Beantwoord

visa debet en apple pay

  • 27 October 2021
  • 84 reacties
  • 3146 Bekeken

  • Avonturier - Niveau 1
  • 14 reacties

Juist vernomen dat er een algemeen probleem met de nieuwe kaart van hellobank (visa debet) en apple pay is. Zou dit jaar nog opgelost zijn. Nou moe. Mss maar van bank veranderen. En een berichtje had handig geweest, je zult daar maar staan en geen andere betaalmogelijkheden bij je hebben.

icon

Beste antwoord van YannickB 27 October 2021, 15:06

Bekijk origineel

84 reacties

Dit was een betaling van meerdere consultaties dus niet mogelijk in dit geval. Anders had ik dat uiteraard gedaan. Het is gewoon jammer dat zo’n perfect betaal systeem als Apple Pay (op dit moment) niet meer

werkt zoals voorheen. 

Reputatie 7

Ik begrijp uit bovenstaande antwoorden dat Apple Pay nooit via Bancontact gewerkt heeft maar via maestro? Dus om terug gebruik te kunnen maken van Apple Pay, wat zeg je dan nu? Wat dient een handelaar te selecteren op Apple Pay te laten werken?


Edit: cross post 😉

Visa moet ondersteund/geënabled zijn op de terminal.

Geen idee of dit manueel geselecteerd moet worden.

 

Ik begrijp uit bovenstaande antwoorden dat Apple Pay nooit via Bancontact gewerkt heeft maar via maestro?

 

Inderdaad, u had tot nog toe middels Maestro betaald. En sinds maart dit jaar ondersteunt Payconiq-Bancontact het mobiele betalen niet meer, dus  Bancontact kan enkel functioneren middels  de nieuwe debetkaart fysiek te gebruiken, al dan niet draadloos.

Wat dient een handelaar te selecteren op Apple Pay te laten werken?

“Kredietkaart”. (ook al gaat het om een debetkaart)

Bijvoorbeeld bij  Delhaize (zelfkassa) op het symbool “Kredietkaarten’ tikken. Aanvaardt de handelaar geen kredietkaarten, dan zal u bij die handelaar dan ook noch met Apple Pay noch met Google Pay kunnen betalen. Wat het geval is bij de Colruytgroep,  de bakker, de slager, de kruidenier enz.. 

Het hangt van de terminal van de handelaar af. Sommige handelaars hebben een terminal die gewoon geactiveerd moet worden en die vervolgens automatisch herkent welk type kaart gebruikt wordt.

Anderen hebben dan weer een kassasysteem waarbij er manueel gekozen moet worden voor debet- of kredietkaart of zelfs voor Bancontact, Maestro, Visa, Mastercard, … .

Dus wat jullie zeggen klopt :slight_smile:; best altijd kiezen om met Visa of met kredietkaart te werken als je wilt betalen via Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay of Fitbit Pay.

Visa is in ons land inderdaad vooral gekend als een kredietkaart. Het is echter een betaalnetwerk zoals Bancontact en Maestro en werkt zowel via debet- als kredietkaarten.

 

Je uitleg verderop is uiteraard geheel correct. 

Maar ik neem aan dat je ook begrijpt dat als je, zoals in mijn geval, al ettelijke decennia vertrouwd bent met een bepaald begrip, de switch, zo het geen split is, niet bepaald handig is. 

Je verwart een ‘Bic’ toch ook niet met een ‘Parker’ ? Ook al schrijft men met beide. 
Snappie ? 

Ah, dat verduidelijkt de zaak., is kijken welke richting dit uitgaat.

Case closed, zou ik zeggen..

In elk geval bedankt voor de duidelijkheid.

Ik heb het nu al verschillende keren voorgehad. Mijn Apple Pay werkt niet meer bij de tandarts, de dokter, de apotheek, de Okay (Colruyt dus), de Albert Heijn, …. Daar sta je dan zonder enige andere mogelijkheid van betalen. Colruyt en AH zijn geen kleine spelers! Dit kan een bank zoals Fortis toch niet blauwblauw laten?

Ik betaal al jaren (BNP was er namelijk snel bij) met Apple Pay en ben dat niveau van comfort gewoon geraakt. Dit voelt echt als een stap achteruit. 

Hallo @Nina.bernaerts 

Apple Pay gebruikt het betaalnetwerk van de door jou gekoppelde kaart, maar ondersteunt geen Bancontact. Dat wilt dus zeggen dat Apple Pay in combinatie met een Bancontact-Visa Debit-debetkaart altijd gebruik maakt van het Visa-netwerk.

Tegelijkertijd moet de handelaar dus ook Visa aanvaarden, net zoals dat een handelaar voordien Maestro moest aanvaarden om te zorgen dat Apple Pay werkte. Doordat het betaalnetwerk van onze kaarten wijzigde, zijn er bepaalde handelaars waar je nu niet langer kan betalen met Apple Pay, maar zijn er tegelijkertijd ook handelaars waar het nu wel mogelijk is geworden.

Als je ons de naam en locatie van de handelaars waar je problemen hebt, geeft, dan kunnen we samen met Visa en de acquirer van de handelaar (het bedrijf dat hun betaalplatform levert) kijken of er een oplossing mogelijk is. Al blijft het natuurlijk steeds aan de handelaars zelf om te kiezen welke betaalmidden zij aanvaarden. Wij kunnen hen als bank niet verplichten om specifieke netwerken te ondersteunen.

Met de fysieke kaart zal je wel nog steeds bij hen kunnen betalen via Bancontact.

Beste Yannick

ik probeerde het ondertussen in tientallen zaken waar ik voorheen geen problemen had en telkens wordt Apple Pay geweigerd. Ik noemde al Okay en Albert Heijn (!). Het omgekeerde - zoals u aangeeft - was me nog nooit overkomen. 
Uiteraard kan ik met de fysieke bankkaart betalen, zou nogal straf zijn moest dat zelfs al niet meer gaan.

Het probleem is dat je er niet meer op kan vertrouwen dat je wel kan betalen. Dan gebruik je Apple Pay niet meer, want je wil niet afgewezen worden door het machine en dat is een stap achteruit!

Wat doet Fortis hier nu precies aan? Gaan ze Colruyt en AH overtuigen? Is Fortis in onderhandeling met Visa om de handelaren tegemoet te komen? Welk concrete stappen worden hier ondernomen? ‘Gebruik de fysieke bankkaart’ is in mijn ogen geen constructieve oplossing. 

Hetzelfde probleem met Garmin Pay! Ik kon bijna overal probleemloos betalen met mijn Garmin horloge (zeer corona-proof), maar sinds de nieuwe kaart bijna nergens meer. Zelfs contactloos betalen lukt dan niet meer, terug ouderwets de kaart insteken en code intypen. Wat een achteruitgang!!! BNP Fortis Paribas schakelt éénzijdig over naar een andere kaart in plaats van de keuze aan de klant te laten!

Reputatie 7

Hetzelfde probleem met Garmin Pay! Ik kon bijna overal probleemloos betalen met mijn Garmin horloge (zeer corona-proof), maar sinds de nieuwe kaart bijna nergens meer. Zelfs contactloos betalen lukt dan niet meer, terug ouderwets de kaart insteken en code intypen. Wat een achteruitgang!!! BNP Fortis Paribas schakelt éénzijdig over naar een andere kaart in plaats van de keuze aan de klant te laten!

Garmin Pay (en in het verlengde ook Fitbit Pay en Google Pay) werkt inderdaad op dezelfde manier als Apple Pay. 

Het aanbieden van twee verschillende debetkaarten met twee verschillende netwerken was jammer genoeg geen oplossing. Maestro zal in de nabije toekomst verdwijnen. Alle banken wereldwijd die betaalkaarten gelinkt aan Maestro aanbieden, zullen hun kaarten moeten vervangen. 

Maestro zal dus ook in geen enkele winkel meer aanvaard worden, waardoor je er nergens meer mee zal kunnen betalen. Niet via Apple Pay/Garmin Pay, maar ook niet meer via de kaart zelf.

Goed Yannick, u legt netjes uit wat er gaande is. 

Maar u brengt helaas geen soelaas. 

Het blijft een torenhoog feit, whatever de uitleg ook moge zijn,
dat er een serieuze stap in financieel comfort achteruit gezet wordt. 

En ik zou wel eens graag willen weten wat de reden van die schaboulijke démarche is.

Het heeft er in ieder geval de schijn van dat er met de klant geen rekening gehouden werd. 

Aan de bank om ons van het tegendeel te overtuigen. 
Maar ik vrees dat we daar lang gaan mogen op wachten. 

Sedert enkele dagen mijn nieuwe kaart in gebruik en ook ik loop tegen de problemen aan dat betalen via apple

pay opeens niet zo vlot meer verloopt. Tot vorige week zei ik altijd aan de kassa,ik betaal met Bancontact . In 95% van de gevallen geen probleem mee gehad. En nu werkt Apple Pay, zowel op mijn iPhone als watch niet meer. 
 

Ik begrijp uit bovenstaande antwoorden dat Apple Pay nooit via Bancontact gewerkt heeft maar via maestro? Dus om terug gebruik te kunnen maken van Apple Pay, wat zeg je dan nu? Wat dient een handelaar te selecteren op Apple Pay te laten werken?

Reputatie 7

Hallo @Curtricias 

Apple Pay werkt inderdaad met het betaalnetwerk van je kaart, maar nooit via Bancontact. Je kan dus best zeggen dat je met Visa wilt betalen.

Als de handelaar Visa ondersteunt en een betaalterminal heeft die contactloze betalingen aanvaardt, dan zal je op die manier ook zeker met Apple Pay kunnen betalen.

Reputatie 3
Badge

Ik begrijp uit bovenstaande antwoorden dat Apple Pay nooit via Bancontact gewerkt heeft maar via maestro? Dus om terug gebruik te kunnen maken van Apple Pay, wat zeg je dan nu? Wat dient een handelaar te selecteren op Apple Pay te laten werken?


Edit: cross post 😉

Visa moet ondersteund/geënabled zijn op de terminal.

Geen idee of dit manueel geselecteerd moet worden.

 

Ik begrijp uit bovenstaande antwoorden dat Apple Pay nooit via Bancontact gewerkt heeft maar via maestro?

 

Inderdaad, u had tot nog toe middels Maestro betaald. En sinds maart dit jaar ondersteunt Payconiq-Bancontact het mobiele betalen niet meer, dus  Bancontact kan enkel functioneren middels  de nieuwe debetkaart fysiek te gebruiken, al dan niet draadloos.

Wat dient een handelaar te selecteren op Apple Pay te laten werken?

“Kredietkaart”. (ook al gaat het om een debetkaart)

Bijvoorbeeld bij  Delhaize (zelfkassa) op het symbool “Kredietkaarten’ tikken. Aanvaardt de handelaar geen kredietkaarten, dan zal u bij die handelaar dan ook noch met Apple Pay noch met Google Pay kunnen betalen. Wat het geval is bij de Colruytgroep,  de bakker, de slager, de kruidenier enz.. 

Alvast bedankt voor de antwoorden. Het is toch een zeer vervelend iets (op dit moment). Tot mijn vorige kaart was Apple Pay zeer praktisch en zelden een probleem. Voor mij een van dé voordelen van Apple. Daarnet wilde ik bij mijn kiné betalen met Apple Pay. (Dat is een mobiele terminal). Altijd gedaan ,maar nee, natuurlijk werkt dat niet meer. Gewoon de kaart er in gestoken en als een holbewoner 😅 de code in gegeven. Blijf het vreemd vinden want daar kon je ervoor ook nooit met creditcard betalen… 

Reputatie 3
Badge

Alvast bedankt voor de antwoorden. Het is toch een zeer vervelend iets (op dit moment). Tot mijn vorige kaart was Apple Pay zeer praktisch en zelden een probleem. Voor mij een van dé voordelen van Apple. Daarnet wilde ik bij mijn kiné betalen met Apple Pay. (Dat is een mobiele terminal). Altijd gedaan ,maar nee, natuurlijk werkt dat niet meer. Gewoon de kaart er in gestoken en als een holbewoner 😅 de code in gegeven. Blijf het vreemd vinden want daar kon je ervoor ook nooit met creditcard betalen… 

Je kan ook contactloos betalen he met je kaart, zonder code onder de 50 euro, dus perfect mogelijk bij de kiné.  Maestro is einde verhaal, dus zelfs al zou BNPPF vast willen houden aan Maestro, ze zouden niet kunnen want binnen afzienbare stopt Maestro ermee en zal je huidige Apple Pay via Maestro ook niet meer aanvaard worden. https://www.standaard.be/cnt/dmf20211021_97848720

Is het misschien een mogelijkheid dat we kiezen welke functie van onze kaarten gebruikt wordt? Dat we Bankcontact kunnen kiezen met Apple Pay bvb in plaats van Visa?

 

Bij Albert Heijn Ottergemsesteenweg was het nog mogelijk tot een paar weken geleden om te betalen aan 4 van alle terminals. Sinds een update is het helemaal niet meer mogelijk.

 

Reputatie 7

Hallo @Wildchild 

Probeerde je bij Albert Heijn te betalen met je kaart of via een dienst zoals Apple Pay of Google Pay? Kan je me ook zeggen welke foutmelding je kreeg?

De mogelijkheid waar je om vraagt bestaat alvast al, al is het iets dat voornamelijk door de betaalterminal en/of het kassasysteem van de handelaar bepaald wordt.

In België hangt het af van handelaar tot handelaar. Sommigen hebben een kassa met waarop de kassier moet aanduiden of je met Bancontact, Visa, Mastercard, Maestro of maaltijdcheques betaalt. Anderen hebben een betaalterminal die automatisch het netwerk van je debetkaart detecteert. 

In dat laatste geval betaal je binnen België automatisch via Bancontact. Aanvaardt de handelaar geen Bancontact, maar wel Visa; dan schakelt de terminal vanzelf daarop over.

Als ik me niet vergis, aanvaardt Albert Heijn geen Visa. Je zou dus wel perfect via Bancontact moeten kunnen betalen.

 

Juist vernomen dat er een algemeen probleem met de nieuwe kaart van hellobank (visa debet) en apple pay is. Zou dit jaar nog opgelost zijn. Nou moe. Mss maar van bank veranderen. En een berichtje had handig geweest, je zult daar maar staan en geen andere betaalmogelijkheden bij je hebben.

Beste ik heb hetzelfde probleem ook meermaals contact opgenomen, bij deze heb ik besloten om naar kbc over te stappen en niet meer bij bnp paribas te blijven, elke transactie werd geweigerd en als ik sofort gebruikte lukte dit wel…. ik handel al jaren in cryptocoins en nu kan ik via deze shitkaart ook geen coins meer aankopen omdat dit “verdacht” is. Heb het helemaal gehad met bnp/ hello bank

 Het is gewoon jammer dat zo’n perfect betaal systeem als Apple Pay (op dit moment) niet meer

werkt zoals voorheen. 

Apple Pay werkt nog steeds zoals voorheen. Idem dito voor Google Pay. De kern van de zaak is dat de handelaars/firma zich de bijkomende kosten niet willen of kunnen veroorloven. Bijvoorbeeld, bij Mollie betaalt men voor Bancontact 0,39 euro per transactie, 0,29 euro per transactie voor Ideal. Terwijl  voor Visa/MasterCard 0,25 + 1,8 % per transactie. Voor kaarten afkomstig van buiten Europa zelfs 0,25 + 2,8 % per transactie. Voor de kleinhandel en -praktijk niet echt betaalbaar, en zelfs de Colruytgroep past ervoor.

https://www.mollie.com/be/pricing

Reputatie 7

 Het is gewoon jammer dat zo’n perfect betaal systeem als Apple Pay (op dit moment) niet meer

werkt zoals voorheen. 

Apple Pay werkt nog steeds zoals voorheen. Idem dito voor Google Pay. De kern van de zaak is dat de handelaars/firma zich de bijkomende kosten niet willen of kunnen veroorloven. Bijvoorbeeld, bij Mollie betaalt men voor Bancontact 0,39 euro per transactie, 0,29 euro per transactie voor Ideal. Terwijl  voor Visa/MasterCard 0,25 + 1,8 % per transactie. Voor kaarten afkomstig van buiten Europa zelfs 0,25 + 2,8 % per transactie. Voor de kleinhandel en -praktijk niet echt betaalbaar, en zelfs de Colruytgroep past ervoor.

https://www.mollie.com/be/pricing

Dag @Treeze 

De kosten die handelaars betalen, hangen in de eerste plaats af van hun contract met hun aqcuirer, de leverancier van hun betaalplatform en terminals. Mollie, het voorbeeld dat jij aanhaalde, is slechts een van de vele acquirers.

Dat gezegd zijnde, zouden de kosten voor Visa Debit wel gelijk moeten lopen met die van Maestro en Bancontact en dus niet met de hogere kosten voor betalingen via kredietkaarten zoals Visa Credit.

Handelaars bij wie dat niet het geval is, dienen in de eerste instantie contact op te nemen met hun acquirer.

...and the saga continues… Visa debit kaart in Colruyt terminal, na juiste code en OK, 'Bancontact verricht afgebroken’… 2 pogingen, zelfde resultaat. Andere terminal dezelfde Colruyt, 'betaling ok’, oef… Nu, het is natuurlijk nooit voor mij te weten dat het aan de terminal ligt, of dat de kaart het niet doet. Maar met mijn vroegere kaart en die van de concurrentie, heb ik dit nooit voorgehad.

 Het is gewoon jammer dat zo’n perfect betaal systeem als Apple Pay (op dit moment) niet meer

werkt zoals voorheen. 

Apple Pay werkt nog steeds zoals voorheen. Idem dito voor Google Pay. De kern van de zaak is dat de handelaars/firma zich de bijkomende kosten niet willen of kunnen veroorloven. Bijvoorbeeld, bij Mollie betaalt men voor Bancontact 0,39 euro per transactie, 0,29 euro per transactie voor Ideal. Terwijl  voor Visa/MasterCard 0,25 + 1,8 % per transactie. Voor kaarten afkomstig van buiten Europa zelfs 0,25 + 2,8 % per transactie. Voor de kleinhandel en -praktijk niet echt betaalbaar, en zelfs de Colruytgroep past ervoor.

https://www.mollie.com/be/pricing


Technisch gezien zal Apple Pay idd nog steeds werken zoals voorheen. Maar doordat we nu in een transitie periode zitten, door het toekomstige afschaffen van maestro ,werkt het op dit moment niet zo als het zou moeten. Ik stel gewoon vast dat ik in 98% van de gevallen perfect betaalde met Apple Pay. (Zelfs vaak tot verbazen van de handelaar als ik met mijn watch betaalde). En ik vraag me serieus af of de handelaars de moeite wel gaan doen om zich aan te passen aan Apple Pay….

Dag Yannick ,

Gezien deze posts allemaal gaan over de perikelen met de debetkaart, wordt een ander toekomstig euvel misschien uit het oog verloren :

Als het Maestro netwerk medio 2023 verdwijnt, betekent dat dan dat wij vanaf dan ook geen Apple Pay betalingen meer kunnen doen met de Mastercard kredietkaart ?

Zou wel heel erg worden in dat geval. 

By the way, waarom wordt een netwerk, dat zo belangrijk blijkt te zijn, uit de markt gehaald ?

 

 Het is gewoon jammer dat zo’n perfect betaal systeem als Apple Pay (op dit moment) niet meer

werkt zoals voorheen. 

 

https://www.mollie.com/be/pricing


T En ik vraag me serieus af of de handelaars de moeite wel gaan doen om zich aan te passen aan Apple Pay….

Vervangt men “de moeite willen doen” door “willen investeren”, dan weet men het wel. Want de grootste brok van die investeringen gaat weliswaar niet naar de banken, maar naar de bemiddelende bedrijven zoals ‘Mollie”. Voor de software, de hardware, enz… enz…

Reageer