Beantwoord

blokkering bij overlijden

  • 18 June 2019
  • 9 reacties
  • 7799 Bekeken

Hoelang blijft een gezamenlijke rekening geblokkeerd bij overlijden van een van de partners? Welke documenten heeft de bank nodig?
icon

Beste antwoord van YannickB 18 June 2019, 15:27

Bekijk origineel

9 reacties

Hey @Paul Van dyck ,

De rekeningen worden vrijgegeven nadat een akte van erfopvolging (opgemaakt door een notaris) of een attest van erfopvolging (opgemaakt door het overheidskantoor Rechtszekerheid) aan het kantoor van de overledene werd afgeleverd en het verwerkt kon worden.
De langstlevende partner kan wel de helft van het geld op de rekening (max 5000 EUR) als voorschot krijgen om dringende betalingen uit te kunnen voeren.

Meer informatie vind je hier terug.

Innige deelneming,
Lieze
Ik zie dat die akte van erfopvolging wordt opgemaakt in Belg.
1. Ik woon in het buitenland, hoe moet het dan?
2.er is bevestiging gevraagd in de akte van geen testament of huwelijkscontract, wij hebben een huwelijkscontract, opgemaakt in België en een testament opgemaakt in Griekenland.
Ik stel deze vragen in geval dat er met een van ons beiden iets zou gebeuren.
Reputatie 7
Dag Paul,

De brochure bij dit bericht kan je mogelijk helpen.

In principe zal het bij een overlijden de notaris zijn die alle documenten opstelt, ook wanneer je in het buitenland een notaris aanstelt. Behalve wanneer je aangeeft zelf genoeg kennis te hebben om het nalatenschap af te ronden.

Je zal ook een beter en vollediger antwoord op je vragen krijgen via een notaris, omdat wij als bank ons vooral bezig houden met onze eigen taken (zoals het blokkeren van de rekeningen) en met het verwerken van de info die we van jou en je notaris doorkrijgen. Een notaris is op de hoogte van de wetgevingen, of kan de nodige overheidsinstanties contacteren.

Na de aangifte van een overlijden bij onze bank, krijg je wel een adviseur nalatenschappen toegekend. Die persoon kan je vanaf dat moment contacteren wanneer je vragen hebt over het dossier.

Beste,

Wat vind je van volgend krantenartikel? Staat wel achter betaalmuur maar lijkt me voldoende:

https://www.hln.be/in-de-buurt/aalter/jonge-weduwe-in-coronatijd-rekeningen-geblokkeerd-en-geen-compensaties-een-financiele-hel~a094df36/?utm_campaign=newsletter&utm_medium=email&utm_source=hln&utm_content=avondkrant&ctm_ctid=c51e59e756fdaca84b3a5fb226742770

 

Grtz,

 

Stanny

Beste,

Wat vind je van volgend krantenartikel? Staat wel achter betaalmuur maar lijkt me voldoende:

https://www.hln.be/in-de-buurt/aalter/jonge-weduwe-in-coronatijd-rekeningen-geblokkeerd-en-geen-compensaties-een-financiele-hel~a094df36/?utm_campaign=newsletter&utm_medium=email&utm_source=hln&utm_content=avondkrant&ctm_ctid=c51e59e756fdaca84b3a5fb226742770

 

Grtz,

 

Stanny


Even ex-collega groeten, Hey Stanny!

We weten niet welke bank het betreft voor zover ik kan lezen. Ik kan alleen beamen dat ik super geholpen ben hier bij onze bank na het overlijden van mijn echtgenote. Zowel door kantoro als interne diensten. Ok we wachten, al 7 maanden, nog altijd op de Griekse rechtbank voor het vrijgeven van het nodige document, maar daar kan noch de bank, noch ikzelf weinig aan veranderen. Corona zit er nu wel voor iets tussen, maar als het goed is mag het ook gezegd worden. bedankt voor de support.

Dag Paul, lang geleden ...

Vooreerst mijn innige deelneming.

Luc Van Hoyweghen is ook overleden https://www.inmemoriam.be/nl/2020-04-23/luc-van-heyweghen/

Ben je nog in Kreta?

Grtz,

Stanny

Ja nog altijd op Kreta. Jij nog in Thailand? 

Grtz,

Nee, lang genoeg ginder geweest … Laat maar iets horen. Grtz

Reputatie 7

Hallo @Stanny Jacquet @Paul Van dyck 

Ik heb jullie e-mailadressen uit jullie berichten verwijderd, want dit is een publiek forum waarop iedereen kan meelezen. Contactgegevens, ook je persoonlijke e-mail, deel je best nooit zomaar online. 

Jullie kunnen eventueel wel werken via een privebericht. Dat doe je door op elkaars naam te klikken en dan te klikken op Stuur bericht. Op die manier kunnen enkel jullie twee de berichten lezen. :wink:

Reageer