Beantwoord

Visa Debit fraudebescherming


Ik stel mij ernstige vragen bij de aanwezigheid van een CVC op de nieuwe kaarten die iedereen verplicht toegestuurd krijgt.

 

Stel iemand krijgt mijn kaart te pakken of de nummertjes die erop staan. Dan kan die zolang ik het niet doorheb op non-EEA sites aankopen doen tot de limiet van mijn kaart bereikt is of mijn rekening leeg is. Ik ben mijn geld kwijt want de optionele Visa verzekeringen heeft de bank niet toegekend aan deze standaardkaarten. 

Vroeger kon dit niet want met Maestro is het ingeven van de kaartnummers niet voldoende om betalingen te doen.

Klopt het wat ik hierboven stel?

 

 

icon

Beste antwoord van YannickB 8 July 2021, 08:12

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7

Dag @Dirkvel 

Een CVC-code is een standaard voor alle Visa producten; zowel voor Visa Debit als Visa Credit. De CVC code is namelijk een extra bescherming voor de kaarthouder en handelaar als bewijs dat het om een geldige kaart gaat bij het uitvoeren van online transacties, alsook dat men de kaart wel degelijk in handen heeft.

Voor een gestolen of verloren kaart blijft je zeker beschermd door de “zero liability” bescherming door betaalschema’s.

Zoals vermeld in onze algemene voorwaarden dient men voor frauduleuze transacties binnen de 24u na vaststelling aangifte te doen bij de politie alsook onmiddellijk de betreffende kaart te blokkeren via CardStop 078 170 170.

Is het een optie om de CVC code te schrappen van de kaart, of wordt ze dan ongeldig ? Ik kan die drie getalletjes wel onthouden of elders noteren.

Reputatie 1

Dag Dirk! Om even op je vraag

Is het een optie om de CVC code te schrappen van de kaart, of wordt ze dan ongeldig ? Ik kan die drie getalletjes wel onthouden of elders noteren.


te antwoorden: Nee, zoals mijn collega al zei, dit maakt je kaart ook geldig om mee te betalen, dit bewijst dat de betaler de kaart heeft, en de cijfers kan overnemen. Van zodra je de kaart dus niet meer hebt (verloren of gestolen) moet de kaart geblokkeerd worden - zo kan niemand de gegevens op de kaart gebruiken.

Ik interpreteer het antwoord zo dat “ook geldig” eigenlijk “ongeldig” had moeten zijn in de tekst. En dan is alles duidelijk. Waarschijnlijk spell controle of zoiets dat de verandering doorvoerde. Geen probleem.

Reputatie 1

Ik interpreteer het antwoord zo dat “ook geldig” eigenlijk “ongeldig” had moeten zijn in de tekst. En dan is alles duidelijk. Waarschijnlijk spell controle of zoiets dat de verandering doorvoerde. Geen probleem.


De CVC-code maakt je kaart geldig, wanneer deze er niet meer op staat, is je kaart dus ongeldig.

Reputatie 3

Dag Dirk! Om even op je vraag

Is het een optie om de CVC code te schrappen van de kaart, of wordt ze dan ongeldig ? Ik kan die drie getalletjes wel onthouden of elders noteren.


dit bewijst dat de betaler de kaart heeft, en de cijfers kan overnemen.

En wat dan nog?

Want dit zal dan ook bewijzen dat de dief de kaart in handen heeft. Of gehad heeft.

Reden ook waarom serieuze firma’s niet meer van die cvc-code gebruik maken maar vragen te bevestigen via de kaartlezer, zoals het hoort.

 

 

Reputatie 1

@De Schipper Dat wordt inderdaad ook vaak gedaan, nog een extra bevestiging via de kaartlezer.

Reputatie 3

@De SchipperDat wordt inderdaad ook vaak gedaan, nog een extra bevestiging via de kaartlezer.


Neen, als via de kaartlezer wordt gewerkt bevindt er zich geen vakje meer voor een CVC-code in het invulblad. Dat is trouwens niet meer dan logisch.

Kortom, die Viesa-debetkaart biedt niet meer veiligheid dan het MasterCard-equivalent, eerder minder.

En tussen haakjes, MasterCard heeft zijn Maestro herbenoemd to ‘Debet MasterCard’.

En MasterCard is in de tegenaanval gegaan en biedt via meerdere banken zijn debetkaart zonder kosten aan. Middels een virtuele debetkaart, louter voor het mobiele betalen (een ‘echte’ kaart in  plastiek kan ook voor 10 euro, maar is niet nuttig voor ons).

En van node heb ik er mij maar zo eentje aangeschaft via de N26-bank, dan zal ik tenminste nogsteeds bij de Colruyt en de slager en de bakker  mobiel  kunnen betalen

 En het is triestig te noemen dat we zover moeten gaan om nog aan de trekken te komen.

Reputatie 1

@De SchipperDat wordt inderdaad ook vaak gedaan, nog een extra bevestiging via de kaartlezer.


Neen, als via de kaartlezer wordt gewerkt bevindt er zich geen vakje meer voor een CVC-code in het invulblad. Dat is trouwens niet meer dan logisch.

 

Als de betaler kiest voor VISA (credit) als betaalmiddel, zal een CVC-code worden gevraagd. Sommige betaalplatformen vragen dan nog eens extra voor een bevestiging via de kaartlezer. Dat is inderdaad niet op alle platformen hetzelfde, en dat is ook niet het geval als gekozen wordt voor ‘Bancontact’.

Wanneer je kaart gestolen wordt kan de code inderdaad gewoon afgelezen worden, maar zoals al gezegd door @YannickB , hier blijf je beschermd onder ‘zero liability’.

 

Groeten

LienV

2 vragen : 

  • is het correct dat buiten Europa terug standaard aan staat sinds overschakeling naar Visa Debit?
  • waarom worden nog steeds betalingen toegestaan online met enkel gegevens die zichtbaar zijn op de kaart : naam, kaartnummer, vervaldag en CVC code. Als iemand (hacker, phisher) deze gegevens heeft, kan hij hiermee, sinds de overschakelen naar Visa Debit betaling, betalingen uitvoeren online in de US tot de limiet bereikt is.

1 waarschuwing : 

als jullie ergens  naam, kaart, vervaldag en CVC code invullen op een site en deze worden misbruikt wordt dit door de Fraude dienst van BNP aanzien als nalatigheid van de klant en zijn jullie je geld kwijt. In Europa is extra verificatie nodig, in de USA NIET !!!. 

En wie heeft dit nog nooit gedaan? Veel websites vragen standaard CVC code terwijl dit niet meer nodig is. Een gewaarschuwde persoon is 2 waard :)

 

 

Reputatie 3

Dag @krisha 

De optie betalingen ‘buiten Europa’ staat niet standaard aan maar stond dat in de instellingen van je vorige kaart dan wordt die instelling gewoon overgeomen op je nieuwe kaart.

Het is de handelaar zelf die beslist op welke manier die zijn betalingen beveiligt. Wij als bank hebben daar niets over te zeggen.

Bank Card Company is de eigenaar van de kaart, als er fraude gebeurt, volgen zij dit verder op. 

Bedankt voor je antwoord. Kon ik met de kaart voor Visa debit dan wel online transacties doen zonder digitale code? ik dacht het niet. Wie heeft een contract aangegaan om te schakelen naar Visa Debit? ik als klant of BNP? ik denk niet dat ik hier een keuze had. 
 

misschien een voorstel om de klanten die deze optie opstaan hebben, nog eens te wijzen op het feit dat jullie hier niet de eigenaar zijn … en dat ze dus geen verhaal hebben tov jullie als het mis gaat. 

 

Btw heb ik de mogelijkheid als klant om te zeggen dat ik geen betaling met CVC toe te laten?

 

Reputatie 4

Hallo, @krisha,

Bedankt voor je feedback.

De CVC code staat standaard vermeld op de kaart en kan gevraagd worden door een handelaar als je bijvoorbeeld online betaalt. De mogelijkheid om dit wel of niet te gebruiken ligt dus bij de handelaar. 

Ja idd, maar je kan als klant niet beslissen dat je geen online betaling toelaat op basis van zichtbare gegevens op je kaart. Iemand die deze gegevens heeft, kan betaling gebeuren online zonder dat je hier als klant nog moet tussenkomen met een handtekening via de kaartlezen of via de banking app.

Reputatie 4

@krisha

Het is daarom ook dat men tegenwoordig werkt met een dubbele vertificatie waarbij er dus ook gevraagd wordt om te bevestigen met behulp van een pincode. Helaas zijn er nog online winkels die dat dus niet doen. Dit gaat wel verplicht worden. 

Reageer