Beantwoord

visa debet en apple pay

  • 27 October 2021
  • 84 reacties
  • 3158 Bekeken


Toon eerste bericht

84 reacties

@ Seerdekens :

Mag ik uit uw uitleg besluiten dat we Apple Pay uiteindelijk terug kunnen gebruiken zoals voorheen ?

Reputatie 3
Badge

@123 M je moet het voor jezelf uitmaken, maar de banken zullen de Maestro kaart ten laatste kunnen uitgeven tot 30/6/2023, dat is binnen 1,5 jaar. Daarna is het onherroepelijk gedaan.

In de praktijk zullen alle banken niet wachten tot deze datum en in de loop van dit jaar een keuze maken tussen Visa Debit of Mastercard Debit, en dan zit je weer in hetzelfde schuitje, ook bij KBC.

Eens een keuze gemaakt worden alle Maestro kaarten vervangen, ook al zijn die nog enkele jaren geldig.

Handelaars zullen sowieso moeten volgen, ook voor gewone betalingen met een fysieke kaart.
Zoniet kan geen enkele buitenlander nog bij Colruyt betalen ...

Wellicht zijn de Apple Pay gebruikers in de minderheid. 

 

Denk niet dat we een minderheid zijn. Het probleem is dat BNP geen zicht heeft op de hoeveelheid gefaalde Apple Pay transacties. BNP zou wel kunnen kijken of er minder Apple Pay transacties gebeuren dan voordien voor dezelfde gebruikers…

 

Veel klanten steken geen tijd in het contacteren van de teleurstellende klantendienst en gebruiken gewoon de fysieke kaart.

 

Iemand ervaring met KBC Apple Pay en het overstappen naar KBC in het algemeen?

Zeer begrijpelijke reactie na ervaringen die ook de mijne zijn. 

Dat soort policy van de BNP is onbegrijpelijk voor een bank van dat niveau. 

Maar ik heb de indruk dat het hen geen barst kan schelen. 

Wellicht zijn de Apple Pay gebruikers in de minderheid. 

26 mails heb ik hier al over gehad met uitvluchten, nay-saying dat het wel werkt in de winkel en dat ik het maar met de winkel moet oplossen, beweren dat BNP niet zomaar overstapt naar een nieuwe kaart en dat dit uitvoerig getest werd op voorhand, … om dan van een andere medewerker te horen te krijgen dat het een gekend probleem is.

Weak tea BNP. Seriously. Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat er geen oplossing in zicht is.

 

Bij KBC werkt Apple Pay wel nog (met een KBC Plusrekening). 3,25 euro per maand vs 3,50 euro per maand bij BNP. Wellicht stappen zij af van Maestro wanneer het wel werkt met Visa Debit.

Toch aan het overwegen om jullie te verlaten...

Simpel gesteld. Dit is balen. 

BNP Paribas Fortis kan zich in allerlei bochten wringen om uit te leggen waarom dit niet werkt, in essentie is het een terugkeer naar de Middeleeuwen. Dat samen met de overigens steeds belabberde gang van zaken bij de bank overweeg ik ook serieus de overstap. Ik heb het gehad.  

 Het is gewoon jammer dat zo’n perfect betaal systeem als Apple Pay (op dit moment) niet meer

werkt zoals voorheen. 

 

https://www.mollie.com/be/pricing


T En ik vraag me serieus af of de handelaars de moeite wel gaan doen om zich aan te passen aan Apple Pay….

Vervangt men “de moeite willen doen” door “willen investeren”, dan weet men het wel. Want de grootste brok van die investeringen gaat weliswaar niet naar de banken, maar naar de bemiddelende bedrijven zoals ‘Mollie”. Voor de software, de hardware, enz… enz…

 Het is gewoon jammer dat zo’n perfect betaal systeem als Apple Pay (op dit moment) niet meer

werkt zoals voorheen. 

Apple Pay werkt nog steeds zoals voorheen. Idem dito voor Google Pay. De kern van de zaak is dat de handelaars/firma zich de bijkomende kosten niet willen of kunnen veroorloven. Bijvoorbeeld, bij Mollie betaalt men voor Bancontact 0,39 euro per transactie, 0,29 euro per transactie voor Ideal. Terwijl  voor Visa/MasterCard 0,25 + 1,8 % per transactie. Voor kaarten afkomstig van buiten Europa zelfs 0,25 + 2,8 % per transactie. Voor de kleinhandel en -praktijk niet echt betaalbaar, en zelfs de Colruytgroep past ervoor.

https://www.mollie.com/be/pricing


Technisch gezien zal Apple Pay idd nog steeds werken zoals voorheen. Maar doordat we nu in een transitie periode zitten, door het toekomstige afschaffen van maestro ,werkt het op dit moment niet zo als het zou moeten. Ik stel gewoon vast dat ik in 98% van de gevallen perfect betaalde met Apple Pay. (Zelfs vaak tot verbazen van de handelaar als ik met mijn watch betaalde). En ik vraag me serieus af of de handelaars de moeite wel gaan doen om zich aan te passen aan Apple Pay….

Reputatie 7

 Het is gewoon jammer dat zo’n perfect betaal systeem als Apple Pay (op dit moment) niet meer

werkt zoals voorheen. 

Apple Pay werkt nog steeds zoals voorheen. Idem dito voor Google Pay. De kern van de zaak is dat de handelaars/firma zich de bijkomende kosten niet willen of kunnen veroorloven. Bijvoorbeeld, bij Mollie betaalt men voor Bancontact 0,39 euro per transactie, 0,29 euro per transactie voor Ideal. Terwijl  voor Visa/MasterCard 0,25 + 1,8 % per transactie. Voor kaarten afkomstig van buiten Europa zelfs 0,25 + 2,8 % per transactie. Voor de kleinhandel en -praktijk niet echt betaalbaar, en zelfs de Colruytgroep past ervoor.

https://www.mollie.com/be/pricing

Dag @Treeze 

De kosten die handelaars betalen, hangen in de eerste plaats af van hun contract met hun aqcuirer, de leverancier van hun betaalplatform en terminals. Mollie, het voorbeeld dat jij aanhaalde, is slechts een van de vele acquirers.

Dat gezegd zijnde, zouden de kosten voor Visa Debit wel gelijk moeten lopen met die van Maestro en Bancontact en dus niet met de hogere kosten voor betalingen via kredietkaarten zoals Visa Credit.

Handelaars bij wie dat niet het geval is, dienen in de eerste instantie contact op te nemen met hun acquirer.

 Het is gewoon jammer dat zo’n perfect betaal systeem als Apple Pay (op dit moment) niet meer

werkt zoals voorheen. 

Apple Pay werkt nog steeds zoals voorheen. Idem dito voor Google Pay. De kern van de zaak is dat de handelaars/firma zich de bijkomende kosten niet willen of kunnen veroorloven. Bijvoorbeeld, bij Mollie betaalt men voor Bancontact 0,39 euro per transactie, 0,29 euro per transactie voor Ideal. Terwijl  voor Visa/MasterCard 0,25 + 1,8 % per transactie. Voor kaarten afkomstig van buiten Europa zelfs 0,25 + 2,8 % per transactie. Voor de kleinhandel en -praktijk niet echt betaalbaar, en zelfs de Colruytgroep past ervoor.

https://www.mollie.com/be/pricing

Juist vernomen dat er een algemeen probleem met de nieuwe kaart van hellobank (visa debet) en apple pay is. Zou dit jaar nog opgelost zijn. Nou moe. Mss maar van bank veranderen. En een berichtje had handig geweest, je zult daar maar staan en geen andere betaalmogelijkheden bij je hebben.

Beste ik heb hetzelfde probleem ook meermaals contact opgenomen, bij deze heb ik besloten om naar kbc over te stappen en niet meer bij bnp paribas te blijven, elke transactie werd geweigerd en als ik sofort gebruikte lukte dit wel…. ik handel al jaren in cryptocoins en nu kan ik via deze shitkaart ook geen coins meer aankopen omdat dit “verdacht” is. Heb het helemaal gehad met bnp/ hello bank

 

Dit was een betaling van meerdere consultaties dus niet mogelijk in dit geval. Anders had ik dat uiteraard gedaan. Het is gewoon jammer dat zo’n perfect betaal systeem als Apple Pay (op dit moment) niet meer

werkt zoals voorheen. 

Reputatie 3
Badge

Alvast bedankt voor de antwoorden. Het is toch een zeer vervelend iets (op dit moment). Tot mijn vorige kaart was Apple Pay zeer praktisch en zelden een probleem. Voor mij een van dé voordelen van Apple. Daarnet wilde ik bij mijn kiné betalen met Apple Pay. (Dat is een mobiele terminal). Altijd gedaan ,maar nee, natuurlijk werkt dat niet meer. Gewoon de kaart er in gestoken en als een holbewoner 😅 de code in gegeven. Blijf het vreemd vinden want daar kon je ervoor ook nooit met creditcard betalen… 

Je kan ook contactloos betalen he met je kaart, zonder code onder de 50 euro, dus perfect mogelijk bij de kiné.  Maestro is einde verhaal, dus zelfs al zou BNPPF vast willen houden aan Maestro, ze zouden niet kunnen want binnen afzienbare stopt Maestro ermee en zal je huidige Apple Pay via Maestro ook niet meer aanvaard worden. https://www.standaard.be/cnt/dmf20211021_97848720

Alvast bedankt voor de antwoorden. Het is toch een zeer vervelend iets (op dit moment). Tot mijn vorige kaart was Apple Pay zeer praktisch en zelden een probleem. Voor mij een van dé voordelen van Apple. Daarnet wilde ik bij mijn kiné betalen met Apple Pay. (Dat is een mobiele terminal). Altijd gedaan ,maar nee, natuurlijk werkt dat niet meer. Gewoon de kaart er in gestoken en als een holbewoner 😅 de code in gegeven. Blijf het vreemd vinden want daar kon je ervoor ook nooit met creditcard betalen… 

Reputatie 7

Ik begrijp uit bovenstaande antwoorden dat Apple Pay nooit via Bancontact gewerkt heeft maar via maestro? Dus om terug gebruik te kunnen maken van Apple Pay, wat zeg je dan nu? Wat dient een handelaar te selecteren op Apple Pay te laten werken?


Edit: cross post 😉

Visa moet ondersteund/geënabled zijn op de terminal.

Geen idee of dit manueel geselecteerd moet worden.

 

Ik begrijp uit bovenstaande antwoorden dat Apple Pay nooit via Bancontact gewerkt heeft maar via maestro?

 

Inderdaad, u had tot nog toe middels Maestro betaald. En sinds maart dit jaar ondersteunt Payconiq-Bancontact het mobiele betalen niet meer, dus  Bancontact kan enkel functioneren middels  de nieuwe debetkaart fysiek te gebruiken, al dan niet draadloos.

Wat dient een handelaar te selecteren op Apple Pay te laten werken?

“Kredietkaart”. (ook al gaat het om een debetkaart)

Bijvoorbeeld bij  Delhaize (zelfkassa) op het symbool “Kredietkaarten’ tikken. Aanvaardt de handelaar geen kredietkaarten, dan zal u bij die handelaar dan ook noch met Apple Pay noch met Google Pay kunnen betalen. Wat het geval is bij de Colruytgroep,  de bakker, de slager, de kruidenier enz.. 

Het hangt van de terminal van de handelaar af. Sommige handelaars hebben een terminal die gewoon geactiveerd moet worden en die vervolgens automatisch herkent welk type kaart gebruikt wordt.

Anderen hebben dan weer een kassasysteem waarbij er manueel gekozen moet worden voor debet- of kredietkaart of zelfs voor Bancontact, Maestro, Visa, Mastercard, … .

Dus wat jullie zeggen klopt :slight_smile:; best altijd kiezen om met Visa of met kredietkaart te werken als je wilt betalen via Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay of Fitbit Pay.

 

Ik begrijp uit bovenstaande antwoorden dat Apple Pay nooit via Bancontact gewerkt heeft maar via maestro?

 

Inderdaad, u had tot nog toe middels Maestro betaald. En sinds maart dit jaar ondersteunt Payconiq-Bancontact het mobiele betalen niet meer, dus  Bancontact kan enkel functioneren middels  de nieuwe debetkaart fysiek te gebruiken, al dan niet draadloos.

Wat dient een handelaar te selecteren op Apple Pay te laten werken?

“Kredietkaart”. (ook al gaat het om een debetkaart)

Bijvoorbeeld bij  Delhaize (zelfkassa) op het symbool “Kredietkaarten’ tikken. Aanvaardt de handelaar geen kredietkaarten, dan zal u bij die handelaar dan ook noch met Apple Pay noch met Google Pay kunnen betalen. Wat het geval is bij de Colruytgroep,  de bakker, de slager, de kruidenier enz.. 

Reputatie 3
Badge

Ik begrijp uit bovenstaande antwoorden dat Apple Pay nooit via Bancontact gewerkt heeft maar via maestro? Dus om terug gebruik te kunnen maken van Apple Pay, wat zeg je dan nu? Wat dient een handelaar te selecteren op Apple Pay te laten werken?


Edit: cross post 😉

Visa moet ondersteund/geënabled zijn op de terminal.

Geen idee of dit manueel geselecteerd moet worden.

Reputatie 7

Hallo @Curtricias 

Apple Pay werkt inderdaad met het betaalnetwerk van je kaart, maar nooit via Bancontact. Je kan dus best zeggen dat je met Visa wilt betalen.

Als de handelaar Visa ondersteunt en een betaalterminal heeft die contactloze betalingen aanvaardt, dan zal je op die manier ook zeker met Apple Pay kunnen betalen.

Sedert enkele dagen mijn nieuwe kaart in gebruik en ook ik loop tegen de problemen aan dat betalen via apple

pay opeens niet zo vlot meer verloopt. Tot vorige week zei ik altijd aan de kassa,ik betaal met Bancontact . In 95% van de gevallen geen probleem mee gehad. En nu werkt Apple Pay, zowel op mijn iPhone als watch niet meer. 
 

Ik begrijp uit bovenstaande antwoorden dat Apple Pay nooit via Bancontact gewerkt heeft maar via maestro? Dus om terug gebruik te kunnen maken van Apple Pay, wat zeg je dan nu? Wat dient een handelaar te selecteren op Apple Pay te laten werken?

Reputatie 7

Mastercard stelt heel mooi voor, maar zoals ik al aanhaalde ondersteunen behoorlijk wat kleinere winkels/resto’s geen creditkaarten. Omdat de transactiekosten voor creditcards hoger liggen dan Maestro/Bancontact. Vraagje voor @YannickB, hoe wordt de transactiekost voor de ‘Visa Debit’ (via kaart en niet via Apple Pay) verrekend voor de handelaar? Zoals Maestro/Bancontact of als een creditkaart? En als er een verschil is, kan de handelaar dan zijn terminal zo instellen dat die enkel de Debetkaart (Visa) aanvaard en niet de Creditkaart (Visa)?

De kosten voor een transactie die via Visa Debit verloopt, zouden gelijk moeten lopen met die voor Bancontact/Maestro. Dat gezegd zijnde, kunnen acquirers (bedrijven die betaalplatformen en -terminals leveren aan handelaars) afwijkende tarieven en contracten aanbieden.

 

 

Ja, maar Maestro verdwijnt, dus zal er wel iets moeten bewegen. En de handelaars moeten mee.

Waarom? Waarom zouden diegenen die al bijna 40 jaar weigeren meer te betalen voor Visa en/of MasterCard nu opeens van mening veranderen? Het is overigens nu al duidelijk dat de Colruytgroep het zal houden zoals het nu is.

Overigens, de handelaars staan in niet dienst van UNIZO, maar UNIZO staat in dienst van zijn leden-handelaars, en UNIZO heeft gedaan en doet nog steeds hetgene het moet doen:

https://www.unizo.be/advies/visa-treedt-op-de-markt-met-eigen-debet-oplossing-naast-bancontact-en-maestro

Dat het huidige Bancontactsysteem geen lang leven meer zou beschoren zijn, daar hebt u wel gelijk in. Omdat het waarschijnlijk het sluitstuk is voor het dwingen van de handelaars naar het gebruik van die nieuwe debetkaarten.

Reputatie 3
Badge

Ja, dat zal zo wel zijn… Maar dat lost niets op voor Apple Pay en dat is juist mijn ’bekommernis’. We gaan daar terug ‘achteruit’, ook omdat Apple Pay Bancontact niet ondersteunt natuurlijk.

Ja, maar Maestro verdwijnt, dus zal er wel iets moeten bewegen. En de handelaars moeten mee. Daar kunnen organisaties als Unizo een rol in spelen om alles uit te leggen naar de handelaars toe.  Een geweigerde transactie betekent immers geen verkoop.
Vraag is ook: moeten de Belgische banken het Bancontact netwerk nog verder in stand houden, nu heel Europa naar een niewe standaard beweegt.  Het maakt het er alleen maar ingewikkelder op.

Ja, dat zal zo wel zijn… Maar dat lost niets op voor Apple Pay en dat is juist mijn ’bekommernis’. We gaan daar terug ‘achteruit’, ook omdat Apple Pay Bancontact niet ondersteunt natuurlijk.

Reputatie 3
Badge

Mastercard stelt heel mooi voor, maar zoals ik al aanhaalde ondersteunen behoorlijk wat kleinere winkels/resto’s geen creditkaarten. Omdat de transactiekosten voor creditcards hoger liggen dan Maestro/Bancontact. Vraagje voor @YannickB, hoe wordt de transactiekost voor de ‘Visa Debit’ (via kaart en niet via Apple Pay) verrekend voor de handelaar? Zoals Maestro/Bancontact of als een creditkaart? En als er een verschil is, kan de handelaar dan zijn terminal zo instellen dat die enkel de Debetkaart (Visa) aanvaard en niet de Creditkaart (Visa)?

Maar als die kleine handelaars wel Bancontact ondersteunen, zal de handelaar er wel nog voor kunnen kiezen om de betaling via het Bancontact netwerk te laten verlopen.  De nieuwe Visa Debit kaart van BNPPF heeft nog altijd de klassieke bancontact functie aan boord, naast Visa Debit.

Daarnaast: als Maestro zijn kaarten uitfaseert en als alternatief Mastercard Debit voorstelt, denk ik niet dat ze de transactiekosten van Mastercard Debit tov Maestro voor de handelaar zomaar kunnen verhogen.
En Visa Debit zal denk ik wel gelijkaardige prijzen hanteren als Mastercard Debit.

Er bestaan trouwens verschillende aanbieders van betaalterminals. Niet alles komt van Worldline.  Sumup bijv vraagt een vaste kost van 2,75% van de transactie, ongeacht hoe je betaalt (Bancontact, Maestro, Visa Debit, Visa Credit, Mastercard Debit, Mastercard Credit, American Express). Dat onderscheid verdwijnt stilaan.
https://nl.sumup.be/betaalterminal-kopen/?prc=ROE1499AIR2021

Bovendien: en buitenlander die met zijn Maestro debit kaart betaalt, daar komen vandaag ook al andere fees bij kijken dan wanneer een Belg met zijn Bancontact betaalt.

Geen idee of een handelaar een Visa/Mastercard debit kan aanvaarden, maar hun credit broertje kan weigeren. Ik vermoed van niet.

Reageer