Beantwoord

nieuwe visa debit kaart

  • 9 September 2021
  • 6 reacties
  • 384 Bekeken

  • Ontdekker - Niveau 1
  • 2 reacties

Beste,

Ik ontving de nieuwe visa debit kaart. Mijn vragen

  • moet de kaart  op de achterkant niet meer voorzien van je handtekening?
  • Als ik mijn nieuwe kaart verlies of ze wordt gestolen: kan de vinder ze dan gebruiken voor online verrichtingen gezien de CVC code op de kaart vermeld wordt? Indien ja kan ik die code dan niet verwijderen?
  • Alvast dank voor uw reactie

-

 

icon

Beste antwoord van LarsD 4 October 2021, 15:27

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4

Hallo, @Edm,

Er is op de achterkant van de kaart plaats voorzien om je handtekening te plaatsen.

Voor de kaart te kunnen gebruiken moet er eerst een betaling met pin gebeuren voor dat ze kan gebruikt worden voor online of contactloze verrichtingen. Indien je de kaart verliest, is het ook mogelijk om je kaart te blokkeren via de Easy Banking App voor online en contactloos te betalen.

De CVC code moet ingegeven worden bij online verrichtingen als validatie van de kaart. De code kan niet verwijderd worden aangezien dit verplicht op de kaart moet staan.

Dank u Lars,

Ik gebruik geen creditcards 

Maar ik begrijp het dus goed dat de nieuwe kaart eens geactiveerd door mij  bij verlies of diefstal      online gebruikt  kan worden gezien de CVC code op de kaart staat . Dit is toch fraudegevoeliger.

Met mijn oude debetkaart moet ik bij online aankopen steeds met mijn kaartlezer/pincode of itsme gebruiken.

Wat gebeurt er al ik de CVC code onleesbaar maak, dan kan ik de kaart toch nog gebruiken als gewone debetkaart? 

Alvast dank

Eric

Reputatie 4

Mastercard en Visa bieden wel een extra beveiliging aan bij online betalingen: de “3D Secure.”

Dit is een tweetrapsverificatie met een code. Deze manier is echter nog niet verplicht voor online winkels.

Indien je de kaart kwijt bent, moet je altijd meteen contact nemen met de bank om dit te melden of bellen naar Card Stop om de kaart te blokkeren. En zoals eerder aangegeven, kan je al de functie voor online of contactloos betalen uitzetten via de Easy Banking app.

Dit was trouwens ook het geval bij de vorige Maestro debetkaart.

Het is niet aangeraden om de CVC code onleesbaar te maken want de code is dus bij bepaalde verrichtingen verplicht om in te vullen.

 

dank je wel

Als ik bovenstaande uitleg goed begrijp , dan kunnen anderen die uw kaart zouden pikken , gewoon contactloos betalen en online bestellingen doen en betalen gezien de code gewoon op de achterkant van de kaart staat . Zeker zoals u schrijft u kan de contactloze betaling uitzetten , wat ik zowie zo altijd al gedaan heb en zal blijven doen . En je kan online betaling ook deactiveren , doch dan kan je zelf geen enkele betaling meer doen online ????? Dan gaan er nog wel wat overvalletjes op mensen gebeuren voor hun kaarten met code ….. denk k dan toch … 

De enige veilige mogelijkheid is dan in mijn ogen , alles desactiveren zodat je gewoon met je eigen code betaald in de winkel . En voor de rest alles betalen met MasterCard voor al je online bestellingen . Of natuurlijk met de bankkaart van je andere bank die het hopelijk ook niet zo gaat invoeren…. Wat een gedoe …. Laat toch gewoon een gewone kaart bestaan , zonder zichtbare code voor andere . Veel veiliger !  En haal het woordje visa eraf …. veel ouderen denken dat het ineens ook een visa kaart is ( kredietkaart ) , heel verwarrend niet ?

 

Reputatie 4

@waarom,

 

Het risico dat men contactloos kon betalen als ze de kaart hadden gestolen, was er ook met de vorige debetkaart van Maestro. Het is niet omdat de kaart nu van Visa is dat die contactloze functie er plotseling is bijgekomen. Het is bovendien perfect mogelijk de functie te blokkeren, zeker indien je de kaart bent verloren.

Verder raden we nog steeds aan je kaart meteen te blokkeren als je die verliest. Dat moest je ook doen met de andere debetkaart.

Wij stoppen de samenwerking met Maestro en werken vanaf nu samen met Visa. Omdat zij deze debetkaarten voor ons maken, is het dan ook logisch dat hun logo op de kaart staat.

Reageer