Beantwoord

Veiligheid Bancontact-Visa Debit-debetkaart in geval van verlies

  • 4 November 2021
  • 1 reactie
  • 142 Bekeken

Beste,

 

Tot nu toe bewaarde ik mijn Visakaart altijd gescheiden van mijn debitkaart. Meestal had ik enkel mijn gewone bankkaart op zak. Moest mijn handtas gestolen worden, dan zou de dief mijn bankkaart niet kunnen gebruiken aangezien hij/zij mijn pincode niet kent.

Maar onlangs heb ik dus een nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart ontvangen. Ik heb begrepen dat dit mijn oude bankkaart vervangt en dat ik hiermee zowel gewone betalingen met pincode kan verrichten, alsook online betalingen kan doen waarvoor je vroeger een aparte Visakaart nodig had, dus met gebruik van de 3-cijferige code op de achterkant. 

Nu vraag ik mij af hoe het zit met de veiligheid van deze kaart indien deze gestolen wordt. Kan een dief  voortaan ook verrichtingen met de kaart doen zonder pincode? Dus puur op basis van de gegevens die op de kaart zelf staan (zoals de 3-cijferige code)? 

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Vriendelijke groeten,

Marleen Senders

icon

Beste antwoord van JillH 4 November 2021, 15:40

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 2

Dag @msenders ,

 

bedankt voor je bericht Marleen.

In eerste instantie is het bij verloren of gestolen kaarten heel belangrijk dat je jouw kaarten zo snel mogelijk blokkeert via “Tijdelijke blokkering” in Easy Banking App of via Cardstop op het nummer 078 170 170.

 

Wat de 3-cijferige CVV-code betreft:

Bij online betalingen wordt er inderdaad helaas niet altijd gevraagd om met de kaartlezer te bevestigen, soms is het kaartnummer, CVV-code en eventueel geldigheidsdatum al voldoende. Dit is afhankelijk van de betalingsmethodes die de website zelf aanbiedt. Binnen Europa is het ondertussen wel verplicht om bij online betalingen een kaartlezer, QR-code of ander gelijkaardig beveiligingssysteem te gebruiken.

Vaak krijgen we de vraag of deze CVV code wel echt op de kaart moet staan. Aangezien deze code moet ingegeven worden bij online verrichtingen als validatie van de kaart verbonden aan het Visa betaalnetwerk, moet deze verplicht op de kaart staan.

 

Wat je eventueel wel kan doen om je beter te beschermen tegen eventueel misbruik, is de functie “Online betalingen” bij de instellingen van je bankkaart deactiveren.

 

Hoe kan ik mijn kaart blokkeren voor online betalingen?

Via Easy Banking Web:

  • Meld aan via https://www.bnpparibasfortis.be
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en kies voor Mijn kaarten.
  • Klik rechts van uw kaart op de horizontale strepen en kies Wijzigen.
  • Klik op Kaartinstellingen.
  • Voer de gewenste wijzigingen uit en klik op Bevestigen.

Via Easy Banking App:

  • Meld aan in Easy Banking App.
  • Druk onderaan op Kaarten.
  • Kies de gewenste kaart.
  • Druk rechts bovenaan op de drie punten en kies voor Kaartinstellingen.
  • Voer de gewenste wijzigingen uit.

 

Meer info over de Bancontact-Visa Debit-debetkaart kan je hier terugvinden.

 

Fijne dag verder,

 

Jill

Reageer