Neem deel aan de community

Iedereen mag meelezen. Maar er is meer… Log je in om:

Beantwoord

Apple pay

• Komt op dreef
  • 3 reacties
Hallo,

Ik heb nu sinds een dikke week Apple pay. Mijn eerste betaling ging vlot, maar weet niet of de winkelier een extra handeling gedaan heeft. Alle volgende betalingen, waaronder ook in Delhaize, werden niet aanvaard. Doordat het nog zo onbekend is, weet ook geen enkele winkelier wat te doen en heeft het meestal nog niet gezien. Ik lees ergens dat op de terminal moet ingesteld worden dat je met Maestro betaald, maar die optie zie ik op de betaalunit niet staan. Op de betaalunit komen symbolen van contactloos, QR, kaart inbrengen en schuiven langs lezer. Ik probeer steeds contactloos, zonder resultaat. Steeds geweigerd.

Groeten,
Tom

Beste antwoord van Renata_bnp 11 december 2018, 15:07

Hallo TomB,

Welkom op onze community 🙂

Bedankt voor je interesse in Apple Pay!

Wanneer je wenst te betalen via Apple Pay in een winkel moet er gekozen worden voor 'betalen met maestro' in plaats van 'debetkaart'. Indien er toch 'betalen via debetkaart' wordt gekozen, verschijnt de melding 'no label'.

Probeer opnieuw een betaling uit te voeren aan een betaalterminal?
Meer informatie over het gebruik van Apple Pay vind je in het volgende bericht Apple Pay

Hopelijk zal je vlot met Apple Pay verder kunnen werken.

Omdat je nieuw bent op de community, verwijs ik jou graag naar andere interessante berichten:
- [Bizcover] Gegevensbescherming: tips en mogelijkheden
- [Bizcover] Een nieuwe trend op het spoor? Ga ervoor!

Bekijk origineel

11 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Hallo TomB,

Welkom op onze community 🙂

Bedankt voor je interesse in Apple Pay!

Wanneer je wenst te betalen via Apple Pay in een winkel moet er gekozen worden voor 'betalen met maestro' in plaats van 'debetkaart'. Indien er toch 'betalen via debetkaart' wordt gekozen, verschijnt de melding 'no label'.

Probeer opnieuw een betaling uit te voeren aan een betaalterminal?
Meer informatie over het gebruik van Apple Pay vind je in het volgende bericht Apple Pay

Hopelijk zal je vlot met Apple Pay verder kunnen werken.

Omdat je nieuw bent op de community, verwijs ik jou graag naar andere interessante berichten:
- [Bizcover] Gegevensbescherming: tips en mogelijkheden
- [Bizcover] Een nieuwe trend op het spoor? Ga ervoor!
Beste Renata,

Dat er moet gekozen worden om te betalen met Maestro, had ik al gelezen en stond ook al in mijn bericht hierboven. Maar de winkelier haalt zijn schouders op als ik zeg dat ze moeten kiezen voor Maestro.
Dus welk symbool moet ik selecteren op de terminal?
Cardless symbol werkt alvast niet.

Reputatie 4
Dag TomB,

Jij zal zelf zo goed als nooit een keuze te zien krijgen tussen Bancontact of Maestro. Meestal is het enkel de kassier die dat kan kiezen. Mogelijk wist de hij in dit geval niet hoe hij dat kon doen.

Het is ook mogelijk dat het om een winkel en/of kassasysteem gaat dat alleen Bancontact-betalingen kan aanvaarden. In dat geval kan de winkelier contact opnemen met de leverancier van zijn kassa, als hij dat wilt veranderen.
In Delhaize specifiek zeggen aan de kassa dat ze moeten kiezen voor Kredietkaart. Op die manier verloopt de betaling via Maestro en werkt Apple Pay perfect. Standaard kiezen ze voor Bancontact.
Bedankt bcool, zal ik eens testen. Maar dan zit er toch een fout in de software van Apple pay of het betaalsysteem. Zonet weer de app uitgetest; kaart geweigerd. Ook hier heeft de winkelier geen idee hoe hij Maestro kan selecteren
Er is geen fout in de software of Apple Pay. Apple Pay is internationaal en ondersteunt het internationale betaalschema.
Het probleem echter bij ons in België is dat we met twee systemen werken:

Bancontact/Mister Cash en Maestro zijn de twee betaalschema’s die op elke debetkaart in België voorkomen. Bancontact/Mister Cash is een Belgisch betaalschema, ontwikkeld werd door de Belgische banken en Maestro is een internationaal betaalschema, dat ontwikkeld werd door Mastercard.

Enkel het Maestro netwerk werkt met Apple Pay.

Wanneer de klant dus met zijn debetkaart betaalt, dan gebeurt die betaling in feite via één van die twee betaalschema’s. Welk van de twee betaalschema’s, hangt af van de keuze als handelaar: die bepaalt zelf of hij de klant via Maestro of liever via Bancontact/Mister Cash laat betalen.

Maar voor de handelaar kan de keuze tussen Bancontact of Maestro wel een verschil uitmaken, omdat de verwerking van een Bancontact/Mister Cash –transactie en een Maestro-transactie een verschillende kostprijs hebben.

Uw handelaar / winkelier kan dat in principe vrij kiezen of aanpassen en kan daarvoor contact opnemen met zijn leverancier van betaalterminal. Let wel: zoals gezegd zijn er andere tarieven van toepassing.

Voor de verwerking van Bancontact/Mister Cash betaalt de handelaar enerzijds een vaste abonnementskost per maand en per terminal en anderzijds een kost per transactie. Bij Maestro betaalt hij enkel een (iets hogere) kost per transactie, en geen vaste abonnementskost. Bancontact betaalt de handelaar normaal binnen de 24 uur, Maestro duurt meestal wat langer.
Er zijn ook nog enkele andere verschillen (bruto/netto pay-out) maar dit is hier niet van toepassing in de Apple Pay discussie.
Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg bcool!
Reputatie 5
Badge +3
Het zou een goede zaak zijn dat Apple Pay niet alleen via Maestro zou werken maar ook via Bancontact dan zouden er geen problemen zijn.
Persoonlijk heb ik liever Bancontact dan Maestro omdat betalingen via Bancontact onmiddellijk of tenminste dezelfde dag van de rekening gaan terwijl betalingen via Maestro ten vroegste de volgende werkdag van de rekening gaan en er mogen dan geen weekends of feestdagen tussenzitten want dan kan het zelfs 2 à 3 dagen duren vooraleer het van de rekening gaat.
Reputatie 5
Badge +3
bcool schreef:

In Delhaize specifiek zeggen aan de kassa dat ze moeten kiezen voor Kredietkaart. Op die manier verloopt de betaling via Maestro en werkt Apple Pay perfect. Standaard kiezen ze voor Bancontact.

Bij de zelf kassa's kan men zelf kiezen tussen Bancontact en kredietkaarten/Maestro dus wie met Apple Pay wil betalen moet voor dat laatste kiezen hetzelfde voor wie met de prepaidkaart wil betalen.
Reputatie 5
Badge +3
In de Carrefour gebeurt de betaling normaal gezien via Maestro tenminste als men met de fysieke kaart wil betalen op de klassieke manier (kaart in de terminal steken en PIN code vormen) maar als men met dezelfde kaart contactloos wil betalen dan gebeurt de betaling via Bancontact en dat laatste zou wel eens een probleem kunnen vormen voor wie met Apple Pay wil betalen.
Zojuist (20/12) boodschappen gedaan in Delhaize: gezegd dat betaling via maestro diende te gebeuren. Betaling werd zonder probleem uitgevoerd met Apple Pay.
Groeten.
Marc