Beantwoord

VISA wisselkoers

  • 30 March 2020
  • 5 reacties
  • 1246 Bekeken

Beste,

 

recent maakte ik een bestelling in het buitenland (UK, Amazon) omwille van de gunstige wisselkoers. Daarbij werd op mijn VISA reeds een bedrag gereserveerd, weliswaar niet aan de beste koers echter wel acceptabel. Nu 4 dagen later wordt mijn VISA verrichting effectief doorgerekend, en is er additioneel aangerekend, bijna 3% extra. Als ik er ook even de wisselkoers bij haal op officiele sites, alsook deze van VISA (visa calculator), dan is de gebruikte koers (0,88) niet de huidige realiteit. Graag even duiding omtrent de berekening en bepaling van de gebruikte koersen, alsook het verschil tussen een reservatie en effectieve transactie. En waarom een transactie uberhaupt dagen duurt vooraleer effectief te worden. Aan deze koers had ik in eigen land een aankoop kunnen doen. 

 

alvast bedankt voor de informatie. 

 

icon

Beste antwoord van YannickB 30 March 2020, 15:53

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7

Hallo Steve,

Betalingen via kredietkaarten worden verwerkt door Worldline (het bedrijf dat het betalingsverkeer beheert voor dit type transacties). Het kan inderdaad enkele dagen duren voordat de transactie volledig verwerkt is. Jammer genoeg is dat buiten onze controle.

De omrekening in EUR van verrichtingen via kredietkaart, gebeuren op basis van de wisselkoers van Mastercard/Maestro of Visa op de dag van de verwerking van de transactie en met toepassing van een wisselmarge.

Hallo Steve,

Betalingen via kredietkaarten worden verwerkt door Worldline (het bedrijf dat het betalingsverkeer beheert voor dit type transacties). Het kan inderdaad enkele dagen duren voordat de transactie volledig verwerkt is. Jammer genoeg is dat buiten onze controle.

De omrekening in EUR van verrichtingen via kredietkaart, gebeuren op basis van de wisselkoers van Mastercard/Maestro of Visa op de dag van de verwerking van de transactie en met toepassing van een wisselmarge.

Beste Yannick,

 

alvast bedankt voor de info. Echter welke is de toegevoegde waarde van de reservatie aanduiding versus de eigenlijke transactie als deze niet in lijn zijn. Bijvoorbeeld op dag van transactie in reservatie veld = 100euro. Versus dag van verwerking, aangerekend = 104euro. Dit betreft nu een fictief voorbeeld, echter geeft de gebruiker geen zicht op welke kost hem te wachten staat. 

Daarnaast is de wisselkoers aangegeven op visa.com, op de dag van verwerking 30/3, niet in lijn met de verrekende wisselkoers. En dus al zeker niet in lijn met de wisselkoers aangegeven door visa.com op 26/3. Waar kan je als gebruiker van een Fortis Visa kaart de wisselkoers vinden als deze van visa.com niet gevolgd worden aub? 

Reputatie 7

Die info en verdere details kan je opvragen bij Worldline zelf. Je kan hen bereiken via 02 205 85 85.

Daarnaast kan je de uitvoeringsdatum, de boekingsdatum, de gehanteerde wisselkoers en eventueel gerelateerde kosten terugvinden in Easy Banking App en Web:

Easy Banking App:

  • Meld aan in onze app.
  • Druk onderaan op het symbool voor je kaarten.
  • Tik op het nummer van je kredietkaart.
  • Tik op de betrokken transactie

Easy Banking Web

  • Meld aan via https://www.bnpparibasfortis.be/
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op Mijn kaarten.
  • Klik op het nummer van je kredietkaart.
  • Klik op de betrokken transactie

De reden waarom er een reservatie staat is omdat verrichtingen met kredietkaarten altijd eerst gereserveerd worden, in afwachting tot de verwerking, onder andere om te voorkomen dat limieten overschreden worden door kruisende transacties.

Daarnaast is het ook een eigenschap die toelaat om handelaars (bijvoorbeeld hotels) bepaalde bedragen te blokkeren, zonder het geld effectief te boeken.

Die info en verdere details kan je opvragen bij Worldline zelf. Je kan hen bereiken via 02 205 85 85.

Daarnaast kan je de uitvoeringsdatum, de boekingsdatum, de gehanteerde wisselkoers en eventueel gerelateerde kosten terugvinden in Easy Banking App en Web:

Easy Banking App:

  • Meld aan in onze app.
  • Druk onderaan op het symbool voor je kaarten.
  • Tik op het nummer van je kredietkaart.
  • Tik op de betrokken transactie

Easy Banking Web

  • Meld aan via https://www.bnpparibasfortis.be/
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op Mijn kaarten.
  • Klik op het nummer van je kredietkaart.
  • Klik op de betrokken transactie

De reden waarom er een reservatie staat is omdat verrichtingen met kredietkaarten altijd eerst gereserveerd worden, in afwachting tot de verwerking, onder andere om te voorkomen dat limieten overschreden worden door kruisende transacties.

Daarnaast is het ook een eigenschap die toelaat om handelaars (bijvoorbeeld hotels) bepaalde bedragen te blokkeren, zonder het geld effectief te boeken.

Yannick,

opnieuw dank u voor deze info. Echter kan ik geen afdoende antwoorden vinden op de gestelde vragen. De acties nodig om de wisselkoers te vinden zijn mijn duidelijk, zie ook mijn eerste bevraging met de getallen. Een wisselkoers raadplegen na de feiten is gewoon te laat. Als je iets aankoopt weet je graag tegen welke prijs. Vandaar dat Visa ook de calculator aanbiedt op hun online pagina. Hoe en waar kan ik de wisselkoers vinden mocht ik vandaag iets willen aankopen via mijn Fortis Visa kaart om niet tot dezelfde verrassingen te komen zoals vandaag? 

Het doel van de reservatie is mij duidelijk, alleen niet waarom de bedragen verschillen, hetgeen de zichtbaarheid ervan naar de klant niet ten goede komt, en in weze nutteloos maakt. Als je een bedrag reserveert omdat die is overgemaakt naar of gereserveerd voor de handelaar, dan is dit ook het bedrag die aangerekend dient te worden. Of ben ik daarin verkeerd aub? 

Reputatie 7

Ik zocht even de Visa site voor je op, maar ik vind geen wisselkoers calculator voor online betalingen op de Belgische site. Er bestaat wel een pagina op de Visa-site voor andere landen, maar ook daarop staat vermeld dat de effectieve wisselkoers die van de dag van verwerking zal zijn.

Ik begrijp dat je graag onmiddellijk de wisselkoers wilt weten. Op dit moment kan ik je dat niet geven. Ik neem het alvast wel op als suggestie zodat we dit kunnen bekijken met onze partners voor kredietkaarten.

Reageer