Beantwoord

Skimming bankkaart

• 12 september 2019
  • 3 reacties
  • 155 Bekeken

Vorige week is m'n gewone privé bankkaart geskimd. Tegen het moment dat ik wist dat er iets mis was, was het kwaad al geschied, maar eigenaardig genoeg is het geld niet van mijn privérekening gegaan, maar van mijn professionele. Ik heb onmiddelijk m'n beide bankkaarten (zowel comfort en essential pro) laten blokkeren, evenals mijn easybanking.
De fraude-afdeling heeft me vandaag gecontacteerd voor de verdere afhandeling van dit dossier. De persoon die ik aan de lijn had maakte ook melding van verrichtingen via mijn kredietkaarten. Hij vroeg me dit na te kijken en onmiddellijk deze kaarten te blokkeren en de verrichtingen te betwisten via mijnkaart.be
Aangezien easybanking slechts vandaag terug is geactiveerd, heb ik nog maar pas terug toegang tot mijn uitgavenstaten en heb ik ontdekt dat er inderdaad verrichtingen gebeurd zijn bij mijn Visa-kaarten, zowel van de credit als van de business credit.
Hoe groot is de kans dat ik iets van die bedragen kan recupereren?
icon

Beste antwoord van YannickB 13 september 2019, 08:46

Dag Wasbeer,

Verschrikkelijk dat je slachtoffer bent geworden van fraude. Ik heb voor de zekerheid de bedragen uit je bericht verwijdert, omdat recente transactie persoonlijke info ins die mogelijk misbruikt kan worden.

Ik kan je hier jammer genoeg ook niet beloven dat je je geld zal terugzien, aangezien ik geen zicht heb op wat er precies gebeurd is en op het onderzoek van de politie en van onze fraudedienst.

Algemeen gelden alvast deze regels voor alle Belgische banken:

Is de fraude te wijten aan een ernstige nalatigheid van jouw kant (bijvoorbeeld door een overdreven eenvoudige pincode)? Dan hebt je geen recht op een terugbetaling.

Werd je rekening misbruikt en dus zonder toestemming gedebiteerd, dan moet je de transacties binnen de 13 maanden betwisten. De bank moet je in dat geval het bedrag van de betwiste transacties terugbetalen, samen met de interesten die je eventueel misliep.

Bovenstaande info, samen met nog enkele andere situaties vind je ook op de site van het Europees Centrum voor de Consument België.

Verder dien je mogelijk rekening te houden met een franchise 50 EUR, afhankelijk van de manier waarop de fraude gebeurde (Bancontact, Maestro of kredietkaart).
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 6
Dag Wasbeer,

Verschrikkelijk dat je slachtoffer bent geworden van fraude. Ik heb voor de zekerheid de bedragen uit je bericht verwijdert, omdat recente transactie persoonlijke info ins die mogelijk misbruikt kan worden.

Ik kan je hier jammer genoeg ook niet beloven dat je je geld zal terugzien, aangezien ik geen zicht heb op wat er precies gebeurd is en op het onderzoek van de politie en van onze fraudedienst.

Algemeen gelden alvast deze regels voor alle Belgische banken:

Is de fraude te wijten aan een ernstige nalatigheid van jouw kant (bijvoorbeeld door een overdreven eenvoudige pincode)? Dan hebt je geen recht op een terugbetaling.

Werd je rekening misbruikt en dus zonder toestemming gedebiteerd, dan moet je de transacties binnen de 13 maanden betwisten. De bank moet je in dat geval het bedrag van de betwiste transacties terugbetalen, samen met de interesten die je eventueel misliep.

Bovenstaande info, samen met nog enkele andere situaties vind je ook op de site van het Europees Centrum voor de Consument België.

Verder dien je mogelijk rekening te houden met een franchise 50 EUR, afhankelijk van de manier waarop de fraude gebeurde (Bancontact, Maestro of kredietkaart).
Dag Yannick,
Bedankt voor je snelle reactie.
De fraudedienst heeft me gisteren een heleboel vragen gesteld en heeft kunnen vaststellen dat alle betalingen zijn verlopen via een mobiele app die was geïnstalleerd op een ander merk en type GSM dan diegene die ik gebruik.
Jullie collega van de fraudedienst ging het ganse dossier doorsturen naar de klachtendienst voor de verdere afhandeling.
Mvg,
Reputatie 6
Graag gedaan,

Ik hoop dat je snel een antwoord krijgt.

Reageer