Beantwoord

Visa kaart terugbetaling

  • 11 August 2020
  • 5 reacties
  • 3964 Bekeken

Ik heb een terugbetaling gekregen van een waarborg om een auto te huren. Nu staat er dat ik meer krediet heb op mijn kaart dan mijn gebruikslimiet, maar ik wil dit geld terug op mijn zichtrekening zetten of afhalen maar dan zijn daar volgens mij kosten aan verbonden.Kan iemand me helpen aub?

 

 

icon

Beste antwoord van YannickB 11 August 2020, 15:26

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7

Hallo André, 

Ik heb de bedragen van je limiet en je betaling uit veiligheid uit je bericht verwijderd omdat dit een publieke site is. Details over je verrichtingen en kaarten deel je best nooit zomaar online.

Het geld op je zichtrekening zetten is alvast gratis. Je kan de terugbetaling aanvragen via dit online formulier.

Laat het me zeker weten als ik je nog ergens mee kan helpen.

Ik heb net hetzelfde voor. In juni een bestelling geplaatst ergens maar uiteindelijk door het ellenlange wachten op de bestelling deze geannuleerd. Onze Visa is er eentje zonder optiline. Dus de uitgaven worden de maand erop volledig ineens van onze rekening gehaald. Nu door de annulatie werd de kaartlimiet overschreden. Voor de vervaldag van de maand stond het volledige bedrag erbij. De 2e van de maand ‘reset’ de visa zogezegd en de 10e gaat de betaling door van ons rekening naar visa. Elke maand stipt op de 10e verdwijnt dat geld van ons rekening. In het overzicht stond dat 10/08 de verrichting ging doorgevoerd worden, maakt volgens mij dan niet uit of dit betalen of ontvangen is. Via mijnkaart.be vulde ik reeds het formulier in maar het bedrag dat in plus stond is minder dan het bedrag van de aankoop. Kunnen zij dan terugvinden hoeveel mijn kaart in plus stond?
Ik vind dit eigenlijk niet kunnen dat dit geld zomaar verdwenen is. Als je er niet op hebt gelet kan er zomaar ineens geld van je verdwijnen. Vind ik echt niet ok.
Visa met maandelijkse limiet en directe terugbetalingen zouden in beide richtingen mogen werken.

Reputatie 7

Hallo @NatasjaW 

Wanneer je een terugstorting op een kredietkaart krijgt, dan wordt dat bedrag in de eerste plaats verwerkt met eventuele andere uitgaven.

Bijvoorbeeld: je koopt met je visa voor 300 EUR in totaal; iets van 100 EUR en iets van 200 EUR. De betaling van 100 EUR wordt in dezelfde periode nog geannuleerd en teruggestort op je kaart. In dat geval bedragen de totale uitgaven met je visa 200 EUR en is er geen positief bedrag dat kan teruggestort worden.

Als je een bestelling annuleert, dan zal dat ook verlopen volgens de voorwaarden van de handelaar. Wij en Worldline (het bedrijf dat de Belgische kredietkaarten beheert) hebben daar helaas geen invloed op. Bij hotels is het bijvoorbeeld mogelijk dat je maar een bepaald percentage van je boeking terugkrijgt wanneer je annuleert.

Ook wanneer je in een andere munteenheid betaalt, is het mogelijk dat er een wisselkoersverschil is tussen het moment van de aankoop en van de terugbetaling. Dat kan ervoor zorgen dat je meer of minder terugkrijgt dan wat je aanvankelijk betaalde (al zal dit enkel in zeer uitzonderlijke economische situaties een groot verschil zijn).

@YannickB  De terugbetaling van de firma is reeds gebeurd in juli. Hier heb ik geen problemen bij gehad. Het volledige bedrag is teruggestort en op die moment verwerkt met verbruik van de maand. Maar zelfs met verwerking bleef ik hoger staan dan mijn kaartlimiet is. Dus wanneer de nieuwe maand aanbrak was dat saldo gewoon weg en stond de normale kaartlimiet er terug. Geld kan toch niet zomaar verdwenen zijn :thinking:  En het is ook niet verrekend met nieuwe uitgaven van deze maand. In mijn overzicht in easybanking staat ook bij ‘vorige periode’ het positief bedrag. Normaal is dit negatief uiteraard als je de visa verbruikt hebt. 

Reputatie 7

Bedankt voor je antwoord Natasja,

Een terugstorting wordt inderdaad enkel verwerkt met de uitgaven van dezelfde maand. Het geld is niet verdwenen, maar de terugstorting moet inderdaad wel manueel aangevraagd worden.

Ik weet niet of dit in de toekomst veranderd kan worden naar automatische terugstortingen, maar ik geef het alvast wel als suggestie voor je door aan mijn collega’s die in contact staan met Worldline.

Reageer