Beantwoord

Nieuwe debet visa kaart ontvangen

  • 2 June 2021
  • 3 reacties
  • 401 Bekeken

Ik heb deze kaart vandaag ontvangen, maar ik wil ze niet gebruiken o.a omdat ze ook in het buitenland kan gebruikt worden:

- ik ga nooit naar het buitenland op reis.

- ik koop nooit online.

- ik voer enkel binnenlandse betalingen uit.

Maar wat als ook een maestro-betaling niet meer kan gebeuren, sommige handelaars werken uitsluitend met maestro?

Groeten,

Andreaske

icon

Beste antwoord van YannickB 3 June 2021, 08:23

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7

Hallo Andreaske,

Bedankt voor je bericht.

De nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart werkt op dezelfde manier als je oude Bancontact-Maestro-debetkaart. Het verschil is dat de nieuwe kaart op meer plaatsen (zowel online als in gewone winkels) aanvaard wordt. 

Standaard is betalen buiten Europa uitgeschakeld. Dit geldt voor alle debetkaarten die in België uitgegeven worden, ook voor de oude Maestro-debetkaart. Via Easy Banking kan je zelf ook aangeven wat je met je debetkaart wilt kunnen doen. Je kan bijvoorbeeld deze keuzes instellen:

  • Betalen buiten België, maar binnen Europa in- en uitschakelen.
  • Betalen buiten Europa in- en uitschakelen.
  • Contactloos betalen in- en uitschakelen.
  • Online betalen in- en uitschakelen.

Als je die instellingen al wijzigde voor jouw Maestro-debetkaart, dan werden die keuzes alvast ook overgezet naar de Bancontact-Visa Debit-debetkaart.

Er zijn ook zeer weinig handelaars die enkel Maestro aanvaarden. Binnen België aanvaarden de meesten van hen ook op z’n minst Bancontact, al is ook het Visa-netwerk hier goed ingeburgerd.

Met je nieuwe kaart kan je alvast via zowel Bancontact als Visa betalen.

Mocht je toch bij een handelaar problemen ondervinden, laat het ons dan zeker weten zodat we dat op kunnen volgen.

We hebben net deze kaart ontvangen voor mijn 14-jarige zoon.  Ik kan niet zeggen dat ik hier onverhoopt blij mee ben, wie geeft er nu een visa-kaart aan een minderjarige?  Dit is in ieder geval geen stap die ik zou gezet hebben zonder de ouders toch eens vooraf in te lichten.

Ik kan alleen maar hopen dat we deze “visa-functies” kunnen uitzetten, want ik veronderstel dat er geen gewone debet-kaart meer zal beschikbaar zijn vanaf nu.   

Bovendien zijn er aan het gebruik van een Visa-kaart kosten verbonden.  Dit staat niet vermeld in de brief. 

Is dit dan een verborgen verkooptruc en zullen we na een jaartje gratis gebruik voor een dure verrassing komen te staan ?

Dit zijn allemaal zaken die in de eerste plaats op de brief hadden moeten staan.  Dergelijke nieuwigheden gooi je niet zomaar in de schoot van de mensen zonder uitleg.  Ook de site zijn de zaken die ik aanhaal niet besproken.

BNP zelf contacteren ? Ja hoor, maar hoe, chat werkt niet, wanneer je telefoneert moet je codes ingeven van 10 jaar terug.  Pfff, ik vraag me af of ik dit nog wel de moeite vind.

Reputatie 7

Dag @mrs_carrot 

Het is begrijpelijk dat je geen kredietkaart voor jouw 14-jarige zoon wenst en ik snap de verwarring. Visa was tot nu toe in ons land immers praktisch enkel gekend als een Visa-kredietkaart.

De nieuwe kaart die jouw zoon ontving is en blijft alvast een gewone debetkaart, er zijn geen kredietkaartfuncties zoals uitgesteld betalen aan gekoppeld en er zijn ook geen bijkomende kosten. Vandaar dat daarover niets in de brief staat.

Het verschil ten opzichte van zijn oude kaart is dat deze kaart betaalt via het Bancontact- en Visa-netwerk in plaats van via het Bancontact en Maestro-netwerk. De werking blijft dus exact hetzelfde en ook de limieten zijn niet veranderd; noch voor minderjarigen, noch voor volwassenen.

Aarzel zeker niet om het me te laten weten als je nog vragen hebt over de Bancontact-Visa Debit-debetkaart. Op deze pagina’s vind je alvast ook wat bijkomende info:

 

Reageer