Beantwoord

nieuwe VISA

  • 13 August 2020
  • 5 reacties
  • 1140 Bekeken

  • Ontdekker - Niveau 1
  • 2 reacties

bij het online aanvragen van mijn eerste VISA kaart ooit toch enkele vraagjes waar ik niet direct een antwoord op vind (misschien na lang zoeken in het forum, maar ik nam aan dat de bedoeling was dat je online vlot en duidelijker iets kon regelen om hier geen uren te verspelen)

 

vraag 1: hij stelt automatisch een credit limit van 250 euro voor die ik niet kan wijzigen, terwijl op alle info die ik voor VISA classic kan vinden is dat deze standaard 2500 euro bedraagt

 

vraag 2: hij doorloopt de hele aanvraag zonder mij eigenlijk ergens uitleg te geven over hoe ik zo een kaart moet gebruiken, ik heb nog nooit met krediet gewerkt en ga het enkel aanvragen omdat je bijna niets meer online kan kopen zonder

 

vraag 3: bij iedereen die ik ken die VISA heeft heb ik wel 1 of meerdere keren verhalen gehoord over dat andere mensen ergens in de wereld je nummer stelen en dan geld van je afnemen, hoe kan je je hier tegen beschermen, en indien onmogelijk hoe kom je hierachter zonder iedere dag op je rekening te kijken (ik vermoed dat ik hem minder dan eenmaal per maand ga gebruiken uiteindelijk)

 

vraag 4: Fortis rekent 2,25 EURO per maand aan, terwijl mijn vrienden 10 EURO op jaarbasis betalen, kan ik beter buiten de bank om gaan of is Fortis echt zo “duur” tegen andere banken?

icon

Beste antwoord van YannickB 14 August 2020, 08:39

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 2

Vraag 1 & 2: Wie bedoelt u met “HIJ”?

Vraag 3 “Iedereen die u kent” heeft wel iets te verbergen, het is dus niet echt een goede informatiebron.

Vraag 4: U probeert tafels en stoelen op te tellen. Want de kosten zijn in veel gevallen afhankelijk van de andere contracten die men bij een bankinstelling afsluit. Nogmaals, “iederen die men kent” is bepaald geen betrouwbare informatiebron.

 

en ga het enkel aanvragen omdat je bijna niets meer online kan kopen zonder

 

Dit klopt niet. Wel integendeel, tegenwoordig kan men vrijwel overal aankopen doen met een gewone debetkaart via bancontact, middels kaartlezer of middels telefoon+QR-code, dit laatste absoluut veilig zijnde. Sterker nog, bedrijven die enkel de optie ‘VISA-Mastercars” als optie bieden moeten dubbel en dik op hun betrouwbaarheid worden gecontroleerd.

En afgaande op uw verhaal lijkt VISA voor u eerder een afrader te zijn. 

 

1 & 2: het formulier in de browser van de online service

3: dus er is geen enkel risico bij het gebruik van VISA, je bent automatisch beschermt indien je nooit een “rare” aankoop doet?

4: we willen bv Disney aanschaffen, dit kan enkel via VISA of PayPal, maar je moet een credit card toevoegen aan je PayPal voor deze service (mijn PayPal werkt prima bij de meesten maar ik merk dat sommige sites zoals Disney dus een onderliggende credit card access moeten hebben) en Disney lijkt me nu niet onmiddellijk een kleine naam die niet betrouwbaar zou zijn, vandaar mijn vragen

Reputatie 7

Hallo @Flux ,

Omdat een kredietkaart nog steeds een soort krediet is en het geld dat je uitgeeft de volgende maand van je rekening gaat, hangt de limiet die je kan hebben af van je persoonlijke financiële situatie. Wil je een hogere limiet dan wat via het online formulier wordt voorgesteld, dan raad ik je aan om ons te bellen via 02 762 60 00 of om eventueel een afspraak op een kantoor te maken zodat een collega alles persoonlijk met jou kan overlopen.

Daarnaast kan je een kredietkaart op ongeveer dezelfde manier gebruiken als een debetkaart. Wil je in een winkel betalen met Visa, dan kan je dat simpelweg tegen de kassier zeggen en je visa in de betaalterminal steken. Tegenwoordig kan je met Visa ook contactloos betalen.

Het geld dat je uitgeeft met je Visa gaat de maand erop automatisch van je zichtrekening.

Zoals @Krisje zei kan je vandaag de dag op heel veel plaatsen online betalen met een debetkaart (Bancontact of Maestro) en met je gsm. Er zijn wel nog enkele buitenlandse websites en online diensten die enkel kredietkaarten aanvaarden. Disney + is daar eentje van, want bij hen ga je een abonnement aan dat automatisch elke maand in rekening wordt gebracht. Dit is niet mogelijk met een debetkaart en het enige alternatief is een domiciliëring op je rekening (wat bedrijven buiten de SEPA-zone/de EU niet altijd aanbieden).

Wat PayPal betreft; het is mogelijk om je rekening daaraan te koppelen via een domiciliëring. Op die manier kan je ook zonder kredietkaart via hen betalen. Je probleem met Paypal is vermoedelijk niet gerelateerd aan het feit dat je geen kredietkaart hebt, maar zal veroorzaakt worden doordat Disney + nog niet in België gelanceerd werd en dat Disney eist dat je PayPal gekoppeld is aan een (betaalmiddel uit) een land waarin zij wel aanwezig zijn.

Naar veiligheid toe gelden dezelfde regels, ongeacht het betaalmiddel dat je gebruikt. Geef je codes niet door, gebruik enkel sites die je vertrouwt en die beveiligd zijn via HTTPS (het slotje dat je in de URL-balk ziet), ga niet in op verdachte sms’en en mails, enzovoort. Als je iets koopt via een veiling- of tweedehands site ga je ook best nooit in op vragen om de transactie buiten die sites of via ongebruikelijke betaalmethodes verder te zetten, ook al lijkt het om een mooi aanbod te gaan. Meer tips vind je in ons artikel om online fraude te vermijden.

Tot slot de kosten: afhankelijk van het type zichtrekening/pack dat je bij ons hebt, kan je zonder bijkomende maandelijkse kosten een Visa Classic of een Mastercard Gold aanvragen. Meer info vind je op deze pagina.

 

Laat het me zeker weten als je nog vragen hebt!

Reputatie 2

3: dus er is geen enkel risico bij het gebruik van VISA, je bent automatisch beschermt indien je nooit een “rare” aankoop doet?

Neen, wel integendeel, men kan eventueel vergoed worden op voorwaarde zelf geen fout te hebben gemaakt. Terwijl het beschemingsniveau bij VISA/MasterCard  lager is dan bij bij een reguliere debetkaart.

 en Disney lijkt me nu niet onmiddellijk een kleine naam die niet betrouwbaar zou zijn, vandaar mijn vragen

Of eerder een firma met grote naam die niet uitblijkt door zijn klantvriendelijkheid. De kwestieuze firma heeft zich al jaren geleden gevestigd in Europa. En dat die firma de klanten nog steeds verplicht een minder veilig Amerikaans systeem te gebruiken is bepaald wel minnetjes te noemen. Dus eerder Disney-.

En er bovenop, u beseft toch dat Paypal niet meer ‘gratis’ is? Er worden  immers flink wat kosten aangerekend, reden ook waarom ik persoonlijk Paypal de bons heb gegeven.

Kortom, om Disney- te bevallen zou u telkens weer (= maandelijks) tweemaal met extra-kosten te maken hebben. En bovendien u een VISA/MasterCard aanschaffen die u  anders niet eens nodig hebt.

Mijns inziens zijn er andere en betere mogelijkheden om in Disney- te belanden, bijvoorbeeld via een reisagentschap. Waar u ten minste de kosten volledig onder controle zou hebben en veilig betalen met Payconiq/Bancontact.

Reputatie 7

Hallo @Krisje 

@Flux probeert zich, als ik het goed heb, in te schrijven voor Disney+ een online televisiezender van Disney (een concurrent voor Netflix). :slight_smile: Jammer genoeg is er geen andere mogelijkheid dan om in te schrijven via hun eigen site. 

Wat de beveiliging van betalingen via kredietkaarten betreft, is er de afgelopen jaren ook al heel wat veranderd.

Heel wat Europese websites (en soms ook al daarbuiten) werken voor kredietkaarten met het 3D Secure systeem voor online betalingen. Dat wilt zeggen dat je, net als bij debetkaarten, gevraagd zal worden om je kredietkaart in de kaartlezer te stoppen en een digitale handtekening te plaatsen.

Worldline, het bedrijf dat het betalingsverkeer verwerkt, zorgt ook voor een uitgebreide controle op mogelijk frauduleuze verrichtingen. 

Reageer