Beantwoord

Daling van bedrag "Waarborg bij Leven" van Pensioensparen

  • 15 January 2020
  • 6 reacties
  • 1101 Bekeken

Ik begrijp niet waarom het bedrag “waarborg bij leven” dat zal worden uitgekeerd op de einddatum van mijn (gemengde) pensioenspaarrekening bij BNP Paribas Fortis jaarlijks daalt, alhoewel ik al sedert eind de jaren 80 ieder jaar de maximum bijdrage doe. Ik heb weet van de anticipatieve afhoudingsmaatregel van Di Rupo van 1% gedurende een aantal jaren. Maar als ik van het bedrag “waarborg bij leven” zoals aangegeven op PC Banking van januari 2019 mijn storting (maximaal bedrag) van 2019 bijtel, en van die som 1% aftrek (anticipatieve inhouding), dan moet ik vaststellen dat het bedrag “waarborg bij leven” getoond op PC Banking in januari 2020 vele honderden euro’s lager is. Wie kan mij dat uitleggen ?

icon

Beste antwoord van YannickB 16 January 2020, 12:29

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7

Dag Koen,

Bedankt voor je bericht.

Kan je me wat meer info geven over het type pensioensparen dat je hebt? Een pensioenspaarrekening is namelijk een product waarbij je investeert in fondsen. Er is geen waarborg bij leven, omdat je belegt op de beurs en we niet kunnen voorspellen wat de koers in de toekomst gaat zijn.

Een gemengde pensioenspaarverzekering bestaat dan weer niet meer. Je kan op dit moment (naast de fondsen) enkel pensioensparen in een tak 21 verzekering. Hetzij puur in het kader van pensioensparen, hetzij in het kader van langetermijnsparen voor pensioensparen.

Ik ga er dus van uit dat je een oud product hebt, eventueel zelfs nog van de Generale Bank of van ASLK. Is het bijvoorbeeld een contract van een van onderstaande producten en zo ja, welk?

  • Soepele gemengde
  • Flexi Life
  • G-Verzekering Spaarplan
  • G-Pensioenverzekering

 

Dag Yannick, het betreft een “gemengde verzekering” in het kader van pensioensparen (Tak 21, nog begonnen eind de jaren 80 onder ASLK). Ik vind de gegevens van deze rekening terug onder de rubriek “Verzekeringen” in mijn PC banking. Elk jaar in januari kijk ik eens wat de waarde is van de rekening op dat ogenblik, maar ook wat de waarde zal zijn van “waarborg bij leven” bij de uitbetaaldag van 01/02/2027. En die waarde daalt nu al enkele jaren na elkaar, zelfs al heb ik iedere maand februari (en dit reeds sedert aanvang van het contract) de maximale storting gedaan voor pensioensparen (vb 980 euro in 2019). Ik zoek iemand die me dat kan uitleggen, want, geef toe, normaal kan je dat toch niet noemen.

Groet en bedankt

Reputatie 7

Bedankt Koen,

 

Kan je me ook nog een screenshot sturen van het volledige scherm waarop de waarborg staat? Dat kan via community@bnpparibasfortis.be. Ik laat het dan onmiddellijk nakijken, want het is inderdaad vreemd dat de waarborg daalt naarmate je meer geld stort.

Reputatie 7

Ik heb ondertussen je screenshot goed ontvangen Koen en heb het hier even kunnen bekijken.

Voor de duidelijkheid; het bedrag van de waarborg bij leven gaat effectief naar beneden? Zag je dus bijvoorbeeld in 2018 20.000 EUR en in 2019 bijvoorbeeld nog maar 19.000 EUR? Of bedoel je dat het bedrag omhoog gaat, maar dat het procentueel jaar op jaar minder stijgt?

Heb je toevallig een James-adviseur? Zo ja, dan kan je die best ook even bellen om de bedragen en de stortingen te overlopen (daartoe heb ik zelf geen toegang). Zijn of haar rechtstreekse nummer vind je rechts in Easy Banking. Heb je geen eigen adviseur, dan kan je terecht op het nummer 02 433 41 34.

 

Ik geef het langs mijn kant alvast ook door aan de ontwikkelaars van onze site om zeker te zijn dat het niet om een technisch probleem gaat.

Beste Yannick, bedankt voor je mail. Het is inderdaad zo dat de bedragen waarborg bij leven effectief (en niet weinig) nu al enkele jaren naar beneden gaan, en dat niettegenstaande er elk jaar maximaal bijgestort wordt. Ik hoop echt dat jullie (of AG) me dat kunnen verklaren.

Beste groet.

Koen

Reputatie 7

Graag gedaan Koen.

Ik vrees wel dat ik een bericht terug kreeg dat we onvoldoende info hebben om het concreet te onderzoeken. Via dit platform hebben we namelijk geen toegang tot je persoonlijke info.

Heb je ons ondertussen ook telefonisch kunnen contacteren om het bedrag en de stortingen na te laten kijken? Zo ja, konden mijn collega’s je al meer info geven?

Reageer