Beantwoord

nieuwe debet-visa-kaart: wat met Maestro in het buitenland

  • 7 November 2021
  • 7 reacties
  • 701 Bekeken

In het buitenland betaal ik nu regelmatig via Maestro met mijn Bancontact.

hoe zit dat met de nieuwe debetkaart? Want daarop staat het Maestro logo niet meer. Kan ik dan die betalingen niet meer doen in het buitenland?

icon

Beste antwoord van JarneM 8 November 2021, 11:49

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 2

Hallo @Rudi VR ,

 

De nieuwe Visa Debit-debetkaart werkt inderdaad niet meer samen met Maestro. Je zal dus betalingen in het buitenland kunnen verrichten met jouw debetkaart via het Visa-netwerk of via de Bancontact-functie.

 

Verder heeft Mastercard ook aangekondigd dat Maestro binnen korte tijdsperiode ook volledig zal verdwijnen dus dan zullen betalingen in het buitenland veeleer gebeuren via het Visa-netwerk.

 

 

Voor verdere info, vragen en extra mogelijkheden met de Visa Debit kan je steeds hier terecht.

 

 

We hopen jou hiermee alvast van dienst te zijn.

 

 

Vriendelijke groeten,

JarneM

Reputatie 1
Badge

Hallo @Rudi VR ,

 

De nieuwe Visa Debit-debetkaart werkt inderdaad niet meer samen met Maestro. Je zal dus betalingen in het buitenland kunnen verrichten met jouw debetkaart via het Visa-netwerk of via de Bancontact-functie.

 

Verder heeft Mastercard ook aangekondigd dat Maestro binnen korte tijdsperiode ook volledig zal verdwijnen dus dan zullen betalingen in het buitenland veeleer gebeuren via het Visa-netwerk.

 

 

Voor verdere info, vragen en extra mogelijkheden met de Visa Debit kan je steeds hier terecht.

 

 

We hopen jou hiermee alvast van dienst te zijn.

 

 

Vriendelijke groeten,

JarneM

Klopt gedeeltelijk. Mastercard heeft net zoals Visa, Mastercard Debit in het leven geroepen ter vervanging van Maestro. Maestro is tegen 2023 verleden tijd.

Reputatie 3
Badge

Sommige banken zullen, met het verdwijnen van Maestro, kiezen voor ofwel Visa Debit ofwel Mastercard Debit.

In landen zoals Nederland en Italië zullen de terminals wellicht beiden gaan accepteren. Niet vandaag, maar ik vermoed wel binnen 1 tot 1,5jaar. Banken gaan immers niet wachten tot de uiterste datum om Maestro-kaarten te mogen uitgeven, en de overstap vroeger willen maken.

 

@Converted Maestro zal na 2023 nog enkele jaren blijven bestaan, alleen zullen er geen nieuwe kaarten meer worden uitgegeven.

Reputatie 3
Badge

De nieuwe Visa Debit-debetkaart werkt inderdaad niet meer samen met Maestro. Je zal dus betalingen in het buitenland kunnen verrichten met jouw debetkaart via het Visa-netwerk of via de Bancontact-functie.


@JarneM Bancontact bestaat toch enkel in België, of vergis ik mij?

De nieuwe Visa Debit-debetkaart werkt inderdaad niet meer samen met Maestro. Je zal dus betalingen in het buitenland kunnen verrichten met jouw debetkaart via het Visa-netwerk of via de Bancontact-functie.


@JarneM Bancontact bestaat toch enkel in België, of vergis ik mij?

U vergist zich niet. Zie ook:

https://www.unizo.be/advies/visa-treedt-op-de-markt-met-eigen-debet-oplossing-naast-bancontact-en-maestro

… voorlopig zal elke betaalkaart in België nog steeds Bancontact bevatten. Maar omdat Bancontact een puur Belgische betaaloplossing is (buitenlandse consumenten hebben dat niet, en Belgische consumenten kunnen niet met Bancontact betalen in het buitenland, enkel met Maestro of Visa Debit), voorziet elke bank naast Bancontact ook een internationaal debetschema. In het verleden was dat uitsluitend Maestro, nu zal dat dus Maestro of Visa Debit zijn

 

Wel dient nog de Debet Mastercard toegevoegd te worden aan de bovenstaande opties. De Debet MasterCard die, wat de MasterCardgroep betreft, de Maestrokaart zal vervangen.

 

Reputatie 1
Badge

Sommige banken zullen, met het verdwijnen van Maestro, kiezen voor ofwel Visa Debit ofwel Mastercard Debit.

In landen zoals Nederland en Italië zullen de terminals wellicht beiden gaan accepteren. Niet vandaag, maar ik vermoed wel binnen 1 tot 1,5jaar. Banken gaan immers niet wachten tot de uiterste datum om Maestro-kaarten te mogen uitgeven, en de overstap vroeger willen maken.

 

@Converted Maestro zal na 2023 nog enkele jaren blijven bestaan, alleen zullen er geen nieuwe kaarten meer worden uitgegeven.

Wist ik niet. Is dus een uitfaseerbeleid. Las wel ergens dat in de loop van 2023 meer dan de helft van de betaalautomaten in de winkels gingen geüpdatet worden om met de nieuwe mastercard debit en dus vermoedelijk met de visa debit te gaan werken.

 

de betaalautomaten in de winkels gingen geüpdatet worden om met de nieuwe mastercard debit en dus vermoedelijk met de visa debit te gaan werken.

Zulk vermoeden is niet gerechtvaardigd, aangezien MasterCard niets te maken heeft met Visa Debet. In andere woorden, als de handelaars er Visa Debet bij zouden willen nemen, dan zullen ze erin moeten investeren. Enkel de zon gaat voor niets op.

Reageer