Beantwoord

Hoe lang duurt een overschrijving?

  • 12 April 2017
  • 24 reacties
  • 210175 Bekeken

Reputatie 5
Deze vraag krijgen we vaak, dus we geven hier in de community alvast wat uitleg over de verwerkingstijd.
icon

Beste antwoord van Sofie 13 April 2017, 11:17

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 5

[BIJGEWERKT OP 02/01/2020] 

  • Een overschrijving tussen eigen rekeningen bij BNP Paribas Fortis wordt onmiddellijk uitgevoerd.
  • Een overschrijving naar een andere rekening bij BNP Paribas Fortis is ten laatste de volgende bankwerkdag bij de begunstigde.
  • Een overschrijving naar een rekening bij een andere bank binnen de SEPA zone.neemt 3 bankwerkdagen in beslag.
  • De duur van een overschrijving naar een rekening bij een andere bank buiten de SEPA zone hangt af van de bank van de begunstigde. Meestal neemt dit 5 bankwerkdagen in beslag.
Wat is eigenlijk de reden dat dit zo lang moet duurt?
Ik gok dat er een technische reden voor is dat een transactie naar een andere bank (binnen de EU) niet onmiddellijk of binnen het uur kan.

Een transactie die gedaan is rond 22u wordt ook niet direct overgeschreven denk ik?
Dag Donaldini,

Welkom terug op onze community!

Wij hebben even nagevraagd wat de officiële reden is voor de duurtijd van de overschrijvingen. Deze informatie kan je ook nalezen op de site van Febelfin.

Sinds april 2014 worden alle SEPA-betalingen verricht op het platform STET. Dit systeem voor de interbancaire uitwisseling en verrekening van het Belgische betaalverkeer is aangepast aan de eisen van de toezichthouders. Het is de bedoeling om zo een efficient risicobeheer van de betalings- en vereffeningssystemen te garanderen.

Sindsdien crediteren de banken in België de rekeningen van de begunstigden pas na ontvangst van de bijbehorende gelden afkomstig van de bank van oorsprong.
In de praktijk betekent dit dat de eerste boekingen van de dag op rekeningen van begunstigden bij banken volgens een gewijzigd tijdschema verlopen. Het is dus mogelijk dat deze boekingen later gebeuren dan vroeger het geval was. Alle wetsbepalingen betreffende de termijnen voor uitvoering en boeking van betalingen worden hierbij volledig in acht genomen.

Dit zijn de wettelijke bepalingen omtrent de duurtijd van de overschrijvingen.

Voor wat de uitvoeringstermijnen van de overschrijvingen betreft:

Voor overschrijvingen naar BNP Paribas Fortis rekeningen heeft de bank als doelstelling dat de opdrachtgevende rekening gedebiteerd en de begunstigdenrekening gecrediteerd worden op de bankwerkdag zelf, indien de betalingen vóór 18u15 verstuurd worden. Tussen uw eigen rekeningen is dit quasi onmiddellijk zichtbaar.

Vooroverschrijvingen naar een niet-BNP Paribas Fortis rekening geldt volgende regeling:
- als de overschrijving voor 18.15 uur ingevoerd wordt, zal de overschrijving gedebiteerd worden op de bankwerkdag zelf
- als de overschrijving na 18.15 uur ingevoerd wordt, zal de overschrijving pas de volgende bankwerkdag gedebiteerd worden
- in beide gevallen varieert de datum waarop de begunstigdenrekening gecrediteerd wordt in functie van de bank van de begunstigde.

Algemeen geldt dat verrichtingen ingegeven gedurende weekends, feestdagen of na 18.15 uur op een bankwerkdag pas de eerstvolgende bankwerkdag verwerkt zullen worden.

Hopelijk heb je hiermee voldoende informative? anders horen we het graag 🙂
Overschrijving van Fortis naar Fortis vrijwel onmiddellijk? Ook tussen 2 verschillende Fortisklanten?
Ervaring leert me dat dit toch niet altijd klopt, al meer dan eens meegemaakt dat dit makkelijk een dag duurt
Reputatie 5
Dag Kheyvaert,

Welkom 🙂!

Het klopt dat tussen twee verschillende BNP Paribas Fortis klanten het maximaal een bankwerkdag kan duren. Betreft het een overschrijving tussen je eigen rekeningen dan zou dit vrijwel onmiddellijk moeten zijn.

Hopelijk heb je hiermee voldoende informatie.

Kijk gerust eens verder rond op de community.

Het is je eerste bericht hier. Daarom verwijs ik je graag naar enkele interessante berichten:

- Wij leren onze leden graag kennen. Stel jezelf even voor en leer de andere leden op de community kennen.

- Wij brengen je ook graag op de hoogte van nieuwigheden: Bekijk hier hoe je je bankkaart kan openstellen voor gebruik buiten Europa via je Easy Banking App.

- Heb je een kredietkaart? Neem dan deel aan de VISA voor Moskou-Tombola of de Mastercard We are tennis-Tombola.

Nog een fijne namiddag!
IK HEB VRIJDAG OM 9U GELD OPGEVRAAGD EN HEBHET NOG ALTIJD NIET ONTVANGEN
MIJN ZICHT REKENING IS FORTIS ; DUS KLOPT HET NIET DAT HET DIRECT GESTORT WORD
Reputatie 7
@anja1973

Bedoel je dat iemand naar jouw rekening heeft overgeschreven, of dat je zelf geld tussen je eigen rekeningen over hebt geschreven? Gebeurde dat om 9u 's ochtends of 9u 's avonds?

Als het geld van een rekening bij onze bank, maar op een andere naam komt, dan ontvang je het geld dezelfde dag zo lang de overschrijving ingevoerd werd op een bankwerkdag en voor 18u15.

Is het een verrichting tussen onze bank en een andere, dan kan dat maximaal twee bankwerkdagen na de dag van de invoer, in beslag nemen.

Weekends en feestdagen zijn geen bankwerkdagen.

Als je overschreef tussen je eigen rekeningen, zie je het geld dan vertrekken op de opdrachtgevende rekening?
Someone send me money Wednesday at 19.00. Friday 10.00am still didnt got the money.Same bank.
Reputatie 7
Hello pedrosousa,

If it was a transaction between two accounts with our Belgian bank, that shouldn't be possible. I recommend you to ask the other person to check his/her account and to contact our bank to see if something went wrong.

If it was a transfer at another bank, I urge you to contact them to see if there are know issues with them.
Even if the other part is and employer?
Reputatie 7
@pedrosousa

Yes, the time it takes for a transfer to arrive shouldn't change based on if the sender is a company or person.

If they sent the money from an account with another bank, it should have taken no more than three working days, including the day it was sent, to arrive.

In your case that means you should have received the transfer by Monday at the latest, since in your example the transaction was introduced outside of banking hours. This means it has probably been sent on Thursday.

There are only two exceptions to this (barring account or technical issues) and those are international transfers either to or from accounts outside of Europe or transfers (even national ones) in another currency than EUR. These types of transfers are still processed manually by a lot of banks. Because of this, it can take longer for them to arrive.
Alright thanks for the explanation.
Reputatie 7
You're welcome!

Mijn baas (bnp Fortis) heeft vandaag voor 17u geld naar mijn rekening overgeschreven, wanneer kan ik dit dan verwachten als mede Fortis klant? 

Reputatie 7

@xSmienee 

Die overschrijving zal dinsdag nog verwerkt zijn geweest en zou dezelfde dag, of ten laatste woensdag 1 januari op jouw rekening moeten zijn verschenen.

Dit zijn de algemene regels die gelden voor overschrijvingen die vertrekken vanaf een rekening bij onze bank:

  • Een overschrijving tussen eigen rekeningen bij BNP Paribas Fortis wordt onmiddellijk uitgevoerd.
  • Een overschrijving naar een andere rekening bij BNP Paribas Fortis is ten laatste de volgende bankwerkdag bij de begunstigde.
  • Een overschrijving naar een rekening bij een andere bank binnen de SEPA zone.neemt 3 bankwerkdagen in beslag.
  • De duur van een overschrijving naar een rekening bij een andere bank buiten de SEPA zone hangt af van de bank van de begunstigde. Meestal neemt dit 5 bankwerkdagen in beslag.

Ik probeer vandaag een overschrijving van Fortis naar Fortis te doen. Dit geld gaat van mijn rekening. Maar is na een uur nog steeds niet zichtbaar op de andere rekening..hoe komt dit ?

Hey @Martine1957 ,

Deze overschrijvingen worden onmiddellijk verwerkt maar het kan zijn dat deze niet onmiddellijk bij de begunstigde aankomen. Als de overschrijving overdag is gebeurd, zal deze dezelfde dag nog aankomen. Is deze ‘s avonds uitgevoerd, komt deze de volgende dag aan.

Groetjes,

Lieze

Hallo,

De akte van de verkoop van onze woning wordt vandaag om 14u verleden.

Wij als verkopers hebben onze notaris aangesteld, de kopers een andere.

Onze leningen, rustend op de woning, worden terugbetaald met de vandaag ontvangen gelden.

We hebben een afrekening voor de terugbetaling van de leningen gekregen van de bank op datum van vandaag.

Hoeveel dagen extra (dus na vandaag) dient de notaris ons aan te rekenen voor het terugbetalen van de leningen?

 

Hallo,

De akte van de verkoop van onze woning wordt vandaag om 14u verleden.

Wij als verkopers hebben onze notaris aangesteld, de kopers een andere.

Onze leningen, rustend op de woning, worden terugbetaald met de vandaag ontvangen gelden.

We hebben een afrekening voor de terugbetaling van de leningen gekregen van de bank op datum van vandaag.

Hoeveel dagen extra (dus na vandaag) dient de notaris ons aan te rekenen voor het terugbetalen van de leningen?

 

Correctie:

Het is niet op de hypothecaire leningen maar op het overbruggingskrediet dat er intresten bij berekend worden.

Dus:

Hoeveel dagen extra (dus na vandaag) dient de notaris ons aan te rekenen voor het terugbetalen van het overbruggingskrediet?

 

Hallo,

De akte van de verkoop van onze woning wordt vandaag om 14u verleden.

Wij als verkopers hebben onze notaris aangesteld, de kopers een andere.

Onze leningen, rustend op de woning, worden terugbetaald met de vandaag ontvangen gelden.

We hebben een afrekening voor de terugbetaling van de leningen gekregen van de bank op datum van vandaag.

Hoeveel dagen extra (dus na vandaag) dient de notaris ons aan te rekenen voor het terugbetalen van de leningen?

 

Correctie:

Het is niet op de hypothecaire leningen maar op het overbruggingskrediet dat er intresten bij berekend worden.

Dus:

Hoeveel dagen extra (dus na vandaag) dient de notaris ons aan te rekenen voor het terugbetalen van het overbruggingskrediet?

 

Vraagje 2:

Waarom rekent de notaris enkel extra intresten aan voor het overschrijven van de gelden m.b.t. een overbruggingskrediet en niet voor de gewone woonkredieten? Beide verrichtingen met als doel het volledig terugbetalen ervan...

Beste,

 

Wat is de verwachte tijd voor een overschijving van een USD rekening van een Belgische bank (FORTIS), naar een USD rekening van een andere Belgische bank (KBC)?

 

mvg,

 

Peter

Reputatie 4

Hallo, @MalinesPeter,

Bedankt voor je bericht.

Overschrijvingen tussen twee verschillende Belgische banken kunnen 2-3 werkdagen onderweg zijn.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Bij NL banken is het altijd direct, welke bank dan ook.. in belgie moet je nu bij easy 0,6 voor directe transactie betalen… eigen te zot voor woorden. Ik moet opzoek naar een andere belgische bank denk ik dan

Reputatie 6
Badge +3

Bij NL banken is het altijd direct, welke bank dan ook.. in belgie moet je nu bij easy 0,6 voor directe transactie betalen… eigen te zot voor woorden. Ik moet opzoek naar een andere belgische bank denk ik dan

 

Ga dan niet naar Belfius want daar vragen ze liefst 1,25 EUR voor iedere instant overschrijving dus het dubbele dan hier bij BNPPF.

 

Reageer