Beantwoord

nieuwe visa debit kaart


yarrik, ik kan met mijn nieuwe visa debet kaart geen QR-codes meer scannen, niet via de easy banking app en ook niet Payconiq

icon

Beste antwoord van YannickB 5 July 2021, 15:55

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 3

Dag hilde van hove

Je dient de kaart de eerste maal fysiek te gebruiken om deze te activeren voor het scannen van codes. Dus inbrengen en betalen met de pincode.

Laat zeker weten als het hiermee opgelost is.

Groetjes

Shari V

Shari, ik heb al twee dagen betaald met deze kaart, via contactloos betalen, dus voor dit is ze wel al geactiveerd...wat bedoel je dan met ‘fysiek’? ‘fysiek’ een QR code scannen ipv online bedoel je?

Reputatie 7

Dag Hilde,

Om Bancontact-QR-codes en enkele andere digitale betaalmiddelen (Apple Pay, Google Pay, ...) te kunnen gebruiken, moet je minstens eenmaal in een gewone winkel betaald hebben.

De kaart moet echt in de betaalterminal gestoken worden, zodat de chip kan ingelezen worden. Een contactloze betaling is dus jammer genoeg niet voldoende.

 

dag Jannick,

 

ik heb deze kaart al eens in een betaalterminal gestoken, in een winkel...Of bedoel je dat je de kaart ‘echt’ in een automaat moet steken?

Reputatie 7

In de winkel zou voldoende moeten zijn, zolang het niet om een contactloze betaling gaat. Welke foutmelding krijg je precies wanneer je de code probeert te scannen?

als ik een qr code probeer te scannen online kreeg ik de foutmelding  : betaling geweigerd, neem contact op met je bank

Reputatie 7

Bedankt!

Mocht je dat nog niet gedaan hebben, dan dien je mogelijk jouw nieuwe kaart nog te koppelen of te selecteren. Dat doe je zo:

Je scant de QR-code via Easy Banking App

  • Meteen na het scannen van de code krijg je een overzicht van de betaling. Bovenaan zal je je naam en je kaartnummer zien staan. Controleer of dit nummer overeenkomt met het nummer dat achteraan op je Bancontact-Visa Debit-debetkaart staat. 
  • Komt het nummer niet overeen, druk dan op wijzigen en selecteer het juiste nummer.
  • Oude kaarten blijven mogelijk nog even zichtbaar in Easy Banking.

Je scant de code via Payconiq by Bancontact

  • Open de Payconiq by Bancontact- app zonder een code te scannen.
  • Druk bovenaan links op de horizontale strepen om het menu te openen en kies voor Betaalmiddelen.
  • Selecteer je oude kaart en verwijder ze.
  • Koppel nu je Bancontact-Visa Debit-debetkaart

Als het nadien nog niet lukt, dan vrees ik dat je ons zal moeten bellen via Contact onderaan in Easy Banking App of via 02 762 60 00. Op die manier kunnen we in detail nakijken wat er aan de hand is. 

alvast bedankt YannickB! hopelijk lukt het zo!

Via deze weg omdat jullie -zoals steeds-telefonisch niet bereikbaar zijn! Payconiq app geïnstalleerd maar koppelen rekening lukt niet met de nieuwe debet-visa kaart. Foutmelding dat kaartnummer niet klopt. Standaard staat 6703 ingevuld maar de nieuwe kaart begint met 4871 en die wordt niet aanvaard… Graag een oplossing. Reeds verschillende problemen gehad met deze kaart, veel winkeliers weigeren een betaling met deze kaart omdat ze het logo Visa erop zien staan hoewel het ook een debetkaart is. @Fortis, niet echt een succes deze kaart. Graag een oplossing, bedankt, mvg (het betreft probleem/kaart van mijn echtgenoot)

Reputatie 7

Hallo @Sarabi 

Als je automatisch 6703 ziet staan of een foutmelding krijgt die zegt dat het kaartnummer niet klopt, dan koos je vermoedelijk per ongeluk voor de optie om een rekening te koppelen, in plaats van voor de optie om een kaart toe te voegen. Een rekening koppelen kan voorlopig nog niet, maar een kaart toevoegen wel. Eens je kaart is toegevoegd, zal je opnieuw via QR-codes kunnen betalen en kunnen ontvangen.

Kan je me bevestigen dat je de stappen die in het bericht hierboven staan, hebt gevolgd? De opties om kaarten toe te voegen en rekeningen te koppelen staan alvast net onder elkaar in de Payconiq by Bancontact app, wat soms voor verwarring kan zorgen.

@YannickB  Wat u in uw laatste bericht naar @Sarabi aangeeft, klopt niet. In Payconiq moet je eerst een Kaart toevoegen en nadien MOET je de kaart ook koppelen, anders geraak je niet in Payconiq en is de app niet bruikbaar. De enige oplossing die ik heb om met heel het Fortis fiasco komaf te maken is overstappen naar een andere bank. Uiteraard niets persoonlijk tegenover jou, wel tegenover Fortis.

 

Reputatie 7

Dag @Dries85 

Krijg je dat scherm automatisch te zien wanneer je Payconiq by Bancontact opent zonder zelf ergens op te tikken? Het koppelen van een bankrekening is namelijk volledig optioneel. Je bent niet verplicht het te doen.

Het activeert simpelweg de mogelijkheid om naast via QR-code, ook te betalen en te ontvangen via jouw contactenlijst.

We hebben dit zelf meermaals getest en konden nooit een verplichte koppeling van de rekening simuleren.

@YannickB Zoals je hieronder kan zien, nergens krijg je een andere optie of een menu knop te zien. De enige manier om Payconiq te kunnen gebruiken, is door de bankkaart te koppelen en dat is nu net hetgeen dat een probleem vormt.

 

 

 

Reputatie 7

Bedankt @Dries85 

Je kan eventueel nog proberen om de app geforceerd te sluiten en terug te openen. Als alles goed gaat, zou je onmiddellijk een scherm dat jouw camera gebruikt, te zien krijgen.

@YannickB  Reeds geprobeerd, geeft geen andere optie dan wat ik doorgaf.

Reputatie 7

Dag @Dries85 @hilde van hove @Sarabi 

Bedankt voor al jullie feedback. Ik heb dit ondertussen nog verder laten onderzoeken en wat blijkt, een nieuwe update voor de Payconiq by Bancontact-app heeft ervoor gezorgd dat je nu verplicht bent om ook je rekeningnummer te koppelen.

Heb je in het verleden al een rekening gekoppeld, dan is er niets aan de hand en zal je je Bancontact-Visa Debit-debetkaart zonder problemen toe kunnen voegen, op voorwaarde dat je de bestaande link met je zichtrekening niet manueel verbreekt.

Heb je de link met de rekening verbroken of koppelde je in het verleden geen rekening, dan wordt je nu verplicht om een nieuwe link te leggen, wat momenteel via onze bank nog niet gaat. 

Er wordt volop gewerkt aan een oplossing. Mijn oprechte excuses voor het ongemak.

Voorlopig kan je via Easy Banking App wel via QR-codes blijven betalen en ontvangen. Kies eens je bent aangemeld voor Betalen en vervolgens voor hetzij Scannen (om te betalen), hetzij Ontvangen (om via QR geld te ontvangen).

Reageer