Beantwoord

nieuwe bankkaart


Reputatie 2

Mijn echtgenote kreeg onlangs een nieuwe bankkaart toegestuurd. Tot onze verbazing is de kaart zowel een bancontactkaart als een visakaart. Mijn vrouw was tot op heden niet in het bezit van een kredietkaart. Op zich geen probleem. De kaart werkt zoals het hoort. Geen problemen bij het betalen in een winkel, noch met pincode noch conatctloos. Het probleem stelt zich bij het online winkelen. Bij het afrekenen wordt de methode van betaling gevraagd waarbij wij bancontact kiezen. De website vroeg aansluitend zowel het kaartnummer als de vervaldatum. Het probleem stelt zich in het feit dat een bancontactkaart normaliter 17 cijfers bevat terwijl een kredietkaart slechts 16. De nieuwe, gecombineerde kaart van mijn echtgenote bevat slechts 16 cijfers waardoor de onlinewinkel de kaart niet aanvaardt door het gebrek van één nummer. We hebben dan maar de gegevens van mijn (een nog ouder model) ingegeven met 17 cijfers en het lukte meteen. 
hoe kan dit worden opgelost of welke werkwijze raden jullie aan met de nieuwe gecombineerde bankkaart?

icon

Beste antwoord van LienV 4 August 2021, 16:27

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Om te beginnen heeft uw vrouw geen kredietkaart gekregen maar een debetkaart Bancontact-Visa DEBIT, ik leg de nadruk op Debit om aan te tonen dat het een debetkaart is en geen kredietkaart dus als men betaalt of geld afneemt aan een geldautomaat dan gaat het bedrag onmiddellijk van de rekening alhoewel onmiddellijk een rekbaar begrip is want verrichtingen via Visa Debit gaan maar pas op het eind van de volgende werkdag van de rekening terwijl via Bancontact dezelfde dag nog van de rekening afgaan.

Indien uw vrouw een Visa kredietkaart wenst moet zij een aparte kaart aanvragen en dan gaat de bank onderzoeken of zij voldoende solvabel is om zo’n kaart toegekend te krijgen dus het is niet zo dat een bank zomaar kredietkaarten uitdeelt, indien men niet voldoende solvabel of insolvabel is dan krijgt men de kredietkaart niet toegekend.

Ik hoop hiermee deze misverstanden uit de wereld wordt geholpen.

Wat het probleem van de kaartnummer betreft: ik zou als ik u was eens contact opnemen met de bank.

 
 
 
Reputatie 2

Bedankt voor uw antwoorden. 

Hoe de nieuwe kaart nu juist heet of als mijn vrouw een VISA kaart heeft of niet, doet niets ter zake. 
Feit is dat de nieuwe bankkaart niet langer kan gebruikt worden voor online bestellingen te betalen via Bancontact. 
Als uw oude bankkaart wordt vervangen door een nieuwe, verwacht men minstens dezelfde functie(s) als de oude. Maar door een nieuwe cijferstructuur kan dit helaas niet meer. 
Ik zou graag een antwoord ontvangen met betrekking tot het standpunt van de bank inzake het gebruik van de nieuwe kaart voor online-bestellingen. 
 

Reputatie 3

Bedankt voor uw antwoorden. 

Hoe de nieuwe kaart nu juist heet of als mijn vrouw een VISA kaart heeft of niet, doet niets ter zake. 
Feit is dat de nieuwe bankkaart niet langer kan gebruikt worden voor online bestellingen te betalen via Bancontact. 

 

Dixit de BNP-bonzen zou die nieuwe kaart wel degelijk ook de bancontactfunctie moeten ondersteunen. Of staat up uw vrouws kaart dan geen bancontactsymbool?

Maar er zijn inmiddels al zoveel klachten hieromtrent dat onzekerheid troef is geworden.

Reputatie 3

 Maar door een nieuwe cijferstructuur kan dit helaas niet meer. 

 

Ach ja, nu gaat mij een lichtje op.

Het zou er dus op neerkomen  dat die kaart maar gedeeltelijk compatibel is met Bancontact. Mann … Mann … Mann ..Mann … Mann ...

Reputatie 4

Dag, @Bart Lefevere 

 

Bedankt voor jouw bericht.

 

Het is inderdaad een debetkaart dat mevrouw heeft ontvangen. Als je nu online iets wil betalen, zal je vanaf nu echter de optie “Visa” moeten kiezen. Daar zal je wel het volledige kaartnummer zonder problemen kunnen ingeven om nadien te kunnen betalen.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

 

Reputatie 6
Badge +3

Dag, @Bart Lefevere 

 

Bedankt voor jouw bericht.

 

Het is inderdaad een debetkaart dat mevrouw heeft ontvangen. Als je nu online iets wil betalen, zal je vanaf nu echter de optie “Visa” moeten kiezen. Daar zal je wel het volledige kaartnummer zonder problemen kunnen ingeven om nadien te kunnen betalen.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

 

Dat is geen oplossing, als die website in kwestie alleen Bancontact aanvaardt moet men wel met die nieuwe kaart kunnen betalen anders is dat een achteruitgang en zal men dan verplicht zijn van een debetkaart van een andere bank te gebruiken en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

 
 
Reputatie 4

Dag, @Alexander 

 

Als je kiest voor de optie Bancontact staat dit nog vaak ingesteld op de Maestro debetkaart die bestaat uit 17 cijfers, terwijl de nieuwe kaart bestaat uit slechts 16 cijfers.

 

Daarom is het best, als de optie “Visa” wordt aangeboden bij de betaalmethodes, deze nu te kiezen.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Reputatie 2

Er wordt het een en het ander duidelijk. 
Stel dat er iemand in het bezit is van een debetkaart (Bancontact) en een Visa kaart. 
Wordt dit in de toekomst één kaart?

Waarom staat anders het symbool van Visa op de debetkaart van Bancontact?

En als dit in de toekomst één kaart wordt en men doet een online bestelling via Visa. Wordt het bedrag dan onmiddellijk gedebiteerd of wordt het bedrag via visa afgerekend?

Want dat is de raad die me gegeven wordt, namelijk voor Visa te kiezen als men met Bancontact wenst te betalen maar wat als de klant ook een klant is bij Visa? Welke optie moet die klant kiezen opdat het bedrag onmiddellijk zou worden gedebiteerd?

 

Reputatie 4

Dag, @Bart Lefevere 

 

De Visa debetkaart en de Visa kredietkaart blijven twee verschillende bankkaarten.

 

Indien je dus via de optie “Visa” betaalt met een debetkaart, dan wordt het bedrag automatisch gedebiteerd van de zichtrekening. Betaal je via dezelfde optie met een kredietkaart, dan zal Visa het bedrag automatisch op jouw zichtrekening reserveren en pas de volgende maand van de rekening afhalen.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

 

Reputatie 2

Bedankt voor het duidelijke antwoord. 
Blijft enkel de vraag waarom in godsnaam het logo van Visa afgebeeld wordt op een debetkaart als deze niets met Visa te maken heeft?

 

Reputatie 4

Dag, @Bart Lefevere 

 

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen het merk “Visa” en de functie van een kredietkaart. Er zijn meerdere merken die ook kredietkaarten aanbieden.

“Visa” is dus niet synoniem voor het betalen met krediet. Het is gewoon een naam van de ontwikkelaar die de bankkaart beheert en aanmaakt.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Reputatie 2

Ik ben er van overtuigd dat indien men een rondvraag organiseert en vraagt wat Visa betekent er zeker 90% antwoordt “een kredietkaart”. De naam is als dusdanig gekend onder de algemene bevolking. In de winkel vraagt men ook bv. Met Visa of Mastercard? Daarmee bedoelt de winkelier met 100% zekerheid een kredietkaart. 
Nu, het is wat het is maar het zorgt toch voor verwarring bij de klanten. Ik denk dat dit niet de  bedoeling kan zijn geweest. 
Toch bedankt voor de antwoorden en ik onthoud dat er twee Visa kaarten bestaan:

- een Visa debetkaart

- een Visa kredietkaart

Reputatie 3

Als je nu online iets wil betalen, zal je vanaf nu echter de optie “Visa” moeten kiezen.

 

Boink!

Reputatie 3

 Daar zal je wel het volledige kaartnummer zonder problemen kunnen ingeven om nadien te kunnen betalen.

 

Dat betekent dan ook dat men het nieuwe spul niet kan toevoegen aan de Payconiq-Bancontact app. En dan hadden de klanten hierover toch een waarschuwing moeten krijgen, of niet soms?

Reputatie 2

 Daar zal je wel het volledige kaartnummer zonder problemen kunnen ingeven om nadien te kunnen betalen.

 

Dat betekent dan ook dat men het nieuwe spul niet kan toevoegen aan de Payconiq-Bancontact app. En dan hadden de klanten hierover toch een waarschuwing moeten krijgen, of niet soms?

Ik kan u mededelen dat de nieuwe kaart probleemloos kan toegevoegd worden aan de Payconiq-Bancontact app. 
Het blijft echter verwarrend, de nieuwe Visa-Debitkaart is geen kredietkaart maar toch bevat ze maar 16 cijfers zoals een kredietkaart. Terwijl de vroegere bankkaart 17 cijfers bevatte. 
Dat de nieuwe Visa-Debitkaart slechts 16 cijfers bevat alsook het Visa-Logo, doet de klant denken dat hij een kredietkaart bezit terwijl hij een Visa-Debitkaart heeft met slechts de functies zoals zijn vroegere gewone bankkaart. 

Reputatie 3

 Daar zal je wel het volledige kaartnummer zonder problemen kunnen ingeven om nadien te kunnen betalen.

 

Dat betekent dan ook dat men het nieuwe spul niet kan toevoegen aan de Payconiq-Bancontact app. En dan hadden de klanten hierover toch een waarschuwing moeten krijgen, of niet soms?

Ik kan u mededelen dat de nieuwe kaart probleemloos kan toegevoegd worden aan de Payconiq-Bancontact app.

Anderen hier hebben gesteld dat het niet zou kunnen, dus verwarring blijft nog  steeds troef. Ikzelf kan het niet uittesten omdat die Visa debetkaart mij nog niet werd toegestuurd.

En ik zal het waarschijnlijk nooit kunnen controleren, want ik ben niet van plan die nieuwe kaart te valideren nadat  ze zal aangekomen zijn. Want al validerende verklaart men zich ook akkoord met de eenzijdig gewijzigde gebruiksvoorwaarden en de afgebouwde dienstverlening.

Ik heb mij daartoe reeds een zichtrekening + maestrokaart aangeschaft bij een andere bank met een naam van drie letters en ‘x’ in het midden. Zonder kosten. Om eventueel mettertijd  mijn hele zootje over te zetten als het bij BNP op deze manier zou verder gaan.

Voor  zover men  het te begrijpen kan heeft men 6 weken de tijd om de nieuwe kaart  “te valideren”. Dat wil dus niet zeggen dat de oude kaart na 6 weken zou komen te vervallen - de mijne is nog geldig tot 9/2024.  Effe afwachten is de boodschap.

Reputatie 1

Hallo

 

Even om aan te vullen. Online betalingen lopen vaak via een betaalplatform, losstaand van de handelaar. Het kan zijn dat daar het probleem zit met de bancontact-betaling.

Als Payconiq wel werkt met uw kaart - en dit is een functie die al even zou moeten werken met de nieuwe Visa Debetkaart -, dan kan u wel kiezen om bancontact-betalingen via die weg te doen. U kan ook de Easy Banking App gebruiken om de qr-code te scannen.

@Bart Lefevere , op welke website probeerde je de betaling te doen? En als ik het goed begrijp, heb je kaartgegevens ingevuld, maar werden die niet aanvaard, of kon je toch nog doorgaan tot een handtekening met de kaartlezer?

Ik geef dan door aan onze ontwikkelaars welke website en dus welk betaalplatform problemen ondervindt, zo kunnen zij dit verder behandelen.

 

Groeten

LienV

Reputatie 2

Hallo

 

Even om aan te vullen. Online betalingen lopen vaak via een betaalplatform, losstaand van de handelaar. Het kan zijn dat daar het probleem zit met de bancontact-betaling.

Als Payconiq wel werkt met uw kaart - en dit is een functie die al even zou moeten werken met de nieuwe Visa Debetkaart -, dan kan u wel kiezen om bancontact-betalingen via die weg te doen. U kan ook de Easy Banking App gebruiken om de qr-code te scannen.

@Bart Lefevere, op welke website probeerde je de betaling te doen? En als ik het goed begrijp, heb je kaartgegevens ingevuld, maar werden die niet aanvaard, of kon je toch nog doorgaan tot een handtekening met de kaartlezer?

Ik geef dan door aan onze ontwikkelaars welke website en dus welk betaalplatform problemen ondervindt, zo kunnen zij dit verder behandelen.

 

Groeten

LienV

Bedankt voor het antwoord Lien.

de website bood niet aan via qr code te betalen anders hadden we uiteraard deze optie gekozen.

de website waarvan sprake luidt als volgt:

aboutyou.be

als je de optie Bancontact koos dan verscheen een venster waar je je kaartnummer en geldigheidsdatum moest ingeven. Gezien ik maar 16 cijfers kon ingeven, kwam er steeds een melding dat er een cijfer te kort was, ttz  een nummer ontbrak. Tot de pagina waar je de betaling moest tekenen, kwam het dus helemaal niet.

toen ik dezelfde handeling deed met mijn (nog oude) bankkaart kon ik 17 cijfers ingeven en werkte de betaling probleemloos.

Reputatie 1

@Bart Lefevere

 

Even om terug te komen op de feedback over aboutyou.be; ik heb info gekregen van een medewerker die helpt met de feedback van de Visa Debetkaarten.

Als je er nog een aankoop zou doen, dan zou dit moeten werken met de optie VISA en dus de cvc-code.

 

Groeten

LienV

Reputatie 2

@Bart Lefevere

 

Even om terug te komen op de feedback over aboutyou.be; ik heb info gekregen van een medewerker die helpt met de feedback van de Visa Debetkaarten.

Als je er nog een aankoop zou doen, dan zou dit moeten werken met de optie VISA en dus de cvc-code.

 

Groeten

LienV

Ok.  Bedankt voor de feedback. 
Als ik nog eens bestel en het lukt dan post ik het hier. 👍

Zeker niet tevreden met de nieuwe visa kaart..dit zowel van de debet en de creditkaart!!

Aangezien wij op het grensgebied wonen en regelmatig ook naar nederland gaan. Helaas is dat nu een stuk moeilijker ivm parkeren en worden we geremd in onze vrijheid.

Sinds de nieuwe kaarten kunnen we nergens of bijna nergens betalen met de nieuwe kaart bij de parkeerautomaten.

Bij navraag op de bank is het antwoord:ze hebben de software niet geüpdatet... van de parkeerautomaten ja kan ik begrijpen maar ben  daar helaas hier niet mee geholpen...

Met onze oude bankkaarten nooit geen problemen gehad.

Visa zou toch wereldwijd moeten gebruikt kunnen worden??

Met maestro nooit geen probleem gehad met parkeerautomaten in nederland.Aangezien wij op het grensgebied wonen en regelmatig de grens over gaan.Dit kan nu niet meer helaas.Zelfs met de visa creditcard kan men  daar niet betalen.

De parkeer automaten moeten geupdated worden....is het antwoord op de bank.

Ben zeker niet tevreden met de overschakeling.

 

Reputatie 7

Dag @Brigitte 

Ik begrijp dat dit niet prettig is voor jou.

De reden dat we overschakelden, is dat Maestro in 2023 zal ophouden te bestaan. Wereldwijd zullen alle banken hun Maestro-kaarten moeten vervangen door kaarten die gebruik maken van een ander betaalnetwerk zoals Visa.

Ook handelaars zullen dus moeten overschakelen naar andere netwerken. Binnen België kunnen we samen met Visa, met de handelaars en met de beheerders van het betaalsysteem van de handelaar zoeken naar een oplossing en die omschakeling begeleiden. We kunnen alleen niemand verplichten om voor een bepaald betaalnetwerk te kiezen. Voor buitenlandse handelaars zijn we jammer genoeg beperkt in wat we kunnen doen.

Reageer