Archief .CVS file bewerken | pivot overzicht per ONTVANGER

• 26 oktober 2019
  • 31 reacties
  • 1403 Bekeken

Via mijn Archief kan je al de banktransacties tot xx jaar terug downloaden in .cvs of .txt. file.

Je krijgt dan een lijst met volgende headers/hoofding:

JAAR + REFERTE UITVOERINGSDATUM VALUTADATUM BEDRAG MUNT V/D REKENING TEGENPARTIJ VAN DE VERRICHTING DETAILS

Het probleem is dat er teveel gegevens onder DETAIL staan, bijvoorbeeld:

BETALING MET BANKKAART                   24-10           -MET KAART 6703 04XX XXXX X274 5 3650 COLRUYT LEU  LEUVEN 24/10/2019 UITGEVOERD OP 24/10 BANKREFERENTIE : 1910242120077187 VALUTADATUM : 24/10/2019 

Of 
OVERSCHRIJVING IN EURO NAAR              25-10         -XXXXXX BE14 XXXX 6983 BIC GKCCBEBB VIA WEB BANKING MEDEDELING : 14362 BANKREFERENTIE : 1910251034585643 VALUTADATUM : 25/10/2019 

Ik kan goed met excel werken, maar hoe je deze cel kan opsplitsen… Is er geen gemakkelijke manier hiervoor? Dit is extreem gebruiksonvriendelijk.

Mvg, Klaas

31 reacties

Reputatie 5

Hey @KlaasE ,

Ik kan je hier jammergenoeg niet mee helpen, al zal het waarschijnlijk wel mogelijk zijn via bepaalde formules. Hopelijk kan iemand anders op de Community je deze informatie bezorgen!

Groetjes,

Lieze

Hier moet inderdaad toch wel dringend iets aan gebeuren. Vroeger was het mogelijk dit in een normaal Excel bestand te krijgen, echter enkel voor de laatste zes maanden. Daarna heeft men het systeem wat slechter gemaakt omdat de bedragen in tekstformaat waren. Nu heeft men een stap voorwaarts gezet en drie stappen achterwaarts: we kunnen nu 5 jaar terug gaan maar enkel een onbruikbaar csv bestand downloaden: als je een Excel goochelaar bent kan je de eerste kolommen nog min of meer scheiden maar de bedragen na de komma staan bv. in een andere kolom, de “seperators” staan op de meest rare plaatsen of staan er helemaal niet, informatie wordt herhaald enz.

Zoals Klaas hierboven stelt: de details (waaronder de begunstigde) zijn onmogelijk te scheiden omsdat er geen seperators in staan, toch wel een essentieel onderdeel van een csv bestand.

Ga aub terug naar een deftig “normaal” excel bestand en doe dat dringend ! Dit sleept al jaren aan en men bakt er niets van … ! Inderdaad zeer klantonvriendelijk.

Reputatie 5

Hey @lucdg en @KlaasE ,

Ik heb jullie feedback doorgegeven aan onze technische dienst, zodat ze weten dat er vraag is naar een ander systeem!

Hopelijk is het snel in orde.

Groetjes,

Lieze

Zeer spijtig.

Wat is dan het nut van het aanbieden van een dienst die een quasi onbruikbaar resultaat geeft. Ik ben zeer goed in excel, maar er is werkelijk niets mee aan te vangen. Volgens mij zou dit ook niet te moeilijk kunnen zijn om uit te klaren.

Het had mij kunnen verder helpen.

We zijn nu 4 maanden verder. Is er al een oplossing ?

Ik ben ook benieuwd.

Reputatie 7

@jogibear @KlaasE 

Op dit moment heb ik zelf nog geen nieuws over de csv-bestanden ontvangen. Mijn excuses voor het wachten.

@KlaasE @jogibear @YannickB @LiezeH  @lucdg 

Ik heb net ontdekt dat wanneer je een CSV export doet via het “Verrichtingen zoeken” scherm, niet op je rekening overzicht dat je een totaal andere CSV krijgt!

CSV Export vanop rekeningoverzicht

Volgnummer

Uitvoeringsdatum

Valutadatum

Bedrag

Valuta rekening

TEGENPARTIJ VAN DE VERRICHTING

Details

Rekeningnummer

CSV Export vanop het verrichtingen zoeken scherm

Volgnummer

Uitvoeringsdatum

Valutadatum

Bedrag

Valuta rekening

Tegenpartij

Details

Rekeningnummer

Mededeling

Naam van de tegenpartij

In die laatste csv is de data veel beter geëxporteerd! 

• Je hebt een propere Mededeling (naast de bestaande details waar je nog je ding in kan doen)
  • De naam van de tegenpartij staat ook proper afgesplitst in de laatste kolom.

Ik ontdekte het daarnet  omdat ik een export wilde doen van een langere periode.
Super handig voor mijn eigen web applicatie die ik momenteel aan het verbeteren ben om mijn transacties te kunnen importeren in YNAB. Nu kan ik veel code wegsmijten die effectief tegenpartijen ging parsen uit de details kolom.

Wel stel ik mij wel de vraag: Waarom is dit anders op die 2 verschillende plekken? 

Reputatie 7

Hallo @Donaldini,

de aparte functie om verrichtingen te zoeken is een recentere functionaliteit dan die op het overzicht van de rekeningen. De csv-bestanden die je via het rekeningoverzicht (en via de vroegere optie om een archief aan te vragen) kunt downloaden, zijn inderdaad anders gestructureerd.

Ik geef je feedback hierover alvast door aan de juiste collega's zodat zij kunnen bekijken of dat aangepast kan worden.

Een echte regelrechte schande is het dat Fortis na meer dan een jaar nog steeds geen oplossing heeft gevonden voor dit probleem en het probleem zelfs straal negeert aangezien eigenlijk geen enkele reactie komt op die vragen behalve “wij geven de feedback door aan de “juiste” collega’s” ….

@lucdg 

Wat is het exacte probleem dat je niet kan oplossen?

Je kan een bestand exporteren voor een tijdspanne langer dan 6 maanden en als je de CSV in Excel of Numbers opent kan je gewoon de kolommen aanpassen zoveel je wilt aangezien de data toch proper gescheiden is. 

Ten eerste moet je al weten dat je het .csv bestand moet downloaden vanuit “verrichtingen” (met dank aan @Donaldini), wat niet logisch is, en niet vanuit rekeningoverzicht. Op die laatste manier zijn de gegevens nl. onmogelijk te scheiden.

Ten tweede moet je dan weten hoe je een .csv moet omzetten naar een Excel bestand (niet voor iedereen evident).

Ten derde moet je dan nog altijd het het bedrag delen door 100 om het juiste bedrag te bekomen.(dus toch niet zó proper ...)

Is het voor een bedrijf als Fortis dan zo moeilijk om ons een eenvoudig,deftig en correct .xlsx bestand te bezorgen?

Deze lijst gaat maar een jaar terug maar het probleem bestaat al veel langer.

Reputatie 7

Hallo @lucdg 

CSV-bestanden worden standaard door Excel geopend. Tenzij je nog andere software installeerde en dat je daarop instelde dat CSV-documenten automatisch door dat programma geopend moeten worden. 

Je hoeft dus geen omzetting of conversie te maken.

Ook wat de bedragen betreft, gaat het mogelijk om een probleem dat door jouw instellingen of door een verkeerde conversie veroorzaakt wordt. Het is alvast niet nodig om de bedragen uit onze CSV-bestanden aan te passen.

@YannickB

Uit uw antwoord kan ik alleen maar afleiden dat u nog nooit een rekeningoverzicht als.csv bestand heeft gedownload  en dan geprobeerd heeft daar iets nuttigs mee te doen.

Het wordt inderdaad geopend in Excel, en dan krijg je zoiets, in 1 kolom:

en daaronder, in 2 kolommen:

Héél praktisch ...

Reputatie 7

Bedankt voor je antwoord @lucdg 

Dit kan te maken met de keuze die je in hetzij de instellingen van Excel, hetzij in de taalinstellingen van Windows maakte voor wat te gebruiken als seperator (komma of puntkomma). 

Een andere mogelijkheid is dat je bij het downloaden van onze CSV-bestanden, de verkeerde notering voor duizendtallen en getallen na de komma kiest. De keuze die je hierbij moet maken, wordt ook bepaald door de taalinstelling van jouw computer.

Wanneer je klikt op de knop om een CSV-bestand te downloaden, zal je dit kader te zien krijgen:

Je keuze wordt bewaard in de vorm van een cookie. Krijg je dit kader dus niet te zien, dan is het mogelijk dat je je bewaarde cookies dient te verwijderen.

Weet je niet meteen hoe dat in zijn werk gaat, laat het me dan zeker weten. Als je me zegt welke browser je gebruikt, dan kan ik je gedetailleerde instructies geven.

Nee, daar heeft het niets mee te maken. Als u kijkt in de voorbeelden, ziet u trouwens dat er noch een komma, noch een punt wordt geplaatst waardoor, eens alles is omgezet naar een xlsx file, het bedrag 100 x te groot wordt bij gebrek aan een decimaalteken.

Bovenstaand doet trouwens weinig ter zake. De vraag is altijd geweest om ons een gewoon.xlxs bestand te geven in plaats van een .csv bestand.

Jaren geleden kon het, waarom nu niet meer ???

Wanneer de velden netjes gescheiden zijn (wat niet (altijd) het geval is), is het nog wel doenbaar voor iemand die redelijk met Excel overweg kan. Voor velen is dat echter te ingewikkeld en wanneer de velden niet goed gescheiden zijn, is het voor niemand doenbaar. (Zie het allereerste bericht bovenaan)

Reputatie 7

Een CSV-bestand is een type document waarbij data opgesplitst wordt op basis van een scheidingsteken of seperator zoals een komma of puntkomma. Als je het verandert naar een xlsx-bestand, dan wordt de opmaak niet altijd behouden. Ook vroeger leverden we CSV-bestanden af.

In ons geval wordt een puntkomma als scheidingsteken gebruikt en ik vermoed dat jouw Excel/pc zo staat ingesteld dat er automatisch een komma gebruikt wordt.

Ik zocht het even voor je op en dit zouden de stappen moeten zijn om het scheidingsteken in Excel aan te passen:

• Open Excel
  • Ga naar Bestand (of druk bovenaan links op de Office knop), kies voor Opties en druk op Geavanceerd
  • Zet het vinkje bij Scheidingsteken van systeem gebruiken uit.
  • Zorg dat decimaalteken op een puntkomma staat

Deze stappen kunnen verschillen op basis van jouw versie van Excel/Office.

Als alternatief (maar dit is wat meer gevorderd en minder gebruiksvriendelijk), kan je met de rechtermuisknop op het CSV-bestand klikken en kiezen voor Bewerken.

Zet de cursor helemaal vooraan op de eerste lijn en type Sep=; en druk op ENTER. Bewaar het bestand en sluit het venster waarin je alles kon bewerken. Open het CSV-bestand op de normale manier.

Weeral afhankelijk van jouw persoonlijke instellingen, zijn al die stappen overbodig en zal Excel je bij het openen van een CSV-bestand automatisch vragen welk scheidingsteken je wilt gebruiken.

PS: ik heb enkele van jouw afbeeldingen verwijderd omdat ze persoonlijke informatie over jouw verrichtingen bevatten. Dat soort info deel je best nooit zomaar via het internet.

Ik heb de indruk dat u het probleem niet ziet of wil zien. Ik heb helemaal geen probleem met Excel of .csv bestanden, wél met het feit dat de gegevens niet goed gescheiden zijn (door ontbreken van ; op sommige plaatsen), niet correct zijn (bv. door ontbreken van een decimaalteken) én vooral door het feit dat voor de overgrote meerderheid van de gebruikers, een xlxs bestand véél gemakkelijker te gebruiken is dan een .csv bestand.

Reputatie 7

Ik begrijp je probleem @lucdg , maar zoals gezegd wordt de slechte scheiding veroorzaakt door jouw instellingen, niet door de opmaak van onze bestanden of door de keuze om met CSV te werken. Als je de stappen uit mijn eerdere berichten volgt, dan kan je het oplossen.

De reden dat er met CSV gewerkt wordt, is dat dit een standaardformaat is waarbij data niet alleen netjes in kolommen opgesplitst wordt, maar dat het ook een bestandstype is dat door de meeste financiële software kan verwerkt worden.

Zijn er bepaalde redenen waarom je een xlsx-bestand verkiest?

In een xlsx bestand heb ik een nette lijst van alle verrichtingen over een bepaalde periode, in een .csv bestand heb ik alleen een onoverzichtelijke massa van tekst tenzij ik die eerst omzet naar xlsx of importeer in andere software.

En in plaats van de schuld altijd op een ander te schuiven: ziet u hieronder (in het onbewerkte .csv bestand) een komma of een punt staan tussen het bedrag en het bedrag na de “komma”?

Wanneer je dit naar xlsx omzet of importeert in andere software, dan moet je achteraf nog een keer de bewerking doen om alles door 100 te delen ...

Reputatie 7

Ik raad je aan om geen afbeeldingen meer te posten waarop persoonlijke info zichtbaar is. Door dat te doen, stel je jezelf open voor mogelijke fraude.

De enige reden dat de data voor jou niet correct geordend is en waarom je manueel door 100 moet delen, is omdat jouw scheidingsteken niet op een puntkomma staat ingesteld. Ook als je de data importeert naar andere software, dan dien je daar te kiezen voor puntkomma als scheidingsteken.

Ik kan je verzekeren dat dit geen kwestie is van de schuld van ons af te schuiven en ik probeer je te helpen en ervoor te zorgen dat je alle info goed te zien krijgt.

Dat kan wel alleen als je de stappen uit mijn eerdere berichten volgt. Verkies je dat niet te doen, dan kan ik verder helaas weinig voor jou betekenen.

Laat maar, dit is al van bij het begin een dovemansgesprek waar zelfs antwoord op zeer specifieke vragen uitblijft.

Schandalig!

@lucdg @YannickB 

Ik wil hier als onafhankelijke partij nog even tussenkomen om wat dingen vast te pakken.

• De keuze voor komma- of puntgescheiden waarde is inderdaad belangrijk voor de waarde van de bedragen

Voorbeeld op mijn computer die ingesteld is om op PUNT te scheiden (Amerikaans, niet standaard Belgisch)

Hier zie je dus direct het probleem van bedragen die 100x te groot zijn omdat het scheidingsteken fout is ingesteld op het rechtervoorbeeld. Dit is vanwege de foute keuze van scheidingsteken.

• Een CSV is geen Excel, dat klopt! CSV wordt gebruikt om compatibel te zijn tussen verschillende systemen en verplicht een eindgebruiker niet te kiezen welke betalende software hij moet gebruik (in het geval van Microsoft Excel). Akkoord dat vele andere programma’s zoals Apple Numbers, OpenOffice, LibreOffice, .. nu ook Excel bestanden kunnen importeren, maar je hebt dan initieel voor een technologie gekozen die vasthangt aan een leverancier. Dus hier wil ik zeker ook Fortis voor gelijk in geven. CSV is een standaard formaat dat wereldwijd aanvaard wordt door vrijwel alle systemen en financiele software.

Als je vanuit het bestand te openen Excel start heb je geen wizard om de csv data mooi in kolommen om te zetten. Als je eerst Excel opstart en dan kiest om een csv te openen wel. Klikken op “data > Van tekst/csv” geeft ook mooi de kolommen.

Wat eventueel wel een oplossing zou kunnen zijn is Excel als extra exporteer formaat toe te voegen, maar dat lijkt mij eerder een nice-to-have dan een essentieel ding. 

Het gelijktrekken van de export op het rekeningoverzicht en verrichtingenoverzicht lijkt mij al een goede stap om verwarring de wereld uit te halen, of het eventueel te duiden dat er een verschil op zit. Maar dat is al doorgegeven zei Yannick.

Hopelijk heeft dit je probleem verholpen van de 100x vergroting van de ex-decimalen @lucdg.
Mij lijkt het dat je specifieke vragen hierbij toch meer dan beantwoord zijn?

@Donaldini 

Wanneer je dit hebt in een csv bestand, wat zal het bedrag dan zijn na export?

Reageer