Neem deel aan de community

Iedereen mag meelezen. Maar er is meer… Log je in om:

Vraag

Kinderen en zakgeld

Reputatie 2
  • Community Manager
  • 62 reacties
Hallo community,
De bank krijgt vaak vragen van ouders rond het beheer van jongerenrekeningen. En in het verlengde daarvan komt het zakgeldbeleid al eens ter sprake. Menig ouders worstelen ermee: hoeveel zakgeld geef je? Hoe vaak? En vanaf welke leeftijd?
Het leek me wel interessant om dit eens 'in de groep te gooien': Hoe staan jullie hier tegenover? Benieuwd naar jullie reacties!

13 Reacties

Reputatie 1
Badge
Hangt een beetje af van hun leeftijd uiteraard. Mijn dochter zit op kot en krijgt elke week 50 euro. Op het eind van de maand komt er nog eens 100 euro bij. Dat blijkt ruim voldoende. 😉
Reputatie 2
@Lopachin bedankt voor je reactie! Op welke leeftijd kreeg je dochter haar eerste zakgeld? Mijn dochter wordt binnenkort 7, lijkt me een mooie leeftijd om te starten.
Reputatie 1
Badge
@Ellen7 jaar vind ik zelf wat vroeg. Ik denk dat wij begonnen zijn met een bescheiden bedrag (5 euro per week of zo) toen onze kinderen 10 jaar werden.
Mijn dochters zijn 6 en 8 jaar oud. We gebruiken een beloningssyteem met een 5 tal taakjes en attitudes die ze per dag moeten uitvoeren. Op voorhand hebben ze in Dreamland een cadeautje uitgezocht waarvoor ze willen sparen. Per dag kunnen ze halve euro verdienen. Ze hebben elk een spaarpotje en sparen tor het gewenste bedrag.
Reputatie 2
@Julie Wat een leuk systeem! Zo kunnen ze een leuk cadeautje verdienen en leren ze al vroeg met geld omgaan. Ikzelf heb nog geen kindjes dus ik vind het moeilijk om er een leeftijd op te plakken Ik kreeg vanaf mijn 12 jaar 100 frank zakgeld per week maar de tijden zijn veranderd natuurlijk.
Ik heb nooit zakgeld gekregen, maar als ik ergens naartoe wou (cinema, een fuif, ...), kreeg ik wel altijd voldoende cash mee. Ik vond dat prima zo!
Voor mijn zoon ben ik ook niet van plan om zakgeld te geven. Ik houd niet van het principe "een centje voor snoep/chips". Ik spaar voor hem via zijn spaarrekening en andere producten. Daar is hij later meer mee !!
Reputatie 2
@Ans
Bedankt voor je reactie!
Ik kreeg vroeger ook geen zakgeld en heb dat niet echt gemist. Het geld van verjaardagen of communies dat ik kreeg van familie werd op de spaarrekening gestort om dan voor iets specifiek te sparen zoals een nieuwe fiets of iets anders.
Badge
Hey Ellen, mijn tienerzonen van 13 en 16 krijgen geen vast bedrag. Elke maandag zorg ik dat ze ongeveer 20 EUR in portefeuille hebben om de week door te komen, zo kunnen ze zelf een ontbijtkoek of 's middags een belegd broodje kopen. Soms is hun 20EUR op, soms niet en dan pas ik op maandag weer bij. Ze hebben ook elk een jongerenrekening sinds een paar maanden. Dat loopt vrij vlot, ze sparen hun centjes met een welbepaald doel voor ogen. Zo doen ze geen 'zotte' uitgaven met hun bankkaart.
Reputatie 2
Hallo @biancadv,
welkom op de community en bedankt voor je bericht. Leuk dat je hier even je zakgeldregels voor je tienerzonen hebt toegelicht!
Mijn zoon is 8, binnenkort 9, en ik stort elke maand 10€ op zijn bankrekening. Voor kleine klusjes, zoals meehelpen in de tuin, vuilzak buiten zetten, zijn kamer opruimen, krijgt hij nu en dan 5€. Van dit laatste maak ik geen gewoonte.
Reputatie 1
Lolo schreef:

Mijn zoon is 8, binnenkort 9, en ik stort elke maand 10€ op zijn bankrekening. Voor kleine klusjes, zoals meehelpen in de tuin, vuilzak buiten zetten, zijn kamer opruimen, krijgt hij nu en dan 5€. Van dit laatste maak ik geen gewoonte.

Bedankt om hierin je situatie te delen! 🙂 Goed idee Lolo, op deze manier dragen ze wat bij aan de dagelijkse taken binnen jullie gezin.

Bekijk zeker ook nog even onze andere topics en deel je ervaringen! Je kan jezelf ook altijd voorstellen via volgend topic of je gebruik van de applicatie vergelijken met dat van andere via volgende poll .
Mijn kinderen (14-16-18) krijgen 20€ per maand. Ik doe dit via een doorlopende opdracht omdat ik het dan niet vergeet en ook geen cash hoef te voorzien. Hun betalingen vb. Trein, film,... doen ze met hun bankkaart. Tot nog toe werkt dit prima. Leuk is dat mijn dochter van 16 nu ook de app kan gebruiken, zo kan ze steeds zien wat het saldo op haar rekening is.
Reputatie 2
Dag @Lea,
fijn om je terug te zien hier en leuk dat je even meebabbelt over dit onderwerp. Wanneer kregen je kinderen een eigen bankkaart?
Inderdaad, goed dat de app nu ook toegankelijk is voor jongeren. Over de app gesproken: We hebben binnen Online banking een poll voorzien over het gebruik van de app. 't Zou leuk zijn als je ook even je mening deelt?

Reageer

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie over de cookies, het verwijderen ervan en de parameterinstellingen, vindt u in het cookiebeleid. Door verder te surfen geeft u BNP Paribas Fortis de toelating om de cookies te gebruiken. Die kunnen dienen voor het gebruik van de site of om marketingcontent aan te bieden die aangepast is aan uw interesses op deze website en op andere via de cookies van partners. Opgelet, als u bepaalde cookies blokkeert, belemmert dat de correcte werking van de website.