Beantwoord

visa debet en apple pay

  • 27 October 2021
  • 84 reacties
  • 3159 Bekeken


Toon eerste bericht

84 reacties

Reputatie 7

Hallo @123 M 

Bij welke webshops kreeg je deze foutmeldingen?

Ook veel online betalingen werken niet met de Visa Debit kaart.

Je kan een QR scannen die dan zegt dat de transactie niet gelukt is (in de app).

De website blijft gewoon cirkelen.

 

Ik ben zo blij dat ik nu op nog meer plaatsen kan betalen. 
/s

Reputatie 7

Dag @Lode-1 

Ik heb alvast ok al op je andere post gereageerd.

We hebben weet van enkele publieke parkeermeters in Nederland waarmee nog problemen zijn, maar Indigo parking was tot nu toe nog niet gemeld.

Kan je ons de namen/locaties van de ziekenhuizen en van de Indigo parkings waar je problemen had, bezorgen? Dan laat ik het voor je nakijken.

Los van de apple pay perikelen:

"Ik kan al enige tijd niet meer betalen met de nieuwe Visa debit kaart aan terminals van diverse parkings (diverse hospital parking, Indigo parking), kaart wordt telkens geweigerd, zowel contactloos, als invoeren in terminal en ook niet met apple pay. Betalen met een Visa credit kaart lukt wel aan die terminals."

Staat precies niet echt op punt, echt wel vervelend.

(Ik had al een ander draadje gestart, wist niet dat er zo veel reacties op mijn post waren.)

Reputatie 7

Ja, ze aanvaarden geen kredietkaarten in de winkels die ik gedaan heb. En hoewel een chat medewerker van AH.be liet weten dat kredietkaarten (Visa, Mastercard, Amex) niet aanvaard worden in hun winkels, beweert je collega Shari dat AH België wel Visa aanvaardt… Dus iedereen blijft met de vinger wijzen en niemand lost het probleem op.

Ik heb het voor de zekerheid even nagevraagd en ook AH België aanvaardt momenteel geen Visa. Je zal bij hen voorlopig dus enkel met je fysieke kaart kunnen betalen.

Ja, ze aanvaarden geen kredietkaarten in de winkels die ik gedaan heb. En hoewel een chat medewerker van AH.be liet weten dat kredietkaarten (Visa, Mastercard, Amex) niet aanvaard worden in hun winkels, beweert je collega Shari dat AH België wel Visa aanvaardt… Dus iedereen blijft met de vinger wijzen en niemand lost het probleem op.

Reputatie 7

@123 M Heb je aan de gewone kassa gevraagd om met Visa te betalen, of met Apple Pay?

Dit gehele gedoe doet mij denken aan de Belgische fiscaliteit :
Nutteloos ingewikkelde rommel. 

Alhoewel, binnen de fiscaliteit kun je er nog
je voordeel mee doen als je je weg er in weet. 

 

@YannickB 4 verschillende Albert Heijns geprobeerd. Lukt niet. Niet aan de zelfscan (waar je enkel “pinnen” kan kiezen), niet aan de gewone kassa.

Reputatie 3
Badge

Ah inderdaad, ik ondervond inderdaad een probleem om de Visa Debit toe te voegen aan de Wallet op mijn Macbook. De verificatie lukte niet.  Met de BNPPF Mastercard kredietkaart lukte het wel. Gelukkig gebruik ik de Wallet op de macbook zelden.
Op Iphone geen probleem.

Reputatie 7

vPay zou je hetzelfde probleem geven. Het wordt in België niet echt gebruikt en als de handelaar het niet aanvaardt, kan je dus nog steeds niet met Apple Pay betalen.

vPay zal ook verdwijnen in de toekomst, waardoor opnieuw miljoenen kaarten vervangen zouden moeten worden.

Ik vermoed dat mijn collega je ook verkeerd begrepen heeft. Mijn excuses daarvoor. Er is momenteel een gekend issue met Apple Pay, maar dat ligt op niveau van het toevoegen van Bancontact-Visa Debit-debetkaarten aan je Apple Wallet. Dat is momenteel niet mogelijk via macOS.

Als je bij een specifieke handelaar problemen ondervindt om te betalen via Apple Pay en/of je fysieke debetkaart, dan mag je ons ook altijd laten weten om welke handelaar het gaat. 

Apple Pay op zich vereist geen Visa. Je kan ook kaarten die andere netwerken gebruiken, koppelen. In ons geval bieden we kaarten aan die gebruik maken van het Visa-netwerk (verschillende Visa kredietkaarten en de Bancontact-Visa Debit-debetkaart) en van het Mastercard-netwerk (verschillende Mastercard kredietkaarten).

 

@YannickB en is er een reden waarom jullie in tussentijd vPAY niet gebruiken tot er een betere oplossing is? Apple Pay ondersteunt dit.

 

Dus je collega Jill heeft verkeerde info doorgegeven? Zij liet mij weten dat jullie aan een oplossing werken. Maar eigenlijk zijn jullie iedereen gewoon aan het lijntje aan het houden?

 

Als ik doorklikt naar Apple Pay staan daar geen Visa vereisten. Klinkt toch een beetje als misleidende reclame.

Reputatie 7

 @123 M 

Wat @seerdekens zegt klopt.

Apple Pay maakt gebruik van de betaalnetwerken die actief zijn op de door jou gekoppelde debet- of kredietkaart, maar ondersteunt geen binnenlandse netwerken zoals Bancontact.

In het geval van de Bancontact-Visa Debit-debetkaart, wilt dat zeggen dat Apple Pay terugvalt op het Visa-netwerk.

Omdat Apple Pay dus gewoon je kaart gebruikt, moet de handelaar enerzijds ook dat betaalnetwerk aanvaarden en moet er anderzijds ook gekozen worden om te betalen met Visa.

De meeste betaalterminals en kassa’s die meerdere betaalnetwerken ondersteunen, zullen automatisch herkennen met welk netwerk/type kaart je wilt betalen, maar er zijn nog uitzonderingen. Delhaize is daar inderdaad een gekend voorbeeld van. Als je bij deze winkels zegt dat je met Apple Pay wilt betalen en de handelaar drukt op de knop voor Maestro/Bancontact transacties, dan zal de transactie inderdaad niet lukken. De makkelijkste manier om dit op te lossen is door te zeggen dat je met Visa wilt betalen.

En toch werkt de bank BNP aan een oplossing samen met Apple. Strange👀

Zelfs BNP zegt dat VISA niet per se aanvaard moet worden op de terminals:

 

Wensen uw klanten met de Bancontact-Visa Debit-debetkaart te betalen? Geen probleem. Zij kunnen automatisch met de nieuwe debetkaart betalen als uw toestel al Bancontact en/of Visa aanvaardt. Indien niet, dan kunt u deze toevoegen en activeren.

https://www.bnpparibasfortis.be/nl/Dagelijks-bankieren/Ontdek/Producten/Inkomende-betalingen?axes4=prof

Deze info heeft het over de fysieke Bancontact-Visa Debit-debetkaart en niet over Apple Pay. 

Er zijn momenteel inderdaad nog enkele winkels die geen Visa aanvaarden. Bij hen zal je dus niet met Apple Pay, maar wel met je fysieke debetkaart kunnen betalen omdat je dan terugvalt op Bancontact.

Andersom zijn er ook winkels die geen Maestro, maar wel Visa aanvaarden. Bij hen kan je nu dus wel Apple Pay gebruiken terwijl dat vroeger niet ging.

 

 

Is er een dokter in de zaal ?
Of iemand die deze gordiaanse knoop kan ontwarren ?

:thinking::upside_down::triumph:

En toch werkt de bank BNP aan een oplossing samen met Apple. Strange👀

Zelfs BNP zegt dat VISA niet per se aanvaard moet worden op de terminals:

 

Wensen uw klanten met de Bancontact-Visa Debit-debetkaart te betalen? Geen probleem. Zij kunnen automatisch met de nieuwe debetkaart betalen als uw toestel al Bancontact en/of Visa aanvaardt. Indien niet, dan kunt u deze toevoegen en activeren.

https://www.bnpparibasfortis.be/nl/Dagelijks-bankieren/Ontdek/Producten/Inkomende-betalingen?axes4=prof

 

In ieder geval kan je nog verder bij andere banken die nog niet overgestapt zijn naar niet-werkende technologie. Wellicht wachten zij tot er echte tests en oplossingen beschikbaar zijn.

Reputatie 3
Badge

@seerdekens ik zou die blaasjes toch eens herbekijken…

 

Apple Pay is een auth methode, geen betaalmethode en gebruikt de betaalmethode van de kaart die je toevoegt.

Betaalterminals (van Worldline bvb) ondersteunen in België standaard bancontact, Maestro en vPAY (de tegenhanger van Visa voor Maestro).
Indien gewenst kan de verkoper ook kiezen om kredietkaarten te aanvaarden zoals Visa, Amex of Mastercard. Maar dat zou hier niet van toepassing mogen zijn.

Het feit dat verkopers zogezegd een Visa kredietkaart moeten aanduiden op hun terminal, wilt zeggen dat BNP het verkeerde type kaart uitreikt aan Apple Pay en dus geen vPAY debitkaart doorgeeft, maar een Visa kredietkaart.

Dit gebeurt tijdens het toevoegen van je nieuwe kaart aan je Wallet, vanuit de Easy Banking app.

 

@123 M het zou helpen als je je correct laat informeren.

Vpay is niet hetzelfde als Visa Debit. Vpay is de "Maestro variant" van Visa, die trouwens ook verdwijnt. Vpay wordt door Belgische banken niet uitgegeven, wel in sommige andere landen zoals Nederland.
https://emspay.nl/nl/nieuws/betaalmethoden-maestro-en-vpay-gaan-verdwijnen

Het is niet je Wallet die het verkeerde cardtype doorgeeft of ook niet Easybanking app die de kaart verkeerd in je Wallet zet.  Maar wel sommige terminals waar de dynamische herkenning van het type kaart niet aanstaat en standaard Bancontact/Maestro wordt gekozen. En waar dus een manuele handeling nodig is door de handelaar. Die is bij deze handelaars trouwens ook nodig als je een fysieke Visa of Mastercard kredietkaart zou gebruiken.  Bij de bankkaart niet, want standaard wordt bij deze handelaars voor Bancontact gekozen.


We gaan de komende jaren voor debet kaarten dus naar de combinatie Bancontact/Visa Debit ofwel Bancontact/Mastercard Debit.
Een terminal ziet bij mijn weten niet het verschil tussen een Visa Debit en een Visa Credit, dus het is ofwel beiden aanvaarden ofwel geen van de twee.


Dus nog eens: als de terminal van de handelaar noch Mastercard noch Visa aanvaardt wordt binnenkort Apple Pay voor elke belg onmogelijk. De handelaars zullen wel mee moeten.

 

@YannickB zou jij kunnen bevestigen of mijn "blaasjes" zoals @123 M ze noemt weldegelijk blaasjes zijn of niet? ;)

@seerdekens ik zou die blaasjes toch eens herbekijken…

 

Apple Pay is een auth methode, geen betaalmethode en gebruikt de betaalmethode van de kaart die je toevoegt.

Betaalterminals (van Worldline bvb) ondersteunen in België standaard bancontact, Maestro en vPAY (de tegenhanger van Visa voor Maestro).
Indien gewenst kan de verkoper ook kiezen om kredietkaarten te aanvaarden zoals Visa, Amex of Mastercard. Maar dat zou hier niet van toepassing mogen zijn.

Het feit dat verkopers zogezegd een Visa kredietkaart moeten aanduiden op hun terminal, wilt zeggen dat BNP het verkeerde type kaart uitreikt aan Apple Pay en dus geen vPAY debitkaart doorgeeft, maar een Visa kredietkaart.

Dit gebeurt tijdens het toevoegen van je nieuwe kaart aan je Wallet, vanuit de Easy Banking app.

Al bij al, voor de meeste klanten is het een ingewikkeld kluwen geworden. 

Tenminste, om te begrijpen waarom men op ongemakken blijft botsen. 

Gebruiksvriendelijk kan je het bezwaarlijk noemen. 

Bovendien, het Apple Pay verhaal is maar een van de meerdere hindernissen. 

Je moet maar een tijdje in het buitenland gewoond hebben om te ervaren dat je kredietkaart nog steeds je adres aldaar blijft vermelden. Geen robot die er wijs uit geraakt ...

Reputatie 3
Badge

@seerdekens ik vrees dat ze je toch nog steeds smoesjes aan het verkopen zijn.

De nieuwe fysieke kaart werkt contactloos op plaatsen waar Apple Pay niet werkt met dezelfde kaart. (De oude kaart blijft werken met AP of zonder.)

Zonder kiezen voor Visa of kredietkaart, want dat is geen optie in veel winkels.

 

En zoals BNP mij liet weten, ligt het probleem aan hoe de Easy Banking app de nieuwe kaart aan je Wallet toevoegt. Het probleem zal dus opgelost worden via een app update (en wellicht opnieuw toevoegen van je Wallet card), niet via de handelaars.

 

Vooreerst: ik laat me geen blaasjes wijsmaken…

De oude kaart blijft werken met Apple Pay omdat de terminals meestal automatisch Maestro kiezen na het herkennen van de kaart.

Dat gebeurt bij de nieuwe ook, tenzij Visa niet wordt ondersteund (een keuze van de handelaar zoals bij Colruyt). In sommige gevallen moet de handelaar manueel Visa kiezen, zoals bij Delhaize. Een simpele herconfiguratie van de terminal zou dit kunnen oplossen. In de meeste gevallen werkt het gewoon zoals vanouds.

De nieuwe kaart werkt overal contactloos omdat in België hier doorgaans het Bancontact netwerk gebruikt wordt en niet het Maestro netwerk. 

Apple ondersteunt voor zijn Apple Pay het belgische Bancontact niet, wel de internationale betalingsnetwerken waaronder Maestro, Visa en Mastercard. Daar kan BNPPF niets aan veranderen, ook niet met een app update.

De info die je kreeg van BNPPF klopt dus helemaal niet.

@seerdekens ik vrees dat ze je toch nog steeds smoesjes aan het verkopen zijn.

De nieuwe fysieke kaart werkt contactloos op plaatsen waar Apple Pay niet werkt met dezelfde kaart. (De oude kaart blijft werken met AP of zonder.)

Zonder kiezen voor Visa of kredietkaart, want dat is geen optie in veel winkels.

 

En zoals BNP mij liet weten, ligt het probleem aan hoe de Easy Banking app de nieuwe kaart aan je Wallet toevoegt. Het probleem zal dus opgelost worden via een app update (en wellicht opnieuw toevoegen van je Wallet card), niet via de handelaars.

 

Reputatie 3
Badge

1,5 jaar is nog lang… en dat is enkel over het uitgeven van kaarten als we jou geloven. Dat wil zeggen dat het nog langer duurt voor de laatste uitgegeven kaarten uit dienst gaan.

 

Zoals ik hierboven al zei, de banken gaan niet 1,5 jaar wachten alvorens de nieuwe kaart beginnen uit te geven. Dan zijn ze te laat. En eens ze dit beginnen doen worden ALLE kaarten vervangen, ook al zijn ze nog 5 jaar geldig. Zo was het bij BNPPF ook: mijn Maestro verviel pas in 2026.
Banken gaan heus geen twee betaalkaarten ondersteunen, dat is veel te duur en te complex.

 

Verder vervangt Mastercard gewoon hun Maestro product door een andere debit kaart. Daarom lijkt het er toch sterk op dat BNP gewoon een andere kaart-partner gekozen heeft die niet voldoet aan de marketingbeloftes die de bank verspreidt. Misschien kan @YannickB hier meer uitleg over geven?

BNPPF had ook voor Mastercard Debit kunnen kiezen ipv Visa Debit. Maestro en Mastercard worden beiden uitgegeven door Mastercard. Maar dat zou helemaal geen verschil gemaakt hebben. Ook dan zou je niet met Apple Pay kunnen betalen op terminals die enkel Bancontact en Maestro ondersteunen.

 

Ik was daarnet in Delhaize. Apple Pay werkte eerst niet, tot dat ik de kassier vroeg om Visa te kiezen ipv Bancontact/Maestro. Daarmee werkte het wel. En zo zal je denk ik wel in de meeste winkels met Apple Pay kunnen betalen.  Niet in Colruyt nee, maar zij zullen imho ook wel overstag gaan als ze beseffen dat de Debit kaarten niet zoveel kosten als de Credit kaarten. 

Er zijn dus wel wat ongemakken, dat ontken ik niet he. Maar het verdwijnen van Maestro maakt dat je die dus bij andere banken ook zal ondervinden, want ook zij moeten een andere kaart gaan uitgeven. En de handelaars zullen zich wel moeten aanpassen om geen inkomsten te ontlopen. Het probleem zal zichzelf dus oplossen.

Als je hier niet op kan wachten, moet je inderdaad van bank veranderen, om dan na een paar maanden weer naar af te gaan.

Betalen in Nederland is ook zoiets, daar is er geen alternatief buiten Maestro (zoals wij een binnenlands alternatief hebben: Bancontact). Dus daar zullen alle terminals ook moeten aangepast worden, anders kan er binnenkort niemand meer betalen met een bankkaart, ook de Nederlanders niet. Dus dat probleem zal zich ook oplossen.

Ik wil maar zeggen: je kan je druk maken, maar als je het grotere plaatje ziet zou je toch moeten inzien dat het niet veel uithaalt.

@seerdekens 1,5 jaar is nog lang… en dat is enkel over het uitgeven van kaarten als we jou geloven. Dat wil zeggen dat het nog langer duurt voor de laatste uitgegeven kaarten uit dienst gaan.

Verder vervangt Mastercard gewoon hun Maestro product door een andere debit kaart. Daarom lijkt het er toch sterk op dat BNP gewoon een andere kaart-partner gekozen heeft die niet voldoet aan de marketingbeloftes die de bank verspreidt. Misschien kan @YannickB hier meer uitleg over geven?

Ik kan op minder plaatsen betalen dan voordien, ook al beweert de communicatie dat ik nu op meer plaatsen kan betalen.

 

Stel je voor dat BNP je auto morgen vervangt door een waterstofauto en zegt dat je nu op nog meer plaatsen kan tanken. Dat klopt inderdaad, als de tankstations hun infrastructuur aanpassen… Vreemde logica die hier gebruikt wordt.

Nie noodzakelijk een verzekerde toekomst dus. 

Reputatie 3
Badge

@O'Neam de handelaars zullen ervoor moeten zorgen dat hun terminals Visa en Mastercard aanvaarden. Doen ze dit niet, dan wordt Apple Pay, met het verdwijnen van Maestro, voor elke Belg onbruikbaar.

Reageer