Bankieren op reis

Ik ga op reis en ik neem mee... Onze tips om je bankzaken zo vlot mogelijk te regelen

  • 13 June 2017
  • 0 reacties
  • 13909 Bekeken

Reputatie 7

Vertrek je binnenkort opnieuw op vakantie? Dan doe je er goed aan om je voor te bereiden. Hieronder vind je alvast onze tips om je geldzaken vlot te regelen.
 

Activeer je kaarten

Om veiligheidsredenen zijn debetkaarten standaard geblokkeerd buiten Europa. Verre reis gepland? Activeer dan je kaart via onze Easy Banking App op je smartphone of via onze website.

Toch vergeten? Zo lang je een actieve internetverbinding hebt kan je waar en wanneer je maar wilt je kaart activeren. Je kaart is onmiddellijk bruikbaar. Hoe je dit kan doen, lees je in onze handleiding.

Tot slot kan je je kaart ook laten activeren via je kantoor of telefonisch via ons Easy Banking Center.

Kredietkaarten zijn automatisch wereldwijd bruikbaar. Je brengt voor je vertrek wel best even Worldline op de hoogte

Activeer Easy Banking App

Indien je dat nog niet deed, natuurlijk.

Easy Banking App laat je, onder andere, toe om je saldo te raadplegen, je verrichtingen te bekijken en overschrijvingen uit te voeren. En dat op elk moment en in alle veiligheid.

Zelfs wanneer je op vakantie bent, blijft het handig om je uitgaven in het oog te kunnen houden.

Activeer ook je Easy Banking Phone-code

Moest er toch iets mislopen en je vlot contact wilt opnemen met het Easy Banking Centre, dan is de Easy Banking Phone code ideaal. Zo is de verbinding meteen beveiligd en mogen de collega’s meer zaken wijzigen of aanpassen dan bij een niet beveiligde telefoonlijn.

Volgde je de voorgaande tip, dan kan je ons ook beveiligd bellen vanuit Easy Banking App. Hou er rekening mee dat dit enkel kan wanneer je een actieve internetverbinding en een actieve debetkaart hebt. Je Easy Banking Phone-code blijft dus een onmisbaar alternatief.

Vergeet je kaartlezer niet en installeer de Itsme app!

Hoewel je via Easy Banking App al veel kan opvolgen dankzij de Easy Banking-code, je vingerafdruk en Face ID, zal je soms toch nog je kaartlezer nodig hebben. Bijvoorbeeld om je code opnieuw te activeren wanneer die geblokkeerd raakt. Je zit liever niet zonder toegang tot je financiën in een vreemd land.

Controleer je limieten

Aan elke debetkaart zijn dagelijkse en wekelijkse limieten verbonden. Zowel voor geldafnames aan automaten als voor betalingen bij handelaars. Kredietkaarten hebben dan weer een maandelijkse limiet. 

Een hogere of lagere limiet nodig? Onze handleiding kan je helpen.

Belangrijk: wil je meer geld af kunnen halen buiten België of bij een andere bank, dan dien je je limiet permanent te verhogen. Tijdelijke limieten gelden enkel aan onze automaten. Let hier goed mee op. We raden je aan om je limiet opnieuw te verlagen van zodra je ze niet meer nodig hebt. Zo loop je een lager risico als je kaart toch gestolen wordt.

Kijk je verzekeringen na

Ga voor je vertrekt na in welke mate je al verzekerd bent tijdens je vakantie. 

  • Ga je op reis met je gezin? Beschik je over een familiale verzekering en weet je waarvoor je gedekt bent?
  • Je vertrekt met de wagen? Weet je welke risico’s er verzekerd zijn?
  • Je huurt een huis of appartement? Ben je via je eigen verzekeringen gedekt, of voorziet ook de verhuurder een bijkomende verzekering?

Als je via ons verzekerd bent, dan kan je je verzekeringen en de mate waarin ze je beschermen, nakijken via Easy Banking. Lees in onze handleiding hoe je dat doet.

Bovendien is een goede reisverzekering geen overbodige luxe, zeker wanneer je een verre reis maakt of op wintersport vertrekt.
Zo ben je er steeds zeker van dat je ter plaatse kan rekenen op hulp.

 

Ga na hoe je op je bestemming kan betalen

In België zijn debet- en kredietkaarten en andere betaalmiddelen al goed ingeburgerd, maar dat is niet overal het geval. In veel landen is cash nog steeds koning en kan het moeilijk zijn om met een buitenlandse kaart geld af te halen. Zelfs in zeer ontwikkelde landen, zoals Japan, wil je graag steeds cash op zak hebben.

Gelukkig heeft onze overheid een handige website voorzien met algemeen reisadvies per land. Google simpelweg even Diplomatie Belgie op reis in het buitenland. Je vindt er onder andere info over de betaalmiddelen die aanvaard worden. Die site geeft je ook algemeen reisadvies over je bestemming.

Vreemde munten nodig? Die kan je bestellen via ons Easy Banking Centre of via je kantoor.

Slachtoffer van diefstal 

  • Werd je debetkaart of kredietkaart gestolen of ben je ze kwijt? Bel onmiddellijk met Card Stop om ze te laten blokkeren. Je kan hen 24/7 bereiken op +32 78 170 170. Doe bij diefstal ook steeds aangifte bij het plaatselijke politiekantoor.
  • Werden je paspoort, identiteitskaart of andere identificatiedocumenten gestolen of ben je ze kwijt? Bel meteen met Doc Stop op het nummer 00800 2123 2123. Doe bij diefstal ook steeds aangifte bij het plaatselijke politiekantoor.

Slachtoffer van Fraude

  • Buiten de openingsuren van het Easy Banking Centre en enkel bij een vermoeden van fraude, kan je het nummer +32 2 433 43 80 bellen.
  • Bel naar Card Stop op +32 78 170 170 om onmiddellijk je bankkaart(en) te blokkeren.
  • Doe aangifte bij de politie en bezorg een kopie van het verhoorblad aan je BNP Paribas Fortis-kantoor.
  • Ga via Easy Banking Web (Instellingen > Toegang tot onze apps) na op welke toestellen uw bankapp is geïnstalleerd en verwijder de toestellen die verdacht lijkt of die je niet kent.

Denk aan contactloos betalen en aan de alternatieven

In deze woelige periode zijn contactloze betalingen aangeraden. Hou je kaart(en) dus steeds in de buurt!

Heb je nog geen debetkaart die contactloze betalingen ondersteunt? Bel ons dan even op via Easy Banking App of met behulp van je Easy Banking Phone-code zodat we je een nieuwe kaart op kunnen sturen.

In ons dossier Digitale betalingen lees je alvast ook meer over hoe betalen zonder contact werkt en wat de alternatieven zijn

 

Zijn deze tips niet voldoende? Geen nood, je vind heel wat bijkomende info in ons dossier bankieren op reis.


Reageren op dit onderwerp is niet mogelijk.