Beantwoord

visa debet en apple pay

  • 27 October 2021
  • 84 reacties
  • 3146 Bekeken

  • Avonturier - Niveau 1
  • 14 reacties

Juist vernomen dat er een algemeen probleem met de nieuwe kaart van hellobank (visa debet) en apple pay is. Zou dit jaar nog opgelost zijn. Nou moe. Mss maar van bank veranderen. En een berichtje had handig geweest, je zult daar maar staan en geen andere betaalmogelijkheden bij je hebben.

icon

Beste antwoord van YannickB 27 October 2021, 15:06

Bekijk origineel

84 reacties

@YannickB 4 verschillende Albert Heijns geprobeerd. Lukt niet. Niet aan de zelfscan (waar je enkel “pinnen” kan kiezen), niet aan de gewone kassa.

Dit gehele gedoe doet mij denken aan de Belgische fiscaliteit :
Nutteloos ingewikkelde rommel. 

Alhoewel, binnen de fiscaliteit kun je er nog
je voordeel mee doen als je je weg er in weet. 

 

Reputatie 7

@123 M Heb je aan de gewone kassa gevraagd om met Visa te betalen, of met Apple Pay?

Ja, ze aanvaarden geen kredietkaarten in de winkels die ik gedaan heb. En hoewel een chat medewerker van AH.be liet weten dat kredietkaarten (Visa, Mastercard, Amex) niet aanvaard worden in hun winkels, beweert je collega Shari dat AH België wel Visa aanvaardt… Dus iedereen blijft met de vinger wijzen en niemand lost het probleem op.

Reputatie 7

Ja, ze aanvaarden geen kredietkaarten in de winkels die ik gedaan heb. En hoewel een chat medewerker van AH.be liet weten dat kredietkaarten (Visa, Mastercard, Amex) niet aanvaard worden in hun winkels, beweert je collega Shari dat AH België wel Visa aanvaardt… Dus iedereen blijft met de vinger wijzen en niemand lost het probleem op.

Ik heb het voor de zekerheid even nagevraagd en ook AH België aanvaardt momenteel geen Visa. Je zal bij hen voorlopig dus enkel met je fysieke kaart kunnen betalen.

Los van de apple pay perikelen:

"Ik kan al enige tijd niet meer betalen met de nieuwe Visa debit kaart aan terminals van diverse parkings (diverse hospital parking, Indigo parking), kaart wordt telkens geweigerd, zowel contactloos, als invoeren in terminal en ook niet met apple pay. Betalen met een Visa credit kaart lukt wel aan die terminals."

Staat precies niet echt op punt, echt wel vervelend.

(Ik had al een ander draadje gestart, wist niet dat er zo veel reacties op mijn post waren.)

Reputatie 7

Dag @Lode-1 

Ik heb alvast ok al op je andere post gereageerd.

We hebben weet van enkele publieke parkeermeters in Nederland waarmee nog problemen zijn, maar Indigo parking was tot nu toe nog niet gemeld.

Kan je ons de namen/locaties van de ziekenhuizen en van de Indigo parkings waar je problemen had, bezorgen? Dan laat ik het voor je nakijken.

Ook veel online betalingen werken niet met de Visa Debit kaart.

Je kan een QR scannen die dan zegt dat de transactie niet gelukt is (in de app).

De website blijft gewoon cirkelen.

 

Ik ben zo blij dat ik nu op nog meer plaatsen kan betalen. 
/s

Reputatie 7

Hallo @123 M 

Bij welke webshops kreeg je deze foutmeldingen?

Hallo @123 M 

Bij welke webshops kreeg je deze foutmeldingen?

Doccle. Een kleine onbekende handelaar die waarschijnlijk niet voldoet aan jullie plots ongewijzigde vereisten. 

/s

Reputatie 7

Je kan bij Doccle betalen wanneer je een QR-code scant en vervolgens je Bancontact-Visa Debit-debetkaart selecteert. Er zijn geen algemene problemen gemeld met het platform en ik kan je ook uit eigen ervaring bevestigen dat het lukt.

Afgaande op je eerdere berichten in dit en andere topics, ga ik er alvast vanuit dat je je debetkaart al volledig hebt geactiveerd door eenmaal met de chip en pincode in een fysieke winkel te betalen. 

Als je de QR-code scant met Easy Banking App en niet met Payconiq by Bancontact, dan raad ik je alvast aan om na te kijken of de juiste debetkaart geselecteerd wordt. Je kan het kaartnummer bovenaan het scherm met de betalingsinfo zien en wijzigen.

Is dit de juiste kaart, of krijg je de betalingsinfo niet eens te zien? Dan bel je ons best even op via Communicatie onderaan in Easy Banking App of via 02 762 60 00, want dan is er mogelijk meer aan de hand. Telefonisch kunnen we alle details van je poging tot betalen nakijken en kunnen we ook jouw rekeningen controleren.

Uhu… Dus m'n andere Maestro kaart werkt niet bij Doccle?

Ik heb slechts 2 kaarten, dus als het niet de Visa Debit kaart zou zijn, dan is het mijn andere kaart.

 

In ieder geval, ik heb zelf alles ingevuld in de app en betaald. Vooruitgang.

Ik heb het nu al verschillende keren voorgehad. Mijn Apple Pay werkt niet meer bij de tandarts, de dokter, de apotheek, de Okay (Colruyt dus), de Albert Heijn, …. Daar sta je dan zonder enige andere mogelijkheid van betalen. Colruyt en AH zijn geen kleine spelers! Dit kan een bank zoals Fortis toch niet blauwblauw laten?

Ik betaal al jaren (BNP was er namelijk snel bij) met Apple Pay en ben dat niveau van comfort gewoon geraakt. Dit voelt echt als een stap achteruit. 

Wen er aan maar aan. 

Vooral aan het feit dat de bank de indruk geeft ‘Fuck You’ te zeggen.
Van de middelvinger op te steken. 

Ook al is het niet zo, zo voelt het wel. 
Een bank van dat niveau onwaardig. 

De filosofie van de bank lijkt van langs om meer
- niet enkel in dit dossier overigens - het principe 
van de ‘kloteklant, een noodzakelijke kwaad’ te hanteren.  

Niet mooi. 

Reputatie 7

Hallo @Nina.bernaerts 

Apple Pay gebruikt het betaalnetwerk van de door jou gekoppelde kaart, maar ondersteunt geen Bancontact. Dat wilt dus zeggen dat Apple Pay in combinatie met een Bancontact-Visa Debit-debetkaart altijd gebruik maakt van het Visa-netwerk.

Tegelijkertijd moet de handelaar dus ook Visa aanvaarden, net zoals dat een handelaar voordien Maestro moest aanvaarden om te zorgen dat Apple Pay werkte. Doordat het betaalnetwerk van onze kaarten wijzigde, zijn er bepaalde handelaars waar je nu niet langer kan betalen met Apple Pay, maar zijn er tegelijkertijd ook handelaars waar het nu wel mogelijk is geworden.

Als je ons de naam en locatie van de handelaars waar je problemen hebt, geeft, dan kunnen we samen met Visa en de acquirer van de handelaar (het bedrijf dat hun betaalplatform levert) kijken of er een oplossing mogelijk is. Al blijft het natuurlijk steeds aan de handelaars zelf om te kiezen welke betaalmidden zij aanvaarden. Wij kunnen hen als bank niet verplichten om specifieke netwerken te ondersteunen.

Met de fysieke kaart zal je wel nog steeds bij hen kunnen betalen via Bancontact.

Hallo @Nina.bernaerts 

Apple Pay gebruikt het betaalnetwerk van de door jou gekoppelde kaart, maar ondersteunt geen Bancontact. Dat wilt dus zeggen dat Apple Pay in combinatie met een Bancontact-Visa Debit-debetkaart altijd gebruik maakt van het Visa-netwerk.

Tegelijkertijd moet de handelaar dus ook Visa aanvaarden, net zoals dat een handelaar voordien Maestro moest aanvaarden om te zorgen dat Apple Pay werkte. Doordat het betaalnetwerk van onze kaarten wijzigde, zijn er bepaalde handelaars waar je nu niet langer kan betalen met Apple Pay, maar zijn er tegelijkertijd ook handelaars waar het nu wel mogelijk is geworden.

Als je ons de naam en locatie van de handelaars waar je problemen hebt, geeft, dan kunnen we samen met Visa en de acquirer van de handelaar (het bedrijf dat hun betaalplatform levert) kijken of er een oplossing mogelijk is. Al blijft het natuurlijk steeds aan de handelaars zelf om te kiezen welke betaalmidden zij aanvaarden. Wij kunnen hen als bank niet verplichten om specifieke netwerken te ondersteunen.

Met de fysieke kaart zal je wel nog steeds bij hen kunnen betalen via Bancontact.

Beste Yannick

ik probeerde het ondertussen in tientallen zaken waar ik voorheen geen problemen had en telkens wordt Apple Pay geweigerd. Ik noemde al Okay en Albert Heijn (!). Het omgekeerde - zoals u aangeeft - was me nog nooit overkomen. 
Uiteraard kan ik met de fysieke bankkaart betalen, zou nogal straf zijn moest dat zelfs al niet meer gaan.

Het probleem is dat je er niet meer op kan vertrouwen dat je wel kan betalen. Dan gebruik je Apple Pay niet meer, want je wil niet afgewezen worden door het machine en dat is een stap achteruit!

Wat doet Fortis hier nu precies aan? Gaan ze Colruyt en AH overtuigen? Is Fortis in onderhandeling met Visa om de handelaren tegemoet te komen? Welk concrete stappen worden hier ondernomen? ‘Gebruik de fysieke bankkaart’ is in mijn ogen geen constructieve oplossing. 

‘Gebruik je fysieke bankkaart’ 

 

Dat advies is een veel te goedkoop excuus. 

Als gebruiker voelt het nochtans aan als een zeer ongemakkelijke dévolutie. 

Welke belangen achter de coulissen spelen is zeer dubieus. 

Feit blijft dat de klant niet belangrijk is in dit verhaal. 
Anders ware dit al lang opgelost. 
Of gewoon voorkomen. 

Wat ook zeer tergend is, is dat naargelang de dienst binnen de bank die je daarover contacteert, je een zeer divers antwoord krijgt, maar nooit een afdoende oplossing. Wat eens te meer duidt op een weinig coherent maar eerder rommelig beheer.

Mijn ervaring is nochtans dat op de lagere echelons, en in de kantoren het personeel zijn uiterste best doen om de klanten ter wille te zijn. Het moet voor hen soms ook frustrerend zijn om in een vierkant draaiende machine te functioneren. 

Waar gaat het dan fout ?
Ergens hogerop vermoed ik. 
Misschien zelfs op een hoogtevrees wekkend niveau.   
 

Reputatie 7

Wat doet Fortis hier nu precies aan? Gaan ze Colruyt en AH overtuigen? Is Fortis in onderhandeling met Visa om de handelaren tegemoet te komen? Welk concrete stappen worden hier ondernomen? ‘Gebruik de fysieke bankkaart’ is in mijn ogen geen constructieve oplossing. 

Bij sommige winkels is het voldoende dat er een update van de betaalterminal gebeurt. In dat geval is het voldoende dat de handelaar contact opneemt met hun acquirer. Als wij van jou of andere klanten namen van handelaars doorkrijgen, dan kunnen wij met Visa contact opnemen.

Visa kan vervolgens met de acquirer van de handelaar contact opnemen om na te gaan wat er aan de hand is. Zij kijken of er bijvoorbeeld inderdaad een update van de betaalterminal nodig is, of dat het gaat om een handelaar die geen Visa aanvaardt. 

Gaat het om een handelaar die geen Visa aanvaardt, dan kan de acquirer met de handelaar (hun klant) contact opnemen en eventueel een voorstel doen. In specifieke gevallen is het mogelijk dat er verdere gesprekken met bijvoorbeeld Visa zijn. Omdat dat onderhandelingen tussen twee verschillende bedrijven zijn, kunnen wij daar geen uitspraken over doen.

De keuze blijft zoals gezegd steeds bij de handelaar. De bank kan hen op geen enkele manier verplichten om een specifiek betaalnetwerk te ondersteunen.

Weet ook dat Maestro binnenkort wereldwijd verdwijnt; het betaalnetwerk zal ophouden te bestaan. Het had dus jammer genoeg ook geen oplossing geweest om dit te blijven ondersteunen en meer en meer winkels zullen overschakelen naar andere netwerken.

Ik had onlangs een gesprek met een Colruyt filiaal manager omtrent de Apple pay ‘problematiek’ en hij raadde me aan om dit aan te kaarten bij de klantendienst van Colruyt. Je raad het al, nietszeggend standaard antwoord, 'Credit kaart' te duur voor hun, bla bla… Daar valt niet veel vooruitgang te verwachten. En ook ik was al gewend aan het gebruiksgemak van Apple pay.

Hetzelfde probleem met Garmin Pay! Ik kon bijna overal probleemloos betalen met mijn Garmin horloge (zeer corona-proof), maar sinds de nieuwe kaart bijna nergens meer. Zelfs contactloos betalen lukt dan niet meer, terug ouderwets de kaart insteken en code intypen. Wat een achteruitgang!!! BNP Fortis Paribas schakelt éénzijdig over naar een andere kaart in plaats van de keuze aan de klant te laten!

Reputatie 7

Hetzelfde probleem met Garmin Pay! Ik kon bijna overal probleemloos betalen met mijn Garmin horloge (zeer corona-proof), maar sinds de nieuwe kaart bijna nergens meer. Zelfs contactloos betalen lukt dan niet meer, terug ouderwets de kaart insteken en code intypen. Wat een achteruitgang!!! BNP Fortis Paribas schakelt éénzijdig over naar een andere kaart in plaats van de keuze aan de klant te laten!

Garmin Pay (en in het verlengde ook Fitbit Pay en Google Pay) werkt inderdaad op dezelfde manier als Apple Pay. 

Het aanbieden van twee verschillende debetkaarten met twee verschillende netwerken was jammer genoeg geen oplossing. Maestro zal in de nabije toekomst verdwijnen. Alle banken wereldwijd die betaalkaarten gelinkt aan Maestro aanbieden, zullen hun kaarten moeten vervangen. 

Maestro zal dus ook in geen enkele winkel meer aanvaard worden, waardoor je er nergens meer mee zal kunnen betalen. Niet via Apple Pay/Garmin Pay, maar ook niet meer via de kaart zelf.

Goed Yannick, u legt netjes uit wat er gaande is. 

Maar u brengt helaas geen soelaas. 

Het blijft een torenhoog feit, whatever de uitleg ook moge zijn,
dat er een serieuze stap in financieel comfort achteruit gezet wordt. 

En ik zou wel eens graag willen weten wat de reden van die schaboulijke démarche is.

Het heeft er in ieder geval de schijn van dat er met de klant geen rekening gehouden werd. 

Aan de bank om ons van het tegendeel te overtuigen. 
Maar ik vrees dat we daar lang gaan mogen op wachten. 

...and the saga continues… Visa debit kaart in Colruyt terminal, na juiste code en OK, 'Bancontact verricht afgebroken’… 2 pogingen, zelfde resultaat. Andere terminal dezelfde Colruyt, 'betaling ok’, oef… Nu, het is natuurlijk nooit voor mij te weten dat het aan de terminal ligt, of dat de kaart het niet doet. Maar met mijn vroegere kaart en die van de concurrentie, heb ik dit nooit voorgehad.

Dag Yannick ,

Gezien deze posts allemaal gaan over de perikelen met de debetkaart, wordt een ander toekomstig euvel misschien uit het oog verloren :

Als het Maestro netwerk medio 2023 verdwijnt, betekent dat dan dat wij vanaf dan ook geen Apple Pay betalingen meer kunnen doen met de Mastercard kredietkaart ?

Zou wel heel erg worden in dat geval. 

By the way, waarom wordt een netwerk, dat zo belangrijk blijkt te zijn, uit de markt gehaald ?

 

Reputatie 7

Dag @O'Neam 

Hoewel Maestro en Mastercard beheerd worden door hetzelfde bedrijf (Mastercard), staan beide netwerken los van elkaar. Je zal Apple Pay, Google Pay, etc. dus kunnen blijven gebruiken via een Mastercard kredietkaart.

Wat de reden voor het verdwijnen van Maestro betreft; het is geen product van ons, enkel een betaalnetwerk dat op onze debetkaarten en op die van heel veel andere banken aanwezig was. Ik kan je dus enkel de reden geven die door Mastercard zelf verspreid werd. Zij geven aan dat Maestro debetkaarten niet overal online aanvaard worden en dat er veiligheidskenmerken zoals de CVV code ontbreken. Daarom zullen zij in de toekomst andere types kaarten aanbieden die via het Mastercard netwerk werken.

Reageer