Beantwoord

visa debet en apple pay

  • 27 October 2021
  • 84 reacties
  • 2314 Bekeken

  • Avonturier - Niveau 1
  • 14 reacties

Juist vernomen dat er een algemeen probleem met de nieuwe kaart van hellobank (visa debet) en apple pay is. Zou dit jaar nog opgelost zijn. Nou moe. Mss maar van bank veranderen. En een berichtje had handig geweest, je zult daar maar staan en geen andere betaalmogelijkheden bij je hebben.

icon

Beste antwoord van YannickB 27 October 2021, 15:06

Bekijk origineel

84 reacties

Reputatie 7

Hallo @Wildchild 

Probeerde je bij Albert Heijn te betalen met je kaart of via een dienst zoals Apple Pay of Google Pay? Kan je me ook zeggen welke foutmelding je kreeg?

De mogelijkheid waar je om vraagt bestaat alvast al, al is het iets dat voornamelijk door de betaalterminal en/of het kassasysteem van de handelaar bepaald wordt.

In België hangt het af van handelaar tot handelaar. Sommigen hebben een kassa met waarop de kassier moet aanduiden of je met Bancontact, Visa, Mastercard, Maestro of maaltijdcheques betaalt. Anderen hebben een betaalterminal die automatisch het netwerk van je debetkaart detecteert. 

In dat laatste geval betaal je binnen België automatisch via Bancontact. Aanvaardt de handelaar geen Bancontact, maar wel Visa; dan schakelt de terminal vanzelf daarop over.

Als ik me niet vergis, aanvaardt Albert Heijn geen Visa. Je zou dus wel perfect via Bancontact moeten kunnen betalen.

 

Is het misschien een mogelijkheid dat we kiezen welke functie van onze kaarten gebruikt wordt? Dat we Bankcontact kunnen kiezen met Apple Pay bvb in plaats van Visa?

 

Bij Albert Heijn Ottergemsesteenweg was het nog mogelijk tot een paar weken geleden om te betalen aan 4 van alle terminals. Sinds een update is het helemaal niet meer mogelijk.

Reputatie 7

Maestro, als ik het goed begrijp, was een netwerk langs welk Apple Pay surfde. 

Wat zijn Mastercard Debit en Visa Debit ?

Ook netwerken ?

Geef toe, het is een ingewikkeld kluwen, waar het personeel, zelfs van de rechtstreeks betrokken diensten, de finesses niet meer kennen. 

Mijn indruk, nu - dat komt ervan als dingen niet netjes kunnen uitgelegd worden - is dat het opgezet spel is, of toch tenminste een strategie om andere spelers op die markt een hak te zetten. 

 

Dag @O'Neam 

Sorry voor het wat late antwoord.

De betaalnetwerken heten Mastercard en Visa. Het deel ‘debit’ of ‘credit’ duidt op het type betaalkaart.

Visa Debit duidt op debetkaarten, het geld gaat dus gewon van je zichtrekening.

Visa Credit duidt dan weer op een kredietkaart. Betaal je met zo’n kaart dan gebruik je een limiet eigen aan je kredietkaart. Het totaalbedrag van je uitgaven zal dan de maand nadien van je rekening afgaan.

Praktisch gezien maakt het in het geval van je Bancontact-Visa Debit-debetkaart niet uit of je op een site kiest voor Visa Credit of Visa Debit. Je zal altijd kunnen betalen en het geld zal altijd meteen van je rekening gaan. Je zal deze keuze ook niet vaak tegenkomen.

Maestro, als ik het goed begrijp, was een netwerk langs welk Apple Pay surfde. 

Wat zijn Mastercard Debit en Visa Debit ?

Ook netwerken ?

Geef toe, het is een ingewikkeld kluwen, waar het personeel, zelfs van de rechtstreeks betrokken diensten, de finesses niet meer kennen. 

Mijn indruk, nu - dat komt ervan als dingen niet netjes kunnen uitgelegd worden - is dat het opgezet spel is, of toch tenminste een strategie om andere spelers op die markt een hak te zetten. 

 

Reputatie 6
Badge +3

Dag Yannick ,

Wie is de eigenaar van het Maestro betaalnetwerk ?

 

Maestro is eigendom van Mastercard en het is zij die beslist hebben om Maestro tegen 2023 af te voeren en te vervangen door Mastercard Debit maar BNPPF heeft echter voor Visa Debit gekozen.

Hetzelfde verhaal voor Visa: Visa heeft eveneens beslist om V-Pay af te voeren en te vervangen door Visa Debit alleen weet ik niet wanneer dat zal gebeuren.

 

Dag Yannick ,

Wie is de eigenaar van het Maestro betaalnetwerk ?

 

Visa is in ons land inderdaad vooral gekend als een kredietkaart. Het is echter een betaalnetwerk zoals Bancontact en Maestro en werkt zowel via debet- als kredietkaarten.

 

Je uitleg verderop is uiteraard geheel correct. 

Maar ik neem aan dat je ook begrijpt dat als je, zoals in mijn geval, al ettelijke decennia vertrouwd bent met een bepaald begrip, de switch, zo het geen split is, niet bepaald handig is. 

Je verwart een ‘Bic’ toch ook niet met een ‘Parker’ ? Ook al schrijft men met beide. 
Snappie ? 

Reputatie 7

veiligheidskenmerken zoals de CVV code ontbreken

 

Op de debetkaarten van Visa is die CVV code wél aanwezig. 

Waarom kon dat dan niet op de debetkaarten van Maestro ?
Want zo blijkt nu dat Maestro toch nieuwe debetkaarten gaat aanbieden. 

Hierop kan ik je jammer genoeg geen antwoord geven. Maestro werd wel op onze debetkaarten aangeboden, maar het noch verdwijnen van het Maestro-netwerk, noch de reden waarom er voor Maestro debetkaarten geen CVV-code werd voorzien, is gelinkt aan onze bank. 

In ieder geval, met te kiezen voor een debetkaart van Visa wordt er ontzettend en vooral onnodige verwarring geschapen. Vooral om dat Visa bij het gros van de gebruikers synoniem is van ‘Kredietkaart’.

Ik ervaar nu al verwarring door met VISA logo’s geconfronteerd te worden op websites waar VISA zogezegd aanvaard wordt, maar helaas geen onderscheid gemaakt wordt tussen debet of krediet !

Visa is in ons land inderdaad vooral gekend als een kredietkaart. Het is echter een betaalnetwerk zoals Bancontact en Maestro en werkt zowel via debet- als kredietkaarten.

De terminal zelf moet geen onderscheid tussen Visa Debit of Visa Credit maken. Zolang Visa aanvaard wordt, zal je kunnen betalen met onze debetkaarten en onze Visa Classic kredietkaarten.

Het onderscheid wordt gemaakt door de kaart die jij in de terminal steekt of waarvan je de gegevens invult op de webshop. Zo wordt bepaald of het geld onmiddellijk van je zichtrekening gaat, of dat het wordt opgenomen in het beschikbare krediet van je kredietkaart.

veiligheidskenmerken zoals de CVV code ontbreken

 

Op de debetkaarten van Visa is die CVV code wél aanwezig. 

Waarom kon dat dan niet op de debetkaarten van Maestro ?
Want zo blijkt nu dat Maestro toch nieuwe debetkaarten gaat aanbieden. 

In ieder geval, met te kiezen voor een debetkaart van Visa wordt er ontzettend en vooral onnodige verwarring geschapen. Vooral om dat Visa bij het gros van de gebruikers synoniem is van ‘Kredietkaart’.

Ik ervaar nu al verwarring door met VISA logo’s geconfronteerd te worden op websites waar VISA zogezegd aanvaard wordt, maar helaas geen onderscheid gemaakt wordt tussen debet of krediet !

Mij persoonlijke mening, en niemand hoeft het met mij eens te zijn, is dat men er hoe dan ook een flink rommeltje van gemaakt is. En ik kan geen enkele reden bedenken die dat rechtvaardigt. 

Om de kat te noemen : Puur amateurisme met verregaande gevolgen. Dat is alleszins hoe het aangevoelt. 

Voor de rest onthou ik mij van een uitgepuurde mening. Het zou te beledigend kunnen zijn. 

Reputatie 7

Dag @O'Neam 

Hoewel Maestro en Mastercard beheerd worden door hetzelfde bedrijf (Mastercard), staan beide netwerken los van elkaar. Je zal Apple Pay, Google Pay, etc. dus kunnen blijven gebruiken via een Mastercard kredietkaart.

Wat de reden voor het verdwijnen van Maestro betreft; het is geen product van ons, enkel een betaalnetwerk dat op onze debetkaarten en op die van heel veel andere banken aanwezig was. Ik kan je dus enkel de reden geven die door Mastercard zelf verspreid werd. Zij geven aan dat Maestro debetkaarten niet overal online aanvaard worden en dat er veiligheidskenmerken zoals de CVV code ontbreken. Daarom zullen zij in de toekomst andere types kaarten aanbieden die via het Mastercard netwerk werken.

Dag Yannick ,

Gezien deze posts allemaal gaan over de perikelen met de debetkaart, wordt een ander toekomstig euvel misschien uit het oog verloren :

Als het Maestro netwerk medio 2023 verdwijnt, betekent dat dan dat wij vanaf dan ook geen Apple Pay betalingen meer kunnen doen met de Mastercard kredietkaart ?

Zou wel heel erg worden in dat geval. 

By the way, waarom wordt een netwerk, dat zo belangrijk blijkt te zijn, uit de markt gehaald ?

 

...and the saga continues… Visa debit kaart in Colruyt terminal, na juiste code en OK, 'Bancontact verricht afgebroken’… 2 pogingen, zelfde resultaat. Andere terminal dezelfde Colruyt, 'betaling ok’, oef… Nu, het is natuurlijk nooit voor mij te weten dat het aan de terminal ligt, of dat de kaart het niet doet. Maar met mijn vroegere kaart en die van de concurrentie, heb ik dit nooit voorgehad.

Goed Yannick, u legt netjes uit wat er gaande is. 

Maar u brengt helaas geen soelaas. 

Het blijft een torenhoog feit, whatever de uitleg ook moge zijn,
dat er een serieuze stap in financieel comfort achteruit gezet wordt. 

En ik zou wel eens graag willen weten wat de reden van die schaboulijke démarche is.

Het heeft er in ieder geval de schijn van dat er met de klant geen rekening gehouden werd. 

Aan de bank om ons van het tegendeel te overtuigen. 
Maar ik vrees dat we daar lang gaan mogen op wachten. 

Reputatie 7

Hetzelfde probleem met Garmin Pay! Ik kon bijna overal probleemloos betalen met mijn Garmin horloge (zeer corona-proof), maar sinds de nieuwe kaart bijna nergens meer. Zelfs contactloos betalen lukt dan niet meer, terug ouderwets de kaart insteken en code intypen. Wat een achteruitgang!!! BNP Fortis Paribas schakelt éénzijdig over naar een andere kaart in plaats van de keuze aan de klant te laten!

Garmin Pay (en in het verlengde ook Fitbit Pay en Google Pay) werkt inderdaad op dezelfde manier als Apple Pay. 

Het aanbieden van twee verschillende debetkaarten met twee verschillende netwerken was jammer genoeg geen oplossing. Maestro zal in de nabije toekomst verdwijnen. Alle banken wereldwijd die betaalkaarten gelinkt aan Maestro aanbieden, zullen hun kaarten moeten vervangen. 

Maestro zal dus ook in geen enkele winkel meer aanvaard worden, waardoor je er nergens meer mee zal kunnen betalen. Niet via Apple Pay/Garmin Pay, maar ook niet meer via de kaart zelf.

Hetzelfde probleem met Garmin Pay! Ik kon bijna overal probleemloos betalen met mijn Garmin horloge (zeer corona-proof), maar sinds de nieuwe kaart bijna nergens meer. Zelfs contactloos betalen lukt dan niet meer, terug ouderwets de kaart insteken en code intypen. Wat een achteruitgang!!! BNP Fortis Paribas schakelt éénzijdig over naar een andere kaart in plaats van de keuze aan de klant te laten!

Ik had onlangs een gesprek met een Colruyt filiaal manager omtrent de Apple pay ‘problematiek’ en hij raadde me aan om dit aan te kaarten bij de klantendienst van Colruyt. Je raad het al, nietszeggend standaard antwoord, 'Credit kaart' te duur voor hun, bla bla… Daar valt niet veel vooruitgang te verwachten. En ook ik was al gewend aan het gebruiksgemak van Apple pay.

Reputatie 7

Wat doet Fortis hier nu precies aan? Gaan ze Colruyt en AH overtuigen? Is Fortis in onderhandeling met Visa om de handelaren tegemoet te komen? Welk concrete stappen worden hier ondernomen? ‘Gebruik de fysieke bankkaart’ is in mijn ogen geen constructieve oplossing. 

Bij sommige winkels is het voldoende dat er een update van de betaalterminal gebeurt. In dat geval is het voldoende dat de handelaar contact opneemt met hun acquirer. Als wij van jou of andere klanten namen van handelaars doorkrijgen, dan kunnen wij met Visa contact opnemen.

Visa kan vervolgens met de acquirer van de handelaar contact opnemen om na te gaan wat er aan de hand is. Zij kijken of er bijvoorbeeld inderdaad een update van de betaalterminal nodig is, of dat het gaat om een handelaar die geen Visa aanvaardt. 

Gaat het om een handelaar die geen Visa aanvaardt, dan kan de acquirer met de handelaar (hun klant) contact opnemen en eventueel een voorstel doen. In specifieke gevallen is het mogelijk dat er verdere gesprekken met bijvoorbeeld Visa zijn. Omdat dat onderhandelingen tussen twee verschillende bedrijven zijn, kunnen wij daar geen uitspraken over doen.

De keuze blijft zoals gezegd steeds bij de handelaar. De bank kan hen op geen enkele manier verplichten om een specifiek betaalnetwerk te ondersteunen.

Weet ook dat Maestro binnenkort wereldwijd verdwijnt; het betaalnetwerk zal ophouden te bestaan. Het had dus jammer genoeg ook geen oplossing geweest om dit te blijven ondersteunen en meer en meer winkels zullen overschakelen naar andere netwerken.

‘Gebruik je fysieke bankkaart’ 

 

Dat advies is een veel te goedkoop excuus. 

Als gebruiker voelt het nochtans aan als een zeer ongemakkelijke dévolutie. 

Welke belangen achter de coulissen spelen is zeer dubieus. 

Feit blijft dat de klant niet belangrijk is in dit verhaal. 
Anders ware dit al lang opgelost. 
Of gewoon voorkomen. 

Wat ook zeer tergend is, is dat naargelang de dienst binnen de bank die je daarover contacteert, je een zeer divers antwoord krijgt, maar nooit een afdoende oplossing. Wat eens te meer duidt op een weinig coherent maar eerder rommelig beheer.

Mijn ervaring is nochtans dat op de lagere echelons, en in de kantoren het personeel zijn uiterste best doen om de klanten ter wille te zijn. Het moet voor hen soms ook frustrerend zijn om in een vierkant draaiende machine te functioneren. 

Waar gaat het dan fout ?
Ergens hogerop vermoed ik. 
Misschien zelfs op een hoogtevrees wekkend niveau.   
 

Hallo @Nina.bernaerts 

Apple Pay gebruikt het betaalnetwerk van de door jou gekoppelde kaart, maar ondersteunt geen Bancontact. Dat wilt dus zeggen dat Apple Pay in combinatie met een Bancontact-Visa Debit-debetkaart altijd gebruik maakt van het Visa-netwerk.

Tegelijkertijd moet de handelaar dus ook Visa aanvaarden, net zoals dat een handelaar voordien Maestro moest aanvaarden om te zorgen dat Apple Pay werkte. Doordat het betaalnetwerk van onze kaarten wijzigde, zijn er bepaalde handelaars waar je nu niet langer kan betalen met Apple Pay, maar zijn er tegelijkertijd ook handelaars waar het nu wel mogelijk is geworden.

Als je ons de naam en locatie van de handelaars waar je problemen hebt, geeft, dan kunnen we samen met Visa en de acquirer van de handelaar (het bedrijf dat hun betaalplatform levert) kijken of er een oplossing mogelijk is. Al blijft het natuurlijk steeds aan de handelaars zelf om te kiezen welke betaalmidden zij aanvaarden. Wij kunnen hen als bank niet verplichten om specifieke netwerken te ondersteunen.

Met de fysieke kaart zal je wel nog steeds bij hen kunnen betalen via Bancontact.

Beste Yannick

ik probeerde het ondertussen in tientallen zaken waar ik voorheen geen problemen had en telkens wordt Apple Pay geweigerd. Ik noemde al Okay en Albert Heijn (!). Het omgekeerde - zoals u aangeeft - was me nog nooit overkomen. 
Uiteraard kan ik met de fysieke bankkaart betalen, zou nogal straf zijn moest dat zelfs al niet meer gaan.

Het probleem is dat je er niet meer op kan vertrouwen dat je wel kan betalen. Dan gebruik je Apple Pay niet meer, want je wil niet afgewezen worden door het machine en dat is een stap achteruit!

Wat doet Fortis hier nu precies aan? Gaan ze Colruyt en AH overtuigen? Is Fortis in onderhandeling met Visa om de handelaren tegemoet te komen? Welk concrete stappen worden hier ondernomen? ‘Gebruik de fysieke bankkaart’ is in mijn ogen geen constructieve oplossing. 

Reputatie 7

Hallo @Nina.bernaerts 

Apple Pay gebruikt het betaalnetwerk van de door jou gekoppelde kaart, maar ondersteunt geen Bancontact. Dat wilt dus zeggen dat Apple Pay in combinatie met een Bancontact-Visa Debit-debetkaart altijd gebruik maakt van het Visa-netwerk.

Tegelijkertijd moet de handelaar dus ook Visa aanvaarden, net zoals dat een handelaar voordien Maestro moest aanvaarden om te zorgen dat Apple Pay werkte. Doordat het betaalnetwerk van onze kaarten wijzigde, zijn er bepaalde handelaars waar je nu niet langer kan betalen met Apple Pay, maar zijn er tegelijkertijd ook handelaars waar het nu wel mogelijk is geworden.

Als je ons de naam en locatie van de handelaars waar je problemen hebt, geeft, dan kunnen we samen met Visa en de acquirer van de handelaar (het bedrijf dat hun betaalplatform levert) kijken of er een oplossing mogelijk is. Al blijft het natuurlijk steeds aan de handelaars zelf om te kiezen welke betaalmidden zij aanvaarden. Wij kunnen hen als bank niet verplichten om specifieke netwerken te ondersteunen.

Met de fysieke kaart zal je wel nog steeds bij hen kunnen betalen via Bancontact.

Wen er aan maar aan. 

Vooral aan het feit dat de bank de indruk geeft ‘Fuck You’ te zeggen.
Van de middelvinger op te steken. 

Ook al is het niet zo, zo voelt het wel. 
Een bank van dat niveau onwaardig. 

De filosofie van de bank lijkt van langs om meer
- niet enkel in dit dossier overigens - het principe 
van de ‘kloteklant, een noodzakelijke kwaad’ te hanteren.  

Niet mooi. 

Ik heb het nu al verschillende keren voorgehad. Mijn Apple Pay werkt niet meer bij de tandarts, de dokter, de apotheek, de Okay (Colruyt dus), de Albert Heijn, …. Daar sta je dan zonder enige andere mogelijkheid van betalen. Colruyt en AH zijn geen kleine spelers! Dit kan een bank zoals Fortis toch niet blauwblauw laten?

Ik betaal al jaren (BNP was er namelijk snel bij) met Apple Pay en ben dat niveau van comfort gewoon geraakt. Dit voelt echt als een stap achteruit. 

Uhu… Dus m'n andere Maestro kaart werkt niet bij Doccle?

Ik heb slechts 2 kaarten, dus als het niet de Visa Debit kaart zou zijn, dan is het mijn andere kaart.

 

In ieder geval, ik heb zelf alles ingevuld in de app en betaald. Vooruitgang.

Reputatie 7

Je kan bij Doccle betalen wanneer je een QR-code scant en vervolgens je Bancontact-Visa Debit-debetkaart selecteert. Er zijn geen algemene problemen gemeld met het platform en ik kan je ook uit eigen ervaring bevestigen dat het lukt.

Afgaande op je eerdere berichten in dit en andere topics, ga ik er alvast vanuit dat je je debetkaart al volledig hebt geactiveerd door eenmaal met de chip en pincode in een fysieke winkel te betalen. 

Als je de QR-code scant met Easy Banking App en niet met Payconiq by Bancontact, dan raad ik je alvast aan om na te kijken of de juiste debetkaart geselecteerd wordt. Je kan het kaartnummer bovenaan het scherm met de betalingsinfo zien en wijzigen.

Is dit de juiste kaart, of krijg je de betalingsinfo niet eens te zien? Dan bel je ons best even op via Communicatie onderaan in Easy Banking App of via 02 762 60 00, want dan is er mogelijk meer aan de hand. Telefonisch kunnen we alle details van je poging tot betalen nakijken en kunnen we ook jouw rekeningen controleren.

Hallo @123 M 

Bij welke webshops kreeg je deze foutmeldingen?

Doccle. Een kleine onbekende handelaar die waarschijnlijk niet voldoet aan jullie plots ongewijzigde vereisten. 

/s

Reageer