tag toch gebruikt kan worden voor zulke transacties bij een parkeerautomaat of een webshop (met een sepa afhouding, dus niet rechtstreeks van mijn rekening)
icon

Beste antwoord van YannickB 6 augustus 2018, 15:00

Dag Hod,

We gaven je inderdaad een aantal uiteenlopende antwoorden, dus ik wou toch nog even duidelijkheid scheppen en al je vragen correct beantwoorden.

• Je kan op dit moment contactloos betalen (NFC) en betalen zonder pin-code niet zelf uitschakelen via Easy Banking. Dit kan enkel door even met ons te bellen via het nummer 02 762 60 00.
  • Wanneer je contactloos betalen (NFC) OF betalen zonder pin-code blokkeert, dan zal jammer genoeg geen van beiden nog werken tot je het opnieuw laat deblokkeren. Je zal wel nog steeds online kunnen betalen met je kaart.
  • Daarnaast kan je op dit moment, via Easy Banking App voor smartphone, wel al je kaart (de)blokkeren voor online betalingen en voor gebruik buiten Europa. Dit heeft op zijn beurt dan weer niets te maken met contactloos betalen, of met betalen zonder pin.

Wat dat tweede punt betreft, raad ik je dan ook aan om toch even contact met ons Easy Banking Centre op te nemen via het nummer 02 762 60 00. Als je je NFC-functie liet blokkeren, vermoed ik namelijk dat daarbij iets is foutgelopen en dat die mogelijkheid nog steeds actief staat.

Helaas kan ik dat niet zelf voor je opzoeken, omdat we via onze Community geen enkele toegang tot rekeningen, kaarten en andere persoonlijke gegevens hebben.

Verder zijn dit alvast de limieten en beperkingen voor zowel betalen zonder pin-code, maar met de chip, als via NFC:

• De verrichtingen waarvoor geen geheime code vereist is zijn beperkt tot volgende bedragen: 25 EUR per verrichting en 50 euro voor opeenvolgende verrichtingen via Bancontact. Verrichtingen via Maestro hebben hun eigen uiteenlopende limieten; parkings (50 EUR), tolwegen (100 EUR), vendingmachines (25 EUR)
  • Een contactloze betaling (NFC) kan slechts gebeuren als de afstand tot de betaalterminal beperkt is tot enkele centimeters.
  • De ingebouwde beveiliging zorgt ervoor dat slechts één transactie kan worden uitgevoerd wanneer de terminal door de verkoper wordt geactiveerd. Zelfs als je per ongeluk twee keer je kaart tegen de terminal houdt, zal de aankoop slechts één keer aangerekend worden.

Wat betreft je vragen over wat je kan doen als je kaart gestolen wordt:

Bij alle types frauduleuze betalingen met bankkaarten dien je zo snel mogelijk Card Stop te contacteren op het nummer 070 344 344 en doe je best zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Neem indien mogelijk een uittreksel of een print van de verrichting mee naar de politie, zij zullen er om vragen.

Neem nadien contact op met ons Easy Banking Centre. Je kan ons bereiken op het nummer 02 762 60 00 van maandag tot en met vrijdag van 7u tot 22u en op zaterdag van 9u tot 17u. Mijn collega's kunnen ook intern een procedure opstarten om de fraude te onderzoeken. Hiervoor hebben we een PV nodig.

Over of we het geld terug kunnen storten kan ik je jammer genoeg geen beloftes maken. Banken mogen namelijk niet zomaar geld van een rekening halen en, zoals je zelf aangeeft, valt de handelaar in deze hypothetische situatie niets te verwijten. Hij zou dus het nieuwe slachtoffer worden als wij het geld van zijn rekening terug zouden nemen. We moeten dus elk geval onderling uitgebreid onderzoeken.

Daarom dat een onderzoek via de politie belangrijk is. Zij kunnen bijvoorbeeld camerabeelden opvragen om de dader op te sporen.

Alvast onze excuses voor de misverstanden. Ik wens je toch nog een hele fijne dag toe en aarzel zeker niet om ons bijkomende vragen te stellen!
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 1
Dag Hod,

Welkom op onze Community !

Onze nieuwe bankkaarten met wifi-logo beschikken inderdaad over de optie om contactloos te betalen.
Je kan er voor kiezen deze functie te laten uitzetten maar dan kan je eveneens niet meer betalen bij parkeerautomaten etc. waar je geen code moet ingeven.

Onze oude kaarten daarentegen werken nog met een ander system. Zij beschikken enkel over de functie om in sommige parkeergarages te betalen zonder code. Ook hier kan ervoor gekozen worden deze optie uit te schakelen.

Omdat je nieuw bent op de community, wil ik je graag wijzen op enkele interessante berichten:
- Wij leren onze nieuwe leden graag kennen. Stel jezelf even voor!
- Aanmelden zonder kaartlezer op Easy Banking Web is mogelijk de met de Itsme App.

Ik wens je een zonnige dag !
Dag moderators,

Met mijn oude kaart kan ik dus in een aantal situaties betalen zonder code(= functionaliteit A). .
Met mijn toekomstige nieuwe kaart kan ik ook contactloos betalen(=functionaliteit B ) via NFC.
Echter als ik B niet wens op mijn nieuwe kaart, kan ook A niet meer, hoewel ik A kon doen zonder B op mijn oude kaart.
Om A te doen moet de chip op mijn oude kaart worden uitgelezen. Daarvoor moet er contact zijn tussen de chip en een kaartlezer..
Om B te doen moet een NFC-tag worden uitgelezen. Daarvoor moet er geen fysisch contact zijn tussen de Tag en de tag lezer.
Op mijn nieuwe kaart is nog steeds de chip aanwezig, en kan deze worden uitgelezen door een kaartlezer door contact te maken.
Dus moet het technisch mogelijk zijn om igv een nieuwe kaart, B niet te wensen en A toch te behouden.
A is veiliger dan B, want er moet fysisch contact zijn. Terwijl bij B 'bijna' fysisch contact voldoende is..
Ik begrijp niet waarom fortis deze koppeling doorvoert van 'niet-B dan niet-A' op een nieuwe kaart.
Tevens had ik graag geweten welke de bedrag-limieten zijn voor A en B.
nihil
Reputatie 4
Badge +4
[EDIT 06/08/2018] We gaven je hieronder informatie die niet helemaal correct was. Alvast onze oprechte excuses daarvoor. Hopelijk geeft het antwoord dat we ondertussen toevoegden aan je vraag je toch nog een duidelijk overzicht.

Hallo hod,

Sinds september 2017 hebben we twee nieuwe manieren van contactloos betalen: via Android pay met de debetkaart en met NFC contactless functie op de debetkaart.

Al onze debetkaarten met uitgiftedatum van 18 september 2017zijn uitgerust met een chip waarmee je contactloos kunt betalen. Je kan dan de kaart over de kaartlezer in de winkel bewegen en de betaling zal uitgevoerd worden. Je hoeft de pincode niet in te geven. Dit kan voor betalingen tot 25 euro met een maximum limiet van 50 euro, nadien moet je opnieuw jouw pincode invoeren. Dit kan natuurlijk alleen op de kaartlezers waar het logo van contactloos betalen opstaat. De limiet van contactloos betalen kan je niet wijzigen. Het contactloos betalen kun je zelf uitschakelen via de Easy Banking App:

- aanmelden op de Easy Banking App
- ga naar 'Kaarten'
- klik verder op de drie puntjes in de rechterbovenhoek
- klik op 'Instellingen'
- 'Online betalingen' uischakelen

Let op, in dat geval zal je dan alle online betalingen uitschakelen en zal je dus geen betalingen via Internet kunnen doen.

Wat betreft de veiligheid, kan een fraude geval niet uitgesloten worden, maar in de praktijk heeft Febelfin geen weet van ook maar enig fraudegeval. Ik verwijs jou graag naar het bericht over de veiligheid van contactloos betalen.
Innovatie en veiligheid dragen we hoog in het vaandel. Onze producten ondergaan de nodige technologische updates zodat ze nog beter aansluiten aan onze innovatieve aanpak en de wensen van onze klanten.

Hopelijk heb je hiermee voldoende informatie. Indien je nog vragen hebt, aarzel niet om ons te contacteren. We helpen jou graag verder.

Ik wens je een fijne dag verder :)
Beste,

Als ik het goed lees zal ik dus bij het uitschakelen van contactloos betalen, geen betalingen meer kunnen doen via internet.
Vraag 1 : Is dit ook zo voor internet-betalingen waarvoor ik mijn bankkaartlezer nodig heb en mijn pin-code moet ingeven, kan ik bij het uitschakelen van contactloos betalen dit dan ook niet meer ?

Als ik contactloos betalen niet uitschakel, wat dan bij verlies, diefstal.van mijn kaart
Vraag 2 : Wie breng ik op de hoogte in geval van verlies, cardstop of jullie callcenter (is dit 24x7 beschikbaar) of beiden
Vraag 3 : Wie breng ik op de hoogte in geval van diefstal, cardstop of jullie callcenter of beiden.
Vraag 4 : Stel dat de diefstal wordt opgemerkt, of ik jullie of cardstop op de hoogte breng, nadat de daders reeds max 50€ contactloos hebben betaald, zal ik de 50€ kunnen terug krijgen van mijn bank, of moeten hiervoor eerst de daders worden gevat, of ben ik 50€ kwijt.

mvg
Reputatie 4
Badge +4
Hallo hod,

Graag beantwoord ik al je vragen:

1. Je zal voor elke online betaling via internet de functie 'Online betalingen' via de Easy Banking App moeten heractiveren.
2. In geval van verlies of diefstal van je bankkaart, bel je meteen naar Cardstop op het nummer 070/344 344 (24u/24u en 7d/7d). Vervolgens bel je naar het Easy Banking Centre (02 762 60 00 van 7u tot 22u in de weekdagen en zaterdag van 9u tot 17u) zodat we een nieuwe bankkaart kunnen bestellen.
3.In geval van verlies of diefstal van je bankkaart, bel je meteen naar Cardstop op het nummer 070/344 344 (24u/24u en 7d/7d). Vervolgens bel je naar het Easy Banking Centre (02 762 60 00 van 7u tot 22u in de weekdagen en zaterdag van 9u tot 17u) zodat we een nieuwe bankkaart kunnen bestellen.
4. In geval van fraude met je bankkaart via contacloos betalen, moet je een officiele aangifte doen bij de politie. Jouw aangifte zal in onderzoek worden opgenomen door de politie. Bij de veronderstelde fraudegeval zal de dief een spoor achterlaten door zijn gegevens van de transactie achter te laten ("...de rekening van de handelaar die over de terminal beschikt, wordt gecrediteerd via de gebruikelijke betaalsysteemkanalen." zie website Febelfin)

Hopelijk kun je hiermee verder. Indien je nog vragen hebt, aarzel niet om ons te contacteren.

Ik wens je een fijne dag 🙂
Beste Renata of andere moderatoren,

Ik ben in de war.
In een vorig bericht schrijft u:;" Het contactloos betalen kun je zelf uitschakelen via de Easy Banking App" gevolgd door een kleine handleiding
Daarenboven schrijft u dan in hetzelfde en een volgend bericht dat ik dan geen verder online betalingen kan uitvoeren, tenzij ik het telkenmale heractiveer.

Echter volgens
https://nl.community.bnpparibasfortis.be/kaarten-betalingen-32/contactloos-betalen-deactiveren-584 zijn er ook andere mogelijkheden om te desactiveren. In dit bericht is er geen sprake van dat ik dan geen online betalingen meer kan uitvoeren met pincode en de kaartlezer. Dit bericht dateert echter van 8 maanden geleden.
Tevens heb ik telefonisch contact opgenomen met jullie easy banking center en daar beweert men dat zij ook het contactloos betalen kunnen desactiveren zonder invloed op internet betalingen.
Begrijpt u mijn verwarring ? Kunt u zorg dragen voor deze verwarring ?
Graag duidelijkheid van de huidige mogelijkheden(Wie-Hoe-Wanneer) tot de-activeren van contactloos betalen en de gevolgen hiervan. Liefst met referenties(art, para, blz) naar jullie voorwaarden zoals aanwezig op jullie internet-omgeving, om verdere verwarring te voorkomen.

Aangaande uw antwoord op mijn vraag 4 hierboven(waarvan ik vermoed dat we naast elkaar praten), schets ik een mogelijke fictieve situatie
- Mijn bankkaart met geactiveerde mogelijkheid om contactloos te betalen wordt gestolen.
- Ik ontdek dit om 14.00hr en verwittig onmiddellijk cardstop
- Ik contacteer jullie easy banking centre om 14.05hr en vraag een nieuwe kaart
- Ik doe aangifte bij de politie om 14.15hr en laat hun weten dat ik mijn laatste gekende transactie met mijn bankkaart heb uitgevoerd rond 11.30hr
- Ik kijk mijn rekening na om 15.30hr, na terugkomst van politie, en merk dat om 12.00hr en om 12.15hr er telkens 20€ van mijn rekening is afgegaan door contactloos betalen in een krantenwinkel. Ik was op die ogenblikken niet in de krantenwinkel en vermoedelijk heeft de dader dus mijn kaart gestolen tussen 11.30hr en 12.00hr, en de transacties in de krantenwinkel uitgevoerd. ik laat dit weten aan de politie en aan jullie easy banking centre

Indien ik het goed begrijp zal de dader dan geen gegevens van zichzelf achterlaten in de krantenwinkel, tenzij hij zo dom is om op factuur te kopen, en dan nog. Hij heeft mijn bankkaart gebruikt. De bankrekening van de krantenwinkel zal gecrediteerd worden door een debetering van mijn rekening. De krantenwinkel valt niets te verwijten, mijns inziens.

Kan ik mijn 40€ recupereren en hoe ?
Moet ik buiten bovenstaand verhaal, en een copy van PV-aangifte, nog bewijzen op tafel leggen of volstaat dit opdat jullie, de bank mij 40€ vergoeden. Eveneens graag met referenties(art, para., blz) naar jullie voorwaarden aanwezig op jullie internet-omgeving.

PS. Indien u van mening bent dat bovenstaande geen meerwaarde heeft voor deze community, hoor ik dit graag en zal ik ze voorleggen in mijn bankkantoor.

PS2. Ik wil met kennis van zaken, beslissen of ik in de toekomst op een betrouwbare, veilige, risico-beperkende wijze een conflict-vrije, financiële relatie in stand kan houden met mijn bank.
Reputatie 1
Dag Hod,

Vanaf het moment dat je merkt dat uw bankkaart niet meer in eigen bezit is, dien je onmiddellijk contact op te nemen met CardStop om jouw kaart te blokkeren. Tot op het moment van het verzet ben je als houder immers verantwoordelijk voor de gevolgen van het verlies of de diefstal tot een bedrag van 150 euro.

Wanneer er toch misbruik is gemaakt van jouw kaart dien je eveneens een officiële aangifte te doen via de politie. Deze aangifte zal dan in onderzoek geplaatst worden. Op basis van dit onderzoek zal worden nagekeken wat er voor jou gedaan kan worden. Wij kunnen op voorhand nooit verzekeren dat je de gelden zal kunnen recupereren.

Verder wens ik graag jouw vraag betreffende online betalen te behandelen.
Contactloos betalen en online betalen zijn twee verschillende opties op uw bankkaart. De functie om online te kunnen betalen kan inderdaad uitgeschakeld worden via onze applicatie.

De contactloze functie daarentegen kan enkel uitgeschakeld worden door een medewerker van de bank. Wanneer je deze functie laat uitschakelen zal je geen betalingen meer kunnen uitvoeren zonder invoer van de pincode.

Hopelijk kan je hiermee verder. Indien je nog vragen hebt, aarzel niet om ons te contacteren.

Ik wens je nog een zonnige dag verder ! ☀
Bedankt voor het volledige antwoord en het oplossen van mijn verwarring.
Volledigheidshalve zou ik u willen vragen om het laatste bericht van ShantyV aan te duiden als beste antwoord.
In het huidige beste antwoord van Renata_bnp staan fouten, en dit zou toekomstige consulteerders van mijn vraag in de war kunnen brengen.
Reputatie 5
Dag Hod,

We gaven je inderdaad een aantal uiteenlopende antwoorden, dus ik wou toch nog even duidelijkheid scheppen en al je vragen correct beantwoorden.

• Je kan op dit moment contactloos betalen (NFC) en betalen zonder pin-code niet zelf uitschakelen via Easy Banking. Dit kan enkel door even met ons te bellen via het nummer 02 762 60 00.
  • Wanneer je contactloos betalen (NFC) OF betalen zonder pin-code blokkeert, dan zal jammer genoeg geen van beiden nog werken tot je het opnieuw laat deblokkeren. Je zal wel nog steeds online kunnen betalen met je kaart.
  • Daarnaast kan je op dit moment, via Easy Banking App voor smartphone, wel al je kaart (de)blokkeren voor online betalingen en voor gebruik buiten Europa. Dit heeft op zijn beurt dan weer niets te maken met contactloos betalen, of met betalen zonder pin.

Wat dat tweede punt betreft, raad ik je dan ook aan om toch even contact met ons Easy Banking Centre op te nemen via het nummer 02 762 60 00. Als je je NFC-functie liet blokkeren, vermoed ik namelijk dat daarbij iets is foutgelopen en dat die mogelijkheid nog steeds actief staat.

Helaas kan ik dat niet zelf voor je opzoeken, omdat we via onze Community geen enkele toegang tot rekeningen, kaarten en andere persoonlijke gegevens hebben.

Verder zijn dit alvast de limieten en beperkingen voor zowel betalen zonder pin-code, maar met de chip, als via NFC:

• De verrichtingen waarvoor geen geheime code vereist is zijn beperkt tot volgende bedragen: 25 EUR per verrichting en 50 euro voor opeenvolgende verrichtingen via Bancontact. Verrichtingen via Maestro hebben hun eigen uiteenlopende limieten; parkings (50 EUR), tolwegen (100 EUR), vendingmachines (25 EUR)
  • Een contactloze betaling (NFC) kan slechts gebeuren als de afstand tot de betaalterminal beperkt is tot enkele centimeters.
  • De ingebouwde beveiliging zorgt ervoor dat slechts één transactie kan worden uitgevoerd wanneer de terminal door de verkoper wordt geactiveerd. Zelfs als je per ongeluk twee keer je kaart tegen de terminal houdt, zal de aankoop slechts één keer aangerekend worden.

Wat betreft je vragen over wat je kan doen als je kaart gestolen wordt:

Bij alle types frauduleuze betalingen met bankkaarten dien je zo snel mogelijk Card Stop te contacteren op het nummer 070 344 344 en doe je best zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Neem indien mogelijk een uittreksel of een print van de verrichting mee naar de politie, zij zullen er om vragen.

Neem nadien contact op met ons Easy Banking Centre. Je kan ons bereiken op het nummer 02 762 60 00 van maandag tot en met vrijdag van 7u tot 22u en op zaterdag van 9u tot 17u. Mijn collega's kunnen ook intern een procedure opstarten om de fraude te onderzoeken. Hiervoor hebben we een PV nodig.

Over of we het geld terug kunnen storten kan ik je jammer genoeg geen beloftes maken. Banken mogen namelijk niet zomaar geld van een rekening halen en, zoals je zelf aangeeft, valt de handelaar in deze hypothetische situatie niets te verwijten. Hij zou dus het nieuwe slachtoffer worden als wij het geld van zijn rekening terug zouden nemen. We moeten dus elk geval onderling uitgebreid onderzoeken.

Daarom dat een onderzoek via de politie belangrijk is. Zij kunnen bijvoorbeeld camerabeelden opvragen om de dader op te sporen.

Alvast onze excuses voor de misverstanden. Ik wens je toch nog een hele fijne dag toe en aarzel zeker niet om ons bijkomende vragen te stellen!

Reageer