Beantwoord

visa debet en apple pay

  • 27 October 2021
  • 84 reacties
  • 3146 Bekeken

  • Avonturier - Niveau 1
  • 14 reacties

Juist vernomen dat er een algemeen probleem met de nieuwe kaart van hellobank (visa debet) en apple pay is. Zou dit jaar nog opgelost zijn. Nou moe. Mss maar van bank veranderen. En een berichtje had handig geweest, je zult daar maar staan en geen andere betaalmogelijkheden bij je hebben.

icon

Beste antwoord van YannickB 27 October 2021, 15:06

Bekijk origineel

84 reacties

veiligheidskenmerken zoals de CVV code ontbreken

 

Op de debetkaarten van Visa is die CVV code wél aanwezig. 

Waarom kon dat dan niet op de debetkaarten van Maestro ?
Want zo blijkt nu dat Maestro toch nieuwe debetkaarten gaat aanbieden. 

In ieder geval, met te kiezen voor een debetkaart van Visa wordt er ontzettend en vooral onnodige verwarring geschapen. Vooral om dat Visa bij het gros van de gebruikers synoniem is van ‘Kredietkaart’.

Ik ervaar nu al verwarring door met VISA logo’s geconfronteerd te worden op websites waar VISA zogezegd aanvaard wordt, maar helaas geen onderscheid gemaakt wordt tussen debet of krediet !

Mij persoonlijke mening, en niemand hoeft het met mij eens te zijn, is dat men er hoe dan ook een flink rommeltje van gemaakt is. En ik kan geen enkele reden bedenken die dat rechtvaardigt. 

Om de kat te noemen : Puur amateurisme met verregaande gevolgen. Dat is alleszins hoe het aangevoelt. 

Voor de rest onthou ik mij van een uitgepuurde mening. Het zou te beledigend kunnen zijn. 

Reputatie 7

veiligheidskenmerken zoals de CVV code ontbreken

 

Op de debetkaarten van Visa is die CVV code wél aanwezig. 

Waarom kon dat dan niet op de debetkaarten van Maestro ?
Want zo blijkt nu dat Maestro toch nieuwe debetkaarten gaat aanbieden. 

Hierop kan ik je jammer genoeg geen antwoord geven. Maestro werd wel op onze debetkaarten aangeboden, maar het noch verdwijnen van het Maestro-netwerk, noch de reden waarom er voor Maestro debetkaarten geen CVV-code werd voorzien, is gelinkt aan onze bank. 

In ieder geval, met te kiezen voor een debetkaart van Visa wordt er ontzettend en vooral onnodige verwarring geschapen. Vooral om dat Visa bij het gros van de gebruikers synoniem is van ‘Kredietkaart’.

Ik ervaar nu al verwarring door met VISA logo’s geconfronteerd te worden op websites waar VISA zogezegd aanvaard wordt, maar helaas geen onderscheid gemaakt wordt tussen debet of krediet !

Visa is in ons land inderdaad vooral gekend als een kredietkaart. Het is echter een betaalnetwerk zoals Bancontact en Maestro en werkt zowel via debet- als kredietkaarten.

De terminal zelf moet geen onderscheid tussen Visa Debit of Visa Credit maken. Zolang Visa aanvaard wordt, zal je kunnen betalen met onze debetkaarten en onze Visa Classic kredietkaarten.

Het onderscheid wordt gemaakt door de kaart die jij in de terminal steekt of waarvan je de gegevens invult op de webshop. Zo wordt bepaald of het geld onmiddellijk van je zichtrekening gaat, of dat het wordt opgenomen in het beschikbare krediet van je kredietkaart.

Visa is in ons land inderdaad vooral gekend als een kredietkaart. Het is echter een betaalnetwerk zoals Bancontact en Maestro en werkt zowel via debet- als kredietkaarten.

 

Je uitleg verderop is uiteraard geheel correct. 

Maar ik neem aan dat je ook begrijpt dat als je, zoals in mijn geval, al ettelijke decennia vertrouwd bent met een bepaald begrip, de switch, zo het geen split is, niet bepaald handig is. 

Je verwart een ‘Bic’ toch ook niet met een ‘Parker’ ? Ook al schrijft men met beide. 
Snappie ? 

Dag Yannick ,

Wie is de eigenaar van het Maestro betaalnetwerk ?

 

Reputatie 6
Badge +3

Dag Yannick ,

Wie is de eigenaar van het Maestro betaalnetwerk ?

 

Maestro is eigendom van Mastercard en het is zij die beslist hebben om Maestro tegen 2023 af te voeren en te vervangen door Mastercard Debit maar BNPPF heeft echter voor Visa Debit gekozen.

Hetzelfde verhaal voor Visa: Visa heeft eveneens beslist om V-Pay af te voeren en te vervangen door Visa Debit alleen weet ik niet wanneer dat zal gebeuren.

 

Maestro, als ik het goed begrijp, was een netwerk langs welk Apple Pay surfde. 

Wat zijn Mastercard Debit en Visa Debit ?

Ook netwerken ?

Geef toe, het is een ingewikkeld kluwen, waar het personeel, zelfs van de rechtstreeks betrokken diensten, de finesses niet meer kennen. 

Mijn indruk, nu - dat komt ervan als dingen niet netjes kunnen uitgelegd worden - is dat het opgezet spel is, of toch tenminste een strategie om andere spelers op die markt een hak te zetten. 

 

Reputatie 7

Maestro, als ik het goed begrijp, was een netwerk langs welk Apple Pay surfde. 

Wat zijn Mastercard Debit en Visa Debit ?

Ook netwerken ?

Geef toe, het is een ingewikkeld kluwen, waar het personeel, zelfs van de rechtstreeks betrokken diensten, de finesses niet meer kennen. 

Mijn indruk, nu - dat komt ervan als dingen niet netjes kunnen uitgelegd worden - is dat het opgezet spel is, of toch tenminste een strategie om andere spelers op die markt een hak te zetten. 

 

Dag @O'Neam 

Sorry voor het wat late antwoord.

De betaalnetwerken heten Mastercard en Visa. Het deel ‘debit’ of ‘credit’ duidt op het type betaalkaart.

Visa Debit duidt op debetkaarten, het geld gaat dus gewon van je zichtrekening.

Visa Credit duidt dan weer op een kredietkaart. Betaal je met zo’n kaart dan gebruik je een limiet eigen aan je kredietkaart. Het totaalbedrag van je uitgaven zal dan de maand nadien van je rekening afgaan.

Praktisch gezien maakt het in het geval van je Bancontact-Visa Debit-debetkaart niet uit of je op een site kiest voor Visa Credit of Visa Debit. Je zal altijd kunnen betalen en het geld zal altijd meteen van je rekening gaan. Je zal deze keuze ook niet vaak tegenkomen.

Is het misschien een mogelijkheid dat we kiezen welke functie van onze kaarten gebruikt wordt? Dat we Bankcontact kunnen kiezen met Apple Pay bvb in plaats van Visa?

 

Bij Albert Heijn Ottergemsesteenweg was het nog mogelijk tot een paar weken geleden om te betalen aan 4 van alle terminals. Sinds een update is het helemaal niet meer mogelijk.

Reputatie 7

Hallo @Wildchild 

Probeerde je bij Albert Heijn te betalen met je kaart of via een dienst zoals Apple Pay of Google Pay? Kan je me ook zeggen welke foutmelding je kreeg?

De mogelijkheid waar je om vraagt bestaat alvast al, al is het iets dat voornamelijk door de betaalterminal en/of het kassasysteem van de handelaar bepaald wordt.

In België hangt het af van handelaar tot handelaar. Sommigen hebben een kassa met waarop de kassier moet aanduiden of je met Bancontact, Visa, Mastercard, Maestro of maaltijdcheques betaalt. Anderen hebben een betaalterminal die automatisch het netwerk van je debetkaart detecteert. 

In dat laatste geval betaal je binnen België automatisch via Bancontact. Aanvaardt de handelaar geen Bancontact, maar wel Visa; dan schakelt de terminal vanzelf daarop over.

Als ik me niet vergis, aanvaardt Albert Heijn geen Visa. Je zou dus wel perfect via Bancontact moeten kunnen betalen.

 

Reageer