Beantwoord

Visa-Debet Payconiq?

  • 12 August 2021
  • 32 reacties
  • 4006 Bekeken

  • Deskundige - Niveau 1
  • 11 reacties

Sinds de ontvangst van mijn nieuwe VISA-DEBET kaart, is het niet mogelijk deze te koppelen met Payconiq. Reden is dat wanneer Payconiq koppeling maakt met BNP, om een kaart toe te voegen, men daar geen ander kaartnummer kan invullen. De eerste vier cijfers van de oude kaart staan daar vast ingegeven en indien men de eerste vier cijfers van de nieuwe kaart ingeeft worden deze geweigerd (zie foto met vaste vier cijfers). Mijn oude kaart is vervallen en is dus geen optie meer. De nieuwe is niet te koppelen wat wil zeggen dat ik Payconiq niet meer kan gebruiken. Graag oplossing aub!

 

icon

Beste antwoord van YannickB 16 September 2021, 11:01

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7

Hallo @PVB 

Op dit moment is het inderdaad nog niet mogelijk om met je Bancontact-Visa Debit-debetkaart je rekening (opnieuw) te koppelen aan Payconiq by Bancontact. Dit zal binnenkort alvast wel opnieuw lukken.

Het gaat alvast wel enkel om het koppelen van nieuwe rekeningen. De andere functionaliteiten van de Payconiq by Bancontact-app blijven werken. 

Wat wel kan:

  • De kaart koppelen voor betalingen via QR-code via het onderdeel Bancontact. Dit is wat je meestal gebruikt voor betalingen in winkels, online, of wanneer jij en je vrienden elkaar betalen door een QR-code te scannen.
     
  • Betalen via het onderdeel Payconiq via een rekening die in het verleden gekoppeld werd. Eens je een rekening koppelt aan Payconiq, blijft die link bestaan, ook wanneer je een nieuwe kaart krijgt. Je kan ze wel manueel schrappen.

Hallo Yanick,

 

Bedankt voor de snelle terugkoppeling. Echter moet ik aangeven dat Payconiq totaal niet bruikbaar is omdat ik geen nieuwe kaart kan toevoegen. Payconiq geeft wel aan dat mijn telefoonnummer is gekoppeld aan mijn bankrekeningnummer, maar bij het doorgaan komen we op het verhaal wat ik oorspronkelijk neerschreef. Hieronder alweer een foto. Payconiq geeft ook aan dat het probleem bij BNP ligt en niet bij hun… Wanneer ik dus op “bevestig mijn bankrekening” klik, komen we op het scherm zoals u zag in mijn eerste post, en dat werkt dan weer niet door de eerste en vast ingegeven vier cijfers van BNP.

 

Reputatie 7

Bedankt voor je antwoord @PVB 

Heb je je bestaande koppeling toevallig verwijderd, of herinstalleerde je de Payconiq by Bancontact app? De boodschap die jij krijgt zou namelijk enkel in die twee gevallen mogen verschijnen. 

Het klopt ook dat het op dit moment niet mogelijk is om die koppeling met de rekening opnieuw te bevestigen met een Bancontact-Visa Debit-debetkaart.

Het koppelen van een kaart zou echter wel moeten lukken. Welke foutmelding krijg je als je dat probeert?

Hallo Yannick,

Bij het ontvangen van de nieuwe VISA-DEBET kaart heb ik de oude kaart verwijderd omdat deze ook nog maar een beperkte tijd geldig zou zijn, en de poging ondernomen de nieuwe toe te voegen, wat dus niet werkt zoals u al kon lezen. Een koppeling heb ik totaal niet verwijderd, dat geeft Payconiq ook aan door te zeggen dat mijn telefoonnummer reeds is gekoppeld aan mijn bankrekening. Foutcodes krijg ik ook niet, enkel de twee schermen waarvan ik een afdruk heb gepost en waarmee ik dus ook geen meter verder kom. Andere opties heb ik niet momenteel...

Reputatie 7

Ik vermoed dat er ergens verwarring is ontstaan tussen de verschillende functies van Payconiq by Bancontact. De schermen die je deelde, zijn niet voor het koppelen van een kaart, maar voor het koppelen van een rekening. 

Om je kaart te koppelen kan je als volgt aan de slag:

  • Open Payconiq by Bancontact.
  • Druk bovenaan links op de horizontale strepen om het menu te openen en kies voor betaalmethodes/betaalmiddelen.
  • Druk vervolgens op Kaart toevoegen.
  • Kies in de lijst van banken voor BNP Paribas Fortis.
  • Vul je kaartgegevens in  en ga akkoord met de voorwaarden van Payconiq by Bancontact.
  • Druk op de knop om je kaart toe te voegen en volg de stappen met je debetkaart en kaartlezer.

 

  • Open Payconiq by Bancontact. OK
  • Druk bovenaan links op de horizontale strepen om het menu te openen en kies voor betaalmethodes/betaalmiddelenZoals ik al meldde, geen andere opties als ik Payconiq open dan de screenshot met “bevestig mijn bankrekening” waarna de nieuwe kaart toevoegen niet kan en waarna ik dus terug kom op het “bevestig mijn bankrekening” scherm. Onderstaande stappen zijn dus niet mogelijk.
  • Druk vervolgens op Kaart toevoegen 
  • Kies in de lijst van banken voor BNP Paribas Fortis.
  • Vul je kaartgegevens in  en ga akkoord met de voorwaarden van Payconiq by Bancontact.
  • Druk op de knop om je kaart toe te voegen en volg de stappen met je debetkaart en kaartlezer.
Reputatie 7

Dat is vreemd, want het koppelen van een zichtrekening is optioneel en zou niet opgedrongen mogen worden. 

Wanneer je drukt op ‘Bevestig mijn bankrekening’, krijg je dan een lijst met de verschillende banken te zien? Zo ja, dan zou er onderaan een optie moeten zijn om je rekeningnummer op een later moment te koppelen.

Krijg je geen lijst met banken te zien, maar effectief meteen het scherm uit je eerste bericht, dan raad ik je aan om Payconiq by Bancontact van je toestel te verwijderen en opnieuw te installeren. Bij de installatie zou je enkel om een kaart en niet om een rekening gevraagd mogen worden.

Ik krijg idd een lijst met verschillende banken te zien, echter onderaan geen optie om mijn rekeningnummer op een later moment te koppelen.

Reputatie 7

Kan je in dat geval proberen om de app even te verwijderen en opnieuw te installeren?

Opnieuw geïnstalleerd, echter vrees ik ervoor dat wanneer we nu opnieuw de nieuwe kaart willen toevoegen dit niet gaat werken, zoals u zelf aangeeft dat dit nog niet kan. Een andere kaart van een andere bank zou ik wel nog kunnen toevoegen veronderstel ik.

Reputatie 7

Ik heb het zelf ook geprobeerd en kon het proces succesvol doorlopen. Al werk ik wel met Android en jij (vermoed ik) met een iPhone, dus de schermen en processen van Payconiq kunnen wel wat afwijken.

Welk proces heb je juist doorlopen?

  • Met het toevoegen van een nieuwe VISA-DEBET kaart of een oude kaart?
  • Een rekeningnummer later koppelen of…?

Idd, ik werk met iOS / iPhone.

Een kaart van een andere bank die ik in bezit heb kan ik wel met succes toevoegen en gebruiken, maar wanneer ik met BNP aan de slag wil (lees de nieuwe kaart) loopt het boeltje vast en kan ik zelfs niet meer terug om mijn andere kaart te gebruiken. Dan beschik ik nog slechts over de twee schermen die u al zag.

Reputatie 7

Ik heb effectief de koppeling kunnen leggen met een Bancontact-Visa Debit-debetkaart. Zowel wanneer de app al op mijn toestel geïnstalleerd stond, als na het opnieuw installeren van de app.

Het koppelen van een rekening is zoals gezegd nog niet mogelijk via Visa Debit, enkel het koppelen van de kaart zelf. Dat wordt wel binnenkort terug mogelijk. Vermoedelijk zal dat in de loop van volgende maand zijn.

Opmerkelijk…

  • BNP VISA-DEBET ingegeven
  • Kaart toegevoegd door op “kaart toevoegen” te klikken
  • Krijg daarna dan opnieuw het scherm met de melding dat er al een bankrekening is gekoppeld en waar ik dan weerom op “Bevestig mijn bankrekening” moet klikken wat dan weer niet gaat omdat ik daar stuit op de viercijferige vaste oude kaartcijfers.... 

Dit lijkt een vicieuze cirkel te zijn waar ik niets verder mee kom.

Reputatie 7

Ik vraag het zelf ook nog verder voor je na en kom hier zo snel mogelijk op terug.

Voor de zekerheid: je maakt, neem ik aan, effectief gebruik van Payconiq by Bancontact en niet van de oude Payconiq-app die binnenkort verdwijnt?

Idd Payconiq by Bancontact.

Bedankt voor een snelle terugkoppeling.

Reputatie 7

Hallo opnieuw @PVB 

We konden jouw probleem niet meteen reproduceren. Kan je eventueel eens je toestel heropstarten, de Payconiq by Bancontact-app openen en me een screenshot bezorgen van het scherm dat je ziet onmiddellijk nadat de app geopend werd? Dus zonder in de app zelf ergens op te tikken.

Beste Yannick,

 

De mensen van Payconiq hebben mij vrijdag geholpen met het verwijderen van mijn account zodat ik opnieuw alles kon ingeven. BNP dient nog wel te zorgen dat de nieuwe kaarten gekoppeld kunnen worden. Van zodra iemand probeert deze te koppelen loopt het verkeerd in de Payconiq app en dient men op afstand de account te verwijderen. Ik hoop dat BNP snel dit probleem oplost zodat iedereen zijn opgedrongen kaart ook effectief kan gebruiken waar men ook wil.

Reputatie 7

Bedankt om ons op de hoogte te houden @PVB 

We hebben het ondertussen zelf meermaals getest op iPhone, inclusief door de link tussen rekeningen volledig te verwijderen, maar kunnen jouw situatie niet simuleren. 

Het koppelen van een kaart lukt elke keer, enkel het (opnieuw) koppelen van een rekening lukt niet. Wat je nodig hebt om via QR-codes te betalen is het koppelen van een kaart.

Zou je ons daarom nog een afbeelding kunnen bezorgen van het allereerste scherm dat je te zien krijgt wanneer je Payconiq by Bancontact opent? Als je dat liever niet hier doet, dan kan je de afbeelding ook mailen naar community@bnpparibasfortis.be.

Op die manier krijgen wij meer zicht op wat jij exact ziet. 

De kaart is nu gekoppeld na mijn account bij Payconiq te hebben moeten laten verwijderen. Reden dat de kaart niet kon worden gekoppeld was dus omdat de app vastloopt wanneer men een rekening wenst te koppelen, wat in dit geval nog steedsniet werkt.

 

Nu nog wachten op BNP om de rekening te kunnen koppelen.

Hoe worden klanten op de hoogte gebracht wanneer de rekening kan worden gekoppeld?

 

Beste ik heb ook een iphone. Ik heb de oude kaart vervangen door de visadebit. Vervolgens krijg ik de melding dat er  mijn bankrekening al gekoppeld is, maar ik dien te bevestigen of dit inderdaad mijn rekening nummer is. Als je op bevestig klik ga ik naar account connect van BNP hier kan echter enkel gewerkt worden met een kaartnummer beginnend met 6703 en dus geen visa debit. Hoe kan dit worden opgelost?

Ik heb de kaart in de app vervangen. App geeft aan dat er al een rekening gekend is en dan wordt er gevraagd om deze te bevestigen. Op dat      Moment moet je via Connect bnp bevestigen en dit kan enkel met een oude kaart met 6703 hoe kan dit worden opgelost. Ik kan de app nu niet gebruiken en heb deze heel vaak nodig

Reputatie 7

Dag @Katje123 

De Payconiq by Bancontact-app biedt je de mogelijkheid om een kaart toe te voegen en om een rekening te koppelen.

Momenteel werkt enkel het koppelen van een kaart, wat alvast voldoende is om via QR-codes te betalen en te ontvangen.

Als je gevraagd wordt om een rekening te bevestigen, je de boodschap krijgt dat je kaartnummer niet klopt, of je automatisch 6703 ziet staan, dan heb je vermoedelijk per ongeluk gekozen voor de optie om een rekening te koppelen. Beide mogelijkheden staan net onder elkaar op het overzicht van je betaalmiddelen.

Wat je eventueel ook kan doen is de Payconiq by Bancontact-app verwijderen en opnieuw installeren. De eerste keer dat je de app opent, zal je automatisch gevraagd worden om een kaart toe te voegen. Dit zal lukken. Meteen nadien kom je op het scherm terecht waarop je camera gebruikt wordt. Vanaf dan hoef je niets meer te doen of te koppelen.

Ik kon ook mijn visa-debet kaart toevoegen, maar kreeg ook telkens de vraag om rekening te bevestigen, wat niet lukt aangezien visa-debet kaart 1 nummer te weinig heeft, waarop je niet kan verder gaan.

Heb mijn account bij Payconiq nu laten verwijderen, en ondervind nu hetzelfde probleem bij opnieuw te registreren, krijg telkens de melding dat mijn kaartnummer te kort is.

Hebben jullie zicht wanneer dit gaat opgelost worden? Ik heb achter die visa/debit kaart trouwens ook niet gevraagd. Kan ik opnieuw een gewone debit kaart aanvragen?

Beste,

Ik sluit mij aan bij het probleem dat PVB aankaart. Ik heb dezelfde stappen doorlopen als PVB. Ik herhaal even: Om met payconiq te kunnen werken met de visa debet kaart wordt je automatisch  gevraagd om een bankrekening te koppelen met een kaart die begint met 6703. Je geraakt niet verder (btw ik werk met android) en het installatieproces blokkeert

Ik herhaal dan ook even de vraag: Hoe worden klanten op de hoogte gebracht wanneer de rekening kan worden gekoppeld?

Nog een opmerking: Wij hebben NIET gevraagd om deze nieuwe kaart: wij zijn erg beperkt in het gebruik ervan: payconiq werkt niet, op 50% van de automaten kunnen wij niet contactloos betalen. Verwachten dat al die handelaars en cafés overschakelen op een ander systeem is toch wel zeer veeleisend niet? Ik verwacht meer service van bnpparibas, ipv onze lokale handelaars.

Reageer