Beantwoord

visa debet en apple pay

  • 27 October 2021
  • 84 reacties
  • 3146 Bekeken

  • Avonturier - Niveau 1
  • 14 reacties

Juist vernomen dat er een algemeen probleem met de nieuwe kaart van hellobank (visa debet) en apple pay is. Zou dit jaar nog opgelost zijn. Nou moe. Mss maar van bank veranderen. En een berichtje had handig geweest, je zult daar maar staan en geen andere betaalmogelijkheden bij je hebben.

icon

Beste antwoord van YannickB 27 October 2021, 15:06

Bekijk origineel

84 reacties

Reputatie 7

 Het is gewoon jammer dat zo’n perfect betaal systeem als Apple Pay (op dit moment) niet meer

werkt zoals voorheen. 

Apple Pay werkt nog steeds zoals voorheen. Idem dito voor Google Pay. De kern van de zaak is dat de handelaars/firma zich de bijkomende kosten niet willen of kunnen veroorloven. Bijvoorbeeld, bij Mollie betaalt men voor Bancontact 0,39 euro per transactie, 0,29 euro per transactie voor Ideal. Terwijl  voor Visa/MasterCard 0,25 + 1,8 % per transactie. Voor kaarten afkomstig van buiten Europa zelfs 0,25 + 2,8 % per transactie. Voor de kleinhandel en -praktijk niet echt betaalbaar, en zelfs de Colruytgroep past ervoor.

https://www.mollie.com/be/pricing

Dag @Treeze 

De kosten die handelaars betalen, hangen in de eerste plaats af van hun contract met hun aqcuirer, de leverancier van hun betaalplatform en terminals. Mollie, het voorbeeld dat jij aanhaalde, is slechts een van de vele acquirers.

Dat gezegd zijnde, zouden de kosten voor Visa Debit wel gelijk moeten lopen met die van Maestro en Bancontact en dus niet met de hogere kosten voor betalingen via kredietkaarten zoals Visa Credit.

Handelaars bij wie dat niet het geval is, dienen in de eerste instantie contact op te nemen met hun acquirer.

 Het is gewoon jammer dat zo’n perfect betaal systeem als Apple Pay (op dit moment) niet meer

werkt zoals voorheen. 

Apple Pay werkt nog steeds zoals voorheen. Idem dito voor Google Pay. De kern van de zaak is dat de handelaars/firma zich de bijkomende kosten niet willen of kunnen veroorloven. Bijvoorbeeld, bij Mollie betaalt men voor Bancontact 0,39 euro per transactie, 0,29 euro per transactie voor Ideal. Terwijl  voor Visa/MasterCard 0,25 + 1,8 % per transactie. Voor kaarten afkomstig van buiten Europa zelfs 0,25 + 2,8 % per transactie. Voor de kleinhandel en -praktijk niet echt betaalbaar, en zelfs de Colruytgroep past ervoor.

https://www.mollie.com/be/pricing


Technisch gezien zal Apple Pay idd nog steeds werken zoals voorheen. Maar doordat we nu in een transitie periode zitten, door het toekomstige afschaffen van maestro ,werkt het op dit moment niet zo als het zou moeten. Ik stel gewoon vast dat ik in 98% van de gevallen perfect betaalde met Apple Pay. (Zelfs vaak tot verbazen van de handelaar als ik met mijn watch betaalde). En ik vraag me serieus af of de handelaars de moeite wel gaan doen om zich aan te passen aan Apple Pay….

 Het is gewoon jammer dat zo’n perfect betaal systeem als Apple Pay (op dit moment) niet meer

werkt zoals voorheen. 

 

https://www.mollie.com/be/pricing


T En ik vraag me serieus af of de handelaars de moeite wel gaan doen om zich aan te passen aan Apple Pay….

Vervangt men “de moeite willen doen” door “willen investeren”, dan weet men het wel. Want de grootste brok van die investeringen gaat weliswaar niet naar de banken, maar naar de bemiddelende bedrijven zoals ‘Mollie”. Voor de software, de hardware, enz… enz…

Simpel gesteld. Dit is balen. 

BNP Paribas Fortis kan zich in allerlei bochten wringen om uit te leggen waarom dit niet werkt, in essentie is het een terugkeer naar de Middeleeuwen. Dat samen met de overigens steeds belabberde gang van zaken bij de bank overweeg ik ook serieus de overstap. Ik heb het gehad.  

26 mails heb ik hier al over gehad met uitvluchten, nay-saying dat het wel werkt in de winkel en dat ik het maar met de winkel moet oplossen, beweren dat BNP niet zomaar overstapt naar een nieuwe kaart en dat dit uitvoerig getest werd op voorhand, … om dan van een andere medewerker te horen te krijgen dat het een gekend probleem is.

Weak tea BNP. Seriously. Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat er geen oplossing in zicht is.

 

Bij KBC werkt Apple Pay wel nog (met een KBC Plusrekening). 3,25 euro per maand vs 3,50 euro per maand bij BNP. Wellicht stappen zij af van Maestro wanneer het wel werkt met Visa Debit.

Toch aan het overwegen om jullie te verlaten...

Zeer begrijpelijke reactie na ervaringen die ook de mijne zijn. 

Dat soort policy van de BNP is onbegrijpelijk voor een bank van dat niveau. 

Maar ik heb de indruk dat het hen geen barst kan schelen. 

Wellicht zijn de Apple Pay gebruikers in de minderheid. 

Wellicht zijn de Apple Pay gebruikers in de minderheid. 

 

Denk niet dat we een minderheid zijn. Het probleem is dat BNP geen zicht heeft op de hoeveelheid gefaalde Apple Pay transacties. BNP zou wel kunnen kijken of er minder Apple Pay transacties gebeuren dan voordien voor dezelfde gebruikers…

 

Veel klanten steken geen tijd in het contacteren van de teleurstellende klantendienst en gebruiken gewoon de fysieke kaart.

 

Iemand ervaring met KBC Apple Pay en het overstappen naar KBC in het algemeen?

Reputatie 3
Badge

@123 M je moet het voor jezelf uitmaken, maar de banken zullen de Maestro kaart ten laatste kunnen uitgeven tot 30/6/2023, dat is binnen 1,5 jaar. Daarna is het onherroepelijk gedaan.

In de praktijk zullen alle banken niet wachten tot deze datum en in de loop van dit jaar een keuze maken tussen Visa Debit of Mastercard Debit, en dan zit je weer in hetzelfde schuitje, ook bij KBC.

Eens een keuze gemaakt worden alle Maestro kaarten vervangen, ook al zijn die nog enkele jaren geldig.

Handelaars zullen sowieso moeten volgen, ook voor gewone betalingen met een fysieke kaart.
Zoniet kan geen enkele buitenlander nog bij Colruyt betalen ...

@ Seerdekens :

Mag ik uit uw uitleg besluiten dat we Apple Pay uiteindelijk terug kunnen gebruiken zoals voorheen ?

Reputatie 3
Badge

@O'Neam de handelaars zullen ervoor moeten zorgen dat hun terminals Visa en Mastercard aanvaarden. Doen ze dit niet, dan wordt Apple Pay, met het verdwijnen van Maestro, voor elke Belg onbruikbaar.

Nie noodzakelijk een verzekerde toekomst dus. 

@seerdekens 1,5 jaar is nog lang… en dat is enkel over het uitgeven van kaarten als we jou geloven. Dat wil zeggen dat het nog langer duurt voor de laatste uitgegeven kaarten uit dienst gaan.

Verder vervangt Mastercard gewoon hun Maestro product door een andere debit kaart. Daarom lijkt het er toch sterk op dat BNP gewoon een andere kaart-partner gekozen heeft die niet voldoet aan de marketingbeloftes die de bank verspreidt. Misschien kan @YannickB hier meer uitleg over geven?

Ik kan op minder plaatsen betalen dan voordien, ook al beweert de communicatie dat ik nu op meer plaatsen kan betalen.

 

Stel je voor dat BNP je auto morgen vervangt door een waterstofauto en zegt dat je nu op nog meer plaatsen kan tanken. Dat klopt inderdaad, als de tankstations hun infrastructuur aanpassen… Vreemde logica die hier gebruikt wordt.

Reputatie 3
Badge

1,5 jaar is nog lang… en dat is enkel over het uitgeven van kaarten als we jou geloven. Dat wil zeggen dat het nog langer duurt voor de laatste uitgegeven kaarten uit dienst gaan.

 

Zoals ik hierboven al zei, de banken gaan niet 1,5 jaar wachten alvorens de nieuwe kaart beginnen uit te geven. Dan zijn ze te laat. En eens ze dit beginnen doen worden ALLE kaarten vervangen, ook al zijn ze nog 5 jaar geldig. Zo was het bij BNPPF ook: mijn Maestro verviel pas in 2026.
Banken gaan heus geen twee betaalkaarten ondersteunen, dat is veel te duur en te complex.

 

Verder vervangt Mastercard gewoon hun Maestro product door een andere debit kaart. Daarom lijkt het er toch sterk op dat BNP gewoon een andere kaart-partner gekozen heeft die niet voldoet aan de marketingbeloftes die de bank verspreidt. Misschien kan @YannickB hier meer uitleg over geven?

BNPPF had ook voor Mastercard Debit kunnen kiezen ipv Visa Debit. Maestro en Mastercard worden beiden uitgegeven door Mastercard. Maar dat zou helemaal geen verschil gemaakt hebben. Ook dan zou je niet met Apple Pay kunnen betalen op terminals die enkel Bancontact en Maestro ondersteunen.

 

Ik was daarnet in Delhaize. Apple Pay werkte eerst niet, tot dat ik de kassier vroeg om Visa te kiezen ipv Bancontact/Maestro. Daarmee werkte het wel. En zo zal je denk ik wel in de meeste winkels met Apple Pay kunnen betalen.  Niet in Colruyt nee, maar zij zullen imho ook wel overstag gaan als ze beseffen dat de Debit kaarten niet zoveel kosten als de Credit kaarten. 

Er zijn dus wel wat ongemakken, dat ontken ik niet he. Maar het verdwijnen van Maestro maakt dat je die dus bij andere banken ook zal ondervinden, want ook zij moeten een andere kaart gaan uitgeven. En de handelaars zullen zich wel moeten aanpassen om geen inkomsten te ontlopen. Het probleem zal zichzelf dus oplossen.

Als je hier niet op kan wachten, moet je inderdaad van bank veranderen, om dan na een paar maanden weer naar af te gaan.

Betalen in Nederland is ook zoiets, daar is er geen alternatief buiten Maestro (zoals wij een binnenlands alternatief hebben: Bancontact). Dus daar zullen alle terminals ook moeten aangepast worden, anders kan er binnenkort niemand meer betalen met een bankkaart, ook de Nederlanders niet. Dus dat probleem zal zich ook oplossen.

Ik wil maar zeggen: je kan je druk maken, maar als je het grotere plaatje ziet zou je toch moeten inzien dat het niet veel uithaalt.

@seerdekens ik vrees dat ze je toch nog steeds smoesjes aan het verkopen zijn.

De nieuwe fysieke kaart werkt contactloos op plaatsen waar Apple Pay niet werkt met dezelfde kaart. (De oude kaart blijft werken met AP of zonder.)

Zonder kiezen voor Visa of kredietkaart, want dat is geen optie in veel winkels.

 

En zoals BNP mij liet weten, ligt het probleem aan hoe de Easy Banking app de nieuwe kaart aan je Wallet toevoegt. Het probleem zal dus opgelost worden via een app update (en wellicht opnieuw toevoegen van je Wallet card), niet via de handelaars.

 

Reputatie 3
Badge

@seerdekens ik vrees dat ze je toch nog steeds smoesjes aan het verkopen zijn.

De nieuwe fysieke kaart werkt contactloos op plaatsen waar Apple Pay niet werkt met dezelfde kaart. (De oude kaart blijft werken met AP of zonder.)

Zonder kiezen voor Visa of kredietkaart, want dat is geen optie in veel winkels.

 

En zoals BNP mij liet weten, ligt het probleem aan hoe de Easy Banking app de nieuwe kaart aan je Wallet toevoegt. Het probleem zal dus opgelost worden via een app update (en wellicht opnieuw toevoegen van je Wallet card), niet via de handelaars.

 

Vooreerst: ik laat me geen blaasjes wijsmaken…

De oude kaart blijft werken met Apple Pay omdat de terminals meestal automatisch Maestro kiezen na het herkennen van de kaart.

Dat gebeurt bij de nieuwe ook, tenzij Visa niet wordt ondersteund (een keuze van de handelaar zoals bij Colruyt). In sommige gevallen moet de handelaar manueel Visa kiezen, zoals bij Delhaize. Een simpele herconfiguratie van de terminal zou dit kunnen oplossen. In de meeste gevallen werkt het gewoon zoals vanouds.

De nieuwe kaart werkt overal contactloos omdat in België hier doorgaans het Bancontact netwerk gebruikt wordt en niet het Maestro netwerk. 

Apple ondersteunt voor zijn Apple Pay het belgische Bancontact niet, wel de internationale betalingsnetwerken waaronder Maestro, Visa en Mastercard. Daar kan BNPPF niets aan veranderen, ook niet met een app update.

De info die je kreeg van BNPPF klopt dus helemaal niet.

Al bij al, voor de meeste klanten is het een ingewikkeld kluwen geworden. 

Tenminste, om te begrijpen waarom men op ongemakken blijft botsen. 

Gebruiksvriendelijk kan je het bezwaarlijk noemen. 

Bovendien, het Apple Pay verhaal is maar een van de meerdere hindernissen. 

Je moet maar een tijdje in het buitenland gewoond hebben om te ervaren dat je kredietkaart nog steeds je adres aldaar blijft vermelden. Geen robot die er wijs uit geraakt ...

@seerdekens ik zou die blaasjes toch eens herbekijken…

 

Apple Pay is een auth methode, geen betaalmethode en gebruikt de betaalmethode van de kaart die je toevoegt.

Betaalterminals (van Worldline bvb) ondersteunen in België standaard bancontact, Maestro en vPAY (de tegenhanger van Visa voor Maestro).
Indien gewenst kan de verkoper ook kiezen om kredietkaarten te aanvaarden zoals Visa, Amex of Mastercard. Maar dat zou hier niet van toepassing mogen zijn.

Het feit dat verkopers zogezegd een Visa kredietkaart moeten aanduiden op hun terminal, wilt zeggen dat BNP het verkeerde type kaart uitreikt aan Apple Pay en dus geen vPAY debitkaart doorgeeft, maar een Visa kredietkaart.

Dit gebeurt tijdens het toevoegen van je nieuwe kaart aan je Wallet, vanuit de Easy Banking app.

Reputatie 3
Badge

@seerdekens ik zou die blaasjes toch eens herbekijken…

 

Apple Pay is een auth methode, geen betaalmethode en gebruikt de betaalmethode van de kaart die je toevoegt.

Betaalterminals (van Worldline bvb) ondersteunen in België standaard bancontact, Maestro en vPAY (de tegenhanger van Visa voor Maestro).
Indien gewenst kan de verkoper ook kiezen om kredietkaarten te aanvaarden zoals Visa, Amex of Mastercard. Maar dat zou hier niet van toepassing mogen zijn.

Het feit dat verkopers zogezegd een Visa kredietkaart moeten aanduiden op hun terminal, wilt zeggen dat BNP het verkeerde type kaart uitreikt aan Apple Pay en dus geen vPAY debitkaart doorgeeft, maar een Visa kredietkaart.

Dit gebeurt tijdens het toevoegen van je nieuwe kaart aan je Wallet, vanuit de Easy Banking app.

 

@123 M het zou helpen als je je correct laat informeren.

Vpay is niet hetzelfde als Visa Debit. Vpay is de "Maestro variant" van Visa, die trouwens ook verdwijnt. Vpay wordt door Belgische banken niet uitgegeven, wel in sommige andere landen zoals Nederland.
https://emspay.nl/nl/nieuws/betaalmethoden-maestro-en-vpay-gaan-verdwijnen

Het is niet je Wallet die het verkeerde cardtype doorgeeft of ook niet Easybanking app die de kaart verkeerd in je Wallet zet.  Maar wel sommige terminals waar de dynamische herkenning van het type kaart niet aanstaat en standaard Bancontact/Maestro wordt gekozen. En waar dus een manuele handeling nodig is door de handelaar. Die is bij deze handelaars trouwens ook nodig als je een fysieke Visa of Mastercard kredietkaart zou gebruiken.  Bij de bankkaart niet, want standaard wordt bij deze handelaars voor Bancontact gekozen.


We gaan de komende jaren voor debet kaarten dus naar de combinatie Bancontact/Visa Debit ofwel Bancontact/Mastercard Debit.
Een terminal ziet bij mijn weten niet het verschil tussen een Visa Debit en een Visa Credit, dus het is ofwel beiden aanvaarden ofwel geen van de twee.


Dus nog eens: als de terminal van de handelaar noch Mastercard noch Visa aanvaardt wordt binnenkort Apple Pay voor elke belg onmogelijk. De handelaars zullen wel mee moeten.

 

@YannickB zou jij kunnen bevestigen of mijn "blaasjes" zoals @123 M ze noemt weldegelijk blaasjes zijn of niet? ;)

En toch werkt de bank BNP aan een oplossing samen met Apple. Strange👀

Zelfs BNP zegt dat VISA niet per se aanvaard moet worden op de terminals:

 

Wensen uw klanten met de Bancontact-Visa Debit-debetkaart te betalen? Geen probleem. Zij kunnen automatisch met de nieuwe debetkaart betalen als uw toestel al Bancontact en/of Visa aanvaardt. Indien niet, dan kunt u deze toevoegen en activeren.

https://www.bnpparibasfortis.be/nl/Dagelijks-bankieren/Ontdek/Producten/Inkomende-betalingen?axes4=prof

 

In ieder geval kan je nog verder bij andere banken die nog niet overgestapt zijn naar niet-werkende technologie. Wellicht wachten zij tot er echte tests en oplossingen beschikbaar zijn.

:thinking::upside_down::triumph:

Is er een dokter in de zaal ?
Of iemand die deze gordiaanse knoop kan ontwarren ?

Reputatie 7

 @123 M 

Wat @seerdekens zegt klopt.

Apple Pay maakt gebruik van de betaalnetwerken die actief zijn op de door jou gekoppelde debet- of kredietkaart, maar ondersteunt geen binnenlandse netwerken zoals Bancontact.

In het geval van de Bancontact-Visa Debit-debetkaart, wilt dat zeggen dat Apple Pay terugvalt op het Visa-netwerk.

Omdat Apple Pay dus gewoon je kaart gebruikt, moet de handelaar enerzijds ook dat betaalnetwerk aanvaarden en moet er anderzijds ook gekozen worden om te betalen met Visa.

De meeste betaalterminals en kassa’s die meerdere betaalnetwerken ondersteunen, zullen automatisch herkennen met welk netwerk/type kaart je wilt betalen, maar er zijn nog uitzonderingen. Delhaize is daar inderdaad een gekend voorbeeld van. Als je bij deze winkels zegt dat je met Apple Pay wilt betalen en de handelaar drukt op de knop voor Maestro/Bancontact transacties, dan zal de transactie inderdaad niet lukken. De makkelijkste manier om dit op te lossen is door te zeggen dat je met Visa wilt betalen.

En toch werkt de bank BNP aan een oplossing samen met Apple. Strange👀

Zelfs BNP zegt dat VISA niet per se aanvaard moet worden op de terminals:

 

Wensen uw klanten met de Bancontact-Visa Debit-debetkaart te betalen? Geen probleem. Zij kunnen automatisch met de nieuwe debetkaart betalen als uw toestel al Bancontact en/of Visa aanvaardt. Indien niet, dan kunt u deze toevoegen en activeren.

https://www.bnpparibasfortis.be/nl/Dagelijks-bankieren/Ontdek/Producten/Inkomende-betalingen?axes4=prof

Deze info heeft het over de fysieke Bancontact-Visa Debit-debetkaart en niet over Apple Pay. 

Er zijn momenteel inderdaad nog enkele winkels die geen Visa aanvaarden. Bij hen zal je dus niet met Apple Pay, maar wel met je fysieke debetkaart kunnen betalen omdat je dan terugvalt op Bancontact.

Andersom zijn er ook winkels die geen Maestro, maar wel Visa aanvaarden. Bij hen kan je nu dus wel Apple Pay gebruiken terwijl dat vroeger niet ging.

 

 

@YannickB en is er een reden waarom jullie in tussentijd vPAY niet gebruiken tot er een betere oplossing is? Apple Pay ondersteunt dit.

 

Dus je collega Jill heeft verkeerde info doorgegeven? Zij liet mij weten dat jullie aan een oplossing werken. Maar eigenlijk zijn jullie iedereen gewoon aan het lijntje aan het houden?

 

Als ik doorklikt naar Apple Pay staan daar geen Visa vereisten. Klinkt toch een beetje als misleidende reclame.

Reputatie 7

vPay zou je hetzelfde probleem geven. Het wordt in België niet echt gebruikt en als de handelaar het niet aanvaardt, kan je dus nog steeds niet met Apple Pay betalen.

vPay zal ook verdwijnen in de toekomst, waardoor opnieuw miljoenen kaarten vervangen zouden moeten worden.

Ik vermoed dat mijn collega je ook verkeerd begrepen heeft. Mijn excuses daarvoor. Er is momenteel een gekend issue met Apple Pay, maar dat ligt op niveau van het toevoegen van Bancontact-Visa Debit-debetkaarten aan je Apple Wallet. Dat is momenteel niet mogelijk via macOS.

Als je bij een specifieke handelaar problemen ondervindt om te betalen via Apple Pay en/of je fysieke debetkaart, dan mag je ons ook altijd laten weten om welke handelaar het gaat. 

Apple Pay op zich vereist geen Visa. Je kan ook kaarten die andere netwerken gebruiken, koppelen. In ons geval bieden we kaarten aan die gebruik maken van het Visa-netwerk (verschillende Visa kredietkaarten en de Bancontact-Visa Debit-debetkaart) en van het Mastercard-netwerk (verschillende Mastercard kredietkaarten).

 

Reputatie 3
Badge

Ah inderdaad, ik ondervond inderdaad een probleem om de Visa Debit toe te voegen aan de Wallet op mijn Macbook. De verificatie lukte niet.  Met de BNPPF Mastercard kredietkaart lukte het wel. Gelukkig gebruik ik de Wallet op de macbook zelden.
Op Iphone geen probleem.

Reageer