Beantwoord

visa debet en apple pay

  • 27 October 2021
  • 84 reacties
  • 3146 Bekeken


Toon eerste bericht

84 reacties

Mastercard stelt heel mooi voor, maar zoals ik al aanhaalde ondersteunen behoorlijk wat kleinere winkels/resto’s geen creditkaarten. Omdat de transactiekosten voor creditcards hoger liggen dan Maestro/Bancontact. Vraagje voor @YannickB, hoe wordt de transactiekost voor de ‘Visa Debit’ (via kaart en niet via Apple Pay) verrekend voor de handelaar? Zoals Maestro/Bancontact of als een creditkaart? En als er een verschil is, kan de handelaar dan zijn terminal zo instellen dat die enkel de Debetkaart (Visa) aanvaard en niet de Creditkaart (Visa)?

Reputatie 3
Badge

Dat gezegd zijnde kondigde Mastercard, het bedrijf achter Maestro, vorige week aan dat Maestro binnenkort volledig zal verdwijnen. Dat wilt zeggen dat winkels die vandaag enkel Maestro en Bancontact aanvaarden, in de toekomst zullen terugvallen op Bancontact (wat niet door Apple Pay ondersteund wordt), of dat zij andere betaalnetwerken (zoals Visa) zullen gaan accepteren. 

Dit zet één en ander in een ander daglicht.

Verdwijnt Maestro wereldwijd of enkel in België? Indien wereldwijd dan zullen de handelaars in Nederland ook wel Visa gaan moeten ondersteunen, willen ze nog Apple Pay transacties (gekoppeld aan een debetkaart) verder ondersteunen.

 

EDIT: wereldwijd dus: https://www.mastercard.com/news/europe/nl-nl/perspectieven/nl-nl/2021/waarom-deze-maestro-na-30-jaar-met-pensioen-gaat/

Reputatie 7

Graag gedaan! Aarzel zeker niet om het te laten weten als je nog met vragen zit.

Ah, dat verduidelijkt de zaak., is kijken welke richting dit uitgaat.

Case closed, zou ik zeggen..

In elk geval bedankt voor de duidelijkheid.

Reputatie 7

Op plaatsen die Visa niet aanvaarden zal je inderdaad niet met Apple Pay kunnen betalen. Colruyt gebruikt momenteel Maestro om Apple Pay transacties te kunnen verwerken.

Al betekent dat natuurlijk ook dat al wie in het verleden Apple Pay met Visa of Mastercard gebruikte, niet op die manier bij Colruyt kon betalen.

Dat gezegd zijnde kondigde Mastercard, het bedrijf achter Maestro, vorige week aan dat Maestro binnenkort volledig zal verdwijnen. Dat wilt zeggen dat winkels die vandaag enkel Maestro en Bancontact aanvaarden, in de toekomst zullen terugvallen op Bancontact (wat niet door Apple Pay ondersteund wordt), of dat zij andere betaalnetwerken (zoals Visa) zullen gaan accepteren. 

Ok, dat wil dus zeggen dat ik Apple pay niet meer kan gebruiken in de winkels van de Colruyt group, niet handig. Hetzelfde voor, wss, een hele boel kleine zaken die visa niet ondersteunen op hun terminal. Hier had ik liever de keuze gehad.

Reputatie 7

Ik vrees dat je dan wat verkeerde info hebt gekregen van die collega. Mijn excuses daarvoor.

Je kan weldegelijk betalen met Apple Pay in combinatie met een Bancontact-Visa Debit-debetkaart.

Wat wel belangrijk is, is dat de handelaar waarbij je probeert te betalen Visa aanvaardt. Apple Pay maakt namelijk altijd gebruik van de betaalnetwerken die de door jou gekoppelde kaart ondersteundt. Dat kunnen Visa, Mastercard of Maestro zijn, maar nooit Bancontact. Bancontact is een typisch Belgisch betaalnetwerk waar Apple Pay geen gebruik van maakt. 

De handelaar moet dus niet gewoon Apple Pay aanvaarden, maar ook het achterliggende netwerk. In het geval van de Bancontact-Visa Debit-debetkaart is dat Visa. In uitzonderlijke gevallen moet een kassier ook effectief op de kassa aanduiden dat je met Visa wilt betalen.

Aanvaardt een winkel geen Visa, dan zal je bij hen nooit via Apple Pay kunnen betalen. Met je fysieke kaart lukt het wel nog, zolang de winkel Bancontact aanvaardt.

Ik heb juist met jullie helpdesk gebeld en die man wist te vertellen dat er een probleem met de nieuwe kaart is. In elk geval is mijn nieuwe kaart gekoppeld, maar werd geweigerd aan de terminal.

Reputatie 7

Hallo @Lode-1 

Waar heb je vernomen dat er een probleem zou zijn met Apple Pay en wat is er precies aan de hand?

Ik kan je verzekeren dat je de nieuwe Bancontact-Visa Debit-debetkaart gekoppeld kan worden aan Apple Pay en dat je vervolgens op die manier kan betalen.

Reageer