Beantwoord

Online betaling bij frauduleuze webiste

  • 26 augustus 2018
  • 1 reactie
  • 454 Bekeken

Ik probeerde onlangs 3 paar schoenen te bestellen op een website die mij via facebook werd aangeboden. Ik vermoedde dat er iets fout gelopen was met de betaling aangezien ik geen bevestigingsmail kreeg en er bij de status 'pay-processing' stond. Ik probeerde het dus nog eens. Achteraf gezien een heel domme beslissing want het bedrag is wel degelijk twee maal van mijn rekening gegaan zonder enig vervolg aan mijn bestelling. Momenteel is de website niet meer bestaande.
Kan ik nog iets doen om mijn geld terug te krijgen?
icon

Beste antwoord van YannickB 27 augustus 2018, 10:29

Hallo Katrien,

Welkom op onze Community!

Heb je de betaling uitgevoerd via je bankkaart en kaartlezer op een pagina die door de handelaar werd aangeboden, heb je een kredietkaart gebruikt, of moest je op een andere manier betalen (bijvoorbeeld PayPal, overschrijving, Transferwise, Western Union, ...)?

Als je zeker bent dat het om fraude gaat, dien je best meteen een klacht in bij de politie. Neem als je dat doet een bewijs van je betaling mee en de e-mail die je van 'de verkoper' kreeg.

Gebruikte je een bankkaart, dan hangt alles van dat onderzoek af. Je kan dan wel contact opnemen met onze helpdesk Easy Banking om na te gaan of we meer gegevens van de handelaar hebben gekregen. Je kan hen bereiken op het nummer 02 433 40 92 (ma-vr van 7u tot 22u en op zaterdag van 9u tot 17u).

Dit is enkel mogelijk als het om een online betaling met een kaart (ook kredietkaart) EN kaartlezer gaat waarbij je maar 1 handtekening hebt gezet (enkel met de M2-knop).

Schreef je over, dan kan je met hetzelfde nummer contact opnemen om intern een onderzoek op te laten starten. Ook daarvoor zullen we een PV van de politie nodig hebben.

Gebruikte je een kredietkaart, dan kan je een betwisting indienen via de website www.mijnkaart.be. Die betwisting verloopt rechtstreeks via ATOS Worldline, de uitgever van onze kredietkaarten. Ook zij zullen vragen om een klacht in te dienen bij de politie. Als je kredietkaartgegevens hebt doorgegeven, laat je best ook je kaart blokkeren via Card Stop op het nummer 070 344 344.

Werkte je met een dienst zoals PayPal of Western Union, dan dien je hen te contacteren om te kijken op welke manier je je geld terug kan krijgen. Ik raad je echter aan om nog steeds een klacht bij de politie in te dienen.

Tot slot kan je best ook Facebook op de hoogte brengen. Als je een advertentie op hun site aanklikte, dan dienen zij die te verwijderen. Je kan best ook nooit ingaan op aanbiedingen die via chat in sociale media of via apps zoals WhatsApp of zelfs via gewone sms'en aangeboden worden. In de meeste gevallen gaat het jammer genoeg om phishing.

Heb je nog vragen, aarzel dan zeker niet om ze te stellen.
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 5
Hallo Katrien,

Welkom op onze Community!

Heb je de betaling uitgevoerd via je bankkaart en kaartlezer op een pagina die door de handelaar werd aangeboden, heb je een kredietkaart gebruikt, of moest je op een andere manier betalen (bijvoorbeeld PayPal, overschrijving, Transferwise, Western Union, ...)?

Als je zeker bent dat het om fraude gaat, dien je best meteen een klacht in bij de politie. Neem als je dat doet een bewijs van je betaling mee en de e-mail die je van 'de verkoper' kreeg.

Gebruikte je een bankkaart, dan hangt alles van dat onderzoek af. Je kan dan wel contact opnemen met onze helpdesk Easy Banking om na te gaan of we meer gegevens van de handelaar hebben gekregen. Je kan hen bereiken op het nummer 02 433 40 92 (ma-vr van 7u tot 22u en op zaterdag van 9u tot 17u).

Dit is enkel mogelijk als het om een online betaling met een kaart (ook kredietkaart) EN kaartlezer gaat waarbij je maar 1 handtekening hebt gezet (enkel met de M2-knop).

Schreef je over, dan kan je met hetzelfde nummer contact opnemen om intern een onderzoek op te laten starten. Ook daarvoor zullen we een PV van de politie nodig hebben.

Gebruikte je een kredietkaart, dan kan je een betwisting indienen via de website www.mijnkaart.be. Die betwisting verloopt rechtstreeks via ATOS Worldline, de uitgever van onze kredietkaarten. Ook zij zullen vragen om een klacht in te dienen bij de politie. Als je kredietkaartgegevens hebt doorgegeven, laat je best ook je kaart blokkeren via Card Stop op het nummer 070 344 344.

Werkte je met een dienst zoals PayPal of Western Union, dan dien je hen te contacteren om te kijken op welke manier je je geld terug kan krijgen. Ik raad je echter aan om nog steeds een klacht bij de politie in te dienen.

Tot slot kan je best ook Facebook op de hoogte brengen. Als je een advertentie op hun site aanklikte, dan dienen zij die te verwijderen. Je kan best ook nooit ingaan op aanbiedingen die via chat in sociale media of via apps zoals WhatsApp of zelfs via gewone sms'en aangeboden worden. In de meeste gevallen gaat het jammer genoeg om phishing.

Heb je nog vragen, aarzel dan zeker niet om ze te stellen.

Reageer