Beantwoord

Crypto: informatie gewenst van Fortis


Beste,

 

Sinds kort kan ik geen overschrijving meer uitvoeren voor Cryptomunten aan te kopen. Als ik hiervoor bel, krijg ik de melding dat dit niet mogelijk is met Fortis. Is het niet de bedoeling dat ik als klant geïnformeerd wordt wanneer er bepaalde wijzigingen doorgevoerd worden met betrekking tot naar welk bedrijf ik wel of niet mag handelen? Er is mij ook uitdrukkelijk aangegeven dat dit niet Illegaal is, maar toch is er een regel of kader binnen Fortis om dit te blokkeren. Het bedrijf in kwestie (Coinbase) is een bekend bedrijf, wat tot op heden geen enkele actie heeft ondernomen om als “frauduleus” bestemd te worden.

 

Kan je mij een verwijzing naar dit kader of iets van informatie doorsturen? Ik kan nergens in de algemene voorwaarden dit terugvinden, en er bestaan ook geen specifieke regels van België of Europa hieromtrent (en ook niet door het overkoepelende AML). Ik heb hier ook al heel de Fortis-website over afgezocht, en kan geen enkele verwijzing terugvinden. Enkel deze Forumberichten, maar ik vermoed dat deze niet direct als officiële info bestemt kan worden. Ik verwacht toch wel tenminste een officiële communicatie als er iets geblokkeerd wordt als dit niet als illegaal of onjuist beschouwd wordt.

 

 

De algemene uitleg betreffende “fraude” snap ik zeker; maar ik ken de voordelen en de nadelen hieromtrent, dus voor mijn bankrekening is dit geen reden. Ik wil hier over ook graag een schriftelijke bevestiging geven indien dat nodig zou zijn.

 

Graag meer uitleg of een verwijzing naar de regels hieromtrent, zodat ik als klant toch weet wat wel of niet mag van Fortis.

 

Mvg

icon

Beste antwoord van YannickB 8 March 2021, 09:24

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7

Hallo @jj2021 

Bedankt voor je bericht.

Er is momenteel van ons uit geen algemene blokkering op het aankopen van cryptomunten via een rekening van onze bank. 

Wanneer je niet naar een specifieke crypto exchange, Coinbase in dit geval, of een andere begunstigde kan overschrijven, dan komt dat omdat er ons problemen met de begunstigde zijn gemeld waardoor verrichtingen, al dan niet tijdelijk, geblokkeerd worden.

Dat kan meerdere achterliggende redenen hebben, die ik je jammer genoeg niet kan geven. Enerzijds omdat ik via dit platform geen toegang heb tot klantengegevens zoals jouw poging tot een overschrijving, anderzijds omdat dit soort informatie vaak persoonlijk is en enkel gegeven kan worden aan de houder van een rekening.

Dag YannickB,

“Er is momenteel van ons uit geen algemene blokkering op het aankopen van cryptomunten via een rekening van onze bank. “

Oftewel heb je geen correcte informatie gekregen hieromtrent, oftewel ben je aan het liegen voor het online imago van Fortis; en ik weet persoonlijk niet welke ik beschamender vind van de twee.

Twee medewerkers die ik vorige week gesproken heb, gaven allebei aan dat er wel een blokkade bestond, maar dat zij hier niet meer info over kunnen geven. Ook een verwijzing naar elders voor info kan ik niet ontvangen. Iets met een kastje en een muur.

Kan je meer informatie hieromtrent opvragen bij je collega’s, want momenteel voel ik me nog steeds niet geholpen na 2 weken bellen & mailen.

 

Mvg

Reputatie 7

Ik kan je bevestigen dat niet alle verrichtingen waarbij bitcoins of andere crytpomunten komen kijken, tegengehouden worden. Het is ook niet zo dat, bijvoorbeeld, alle crypto exchanges automatisch geblokkeerd worden.

Specifiek voor Coinbase zijn er inderdaad wel nog meldingen van andere klanten geweest, maar zoals gezegd kan ik je daar jammer genoeg geen specifieke info over geven.

En kan ik, als klant, weten wat wel of niet geblokkeerd is?

Reputatie 7

Wanneer je probeert over te schrijven naar een geblokkeerde rekening, krijg je van Easy Banking een boodschap die zegt dat er een probleem is met een van de betrokken rekeningen.

Kan je wel nog naar andere rekeningen overschrijven, dan kan je er dus vanuit gaan dat er een probleem is met de rekening van de tegenpartij.

Het is echter niet mogelijk om al onze klanten persoonlijk op de hoogte te brengen telkens een specifiek nummer geblokkeerd wordt. Simpelweg omdat dat zeer regelmatig en om zeer uiteenlopende redenen kan gebeuren, die, zoals gezegd, bijna altijd vertrouwelijk zijn. Bijvoorbeeld: identiteitsgegevens van een bedrijf die niet meer up to date zijn, een overlijden, op vraag van de rekeninghouder zelf, … .

Anderzijds hebben we zelf niet altijd die info, bijvoorbeeld wanneer de bank van de begunstigde een blokkering plaatst, of kan het gaan om een onderzoek naar witwassen of andere fraude waardoor er geen info mag gedeeld worden.

Beste,

 

Mag ik overschrijven naar “Bitvavo”; “Kraken”; “Binance” ?

Ik wil niet overal een account aanmaken / overschrijving plannen om dan nadien de melding te krijgen dat dit niet werkt.

 

Mvg

Reputatie 7

Hallo @jj2021 

Zolang er geen probleem is met de rekening, zal je alvast kunnen overschrijven, maar ik kan jammer genoeg niet op voorhand voor je nakijken of dat het geval is. 

Hoewel we het niet kunnen verbieden om cryptomunten aan te kopen, kunnen we je, los van algemene info, ook geen enkel advies of hulp bieden bij het uitvoeren van dit soort transacties of bij het kiezen van een platform om cryptomunten te verhandelen.

Vandaag dezelfde vraag gesteld aan het Easy Banking Centre want aankopen via Bitvavo lukt niet.

En de medewerkster antwoordde dat Fortis alle crypto platformen heeft geblokkeerd omdat ze er niets mee te maken willen hebben.

Vind ik toch straf.

Reputatie 7

Hallo @WWA 

Het lijkt erop dat je van mijn collega verkeerde info hebt gekregen. Ik kan je verzekeren dat wij niet alle platformen blokkeren. Er geldt van ons uit geen algemeen verbod op het handelen in cryptomunten.

Wanneer er mogelijke verdachte verrichtingen gemeld of opgemerkt worden op een rekeningnummer, of wanneer er bepaalde andere problemen zijn met de betrokken rekeningen, dan is het mogelijk dat wij en/of de andere betrokken bank het rekeningnummer in kwestie moeten blokkeren.

Dat geldt zowel voor rekeningen van cryptoplatformen als voor andere rekeningnummers.

Tegelijkertijd klopt het wel dat wij je geen enkele hulp of advies kunnen geven bij het handelen in cryptomunten. Wij bieden ze niet aan en wij werken niet samen met dit soort platformen.

Hoi Yannick,

Dank voor je reactie.

Dat je geen sites kan vernoemen die niet geblokkeerd zijn, tot daar aan toe, maar kan je dan niet ten minstebevestigen of Bitvavo effectief tot de geblokkeerde sites behoort?

Grtz,

Wim

Reputatie 7

@WWA 

Jammer genoeg niet.

Ik kan je die info persoonlijk niet geven omdat ik via dit forum geen toegang heb tot rekeningnummers en andere persoonlijke en financiële informatie.

Maar ook telefonisch of via kantoor kunnen we je weinig details geven, want het gaat om persoonlijke info van iemand anders. We kunnen je dan enkel zeggen dat wanneer je wel nog naar andere nummers kan overschrijven, het vermoedelijk om een probleem met de begunstigde gaat. 

In het geval dat het de bank van Bitvavo een blokkering plaatste, zien wij, net zoals jij, ook enkel dat overschrijvingen niet lukken.

Reputatie 3

Er is een ander antwoord van de webmaster ondertussen. 

 

 

 

Reputatie 7

Bedankt voor de verwijzing @VALUTA !

Bovenstaandeberichten blijven alvast wel gelden. Het is mogelijk dat, ook wanneer wij een specifieke rekening niet blokkeren, er een probleem bij de begunstigde is, of dat de begunstigde bank een blokkering heeft opgelegd.

In geen geval kunnen wij je als bank details geven over de rekeningen van anderen en de redenen waarom ze al dan niet geblokkeerd werden. Ongeacht of het over cryptoplatformen of iets anders gaat.

Beste(n), 

Zelf ben ik oprichter van 2 bedrijven die sinds 2017 uitsluitend beleggen en handelen in cryptovaluta en (gelukkig) zeer winstgevend zijn. Wij werken zeer transparant, betalen netjes belastingen, etc. Toch hebben wij in het verleden 6 maal een blokkering van onze rekeningen gehad bij BNP nadat we bedragen overschreven NAAR zowel Coinbase en Kraken alsook wanneer we winsten terug lieten storten VAN Kraken of Binance op onze rekeningen.

Aangezien het ons op een gegeven moment teveel werd zijn we naar ons BNP bankfiliaal gestapt en zijn we figuurlijk eens goed op het bureau van de bankdirecteur gaan kloppen en na wat geroep (want dat helpt meestal) zijn we verzocht mee te komen naar zijn bureau. Kortweg gezegd heeft deze ons met het schaamrood op de wangen toegegeven dat opnames van tegoeden om crypto aan te kopen alsook stortingen van bedragen welke afkomstig zijn van rekeningen welke gelinkt zijn aan crypto vaak automatisch alsook manueel geblokkeerd worden. Ongeacht over welke exchange het gaat, ongeacht de grootte van het bedrag, ongeacht of deze rekeningen ‘geseind’ staan. 

Wij zijn onmiddellijk opzoekingswerk gaan doen en hebben enkele bedrijfsrekeningen geopend bij banken welke wel toekomstgericht meedenken en crypto omarmen. Een goed voorbeeld hiervan in de Duitse Fidor bank. We zitten allen samen in 1 Europa, dus maakt het voor geen enkele firma of individu uit bij welke bank je zit. (Zolang je uiteraard alles netjes aangeeft.) Sindsdien hebben wij geen enkel probleem meer ondervonden, werkt alles vlot (sneller zelfs) en bemoeit de bank zich geen 6x op 2 jaar meer met kapitaal hetgeen niet het hunne is. En toch plukken zij er de vruchten van om ons als klant te hebben, want ik mag toch met enige fierheid zeggen dat het een zeer deftig kapitaal betreft en dat onze firma’s het zeer goed doen. 

Ik kan enkel iedereen hetzelfde aanraden. Privaat of zakelijk. Ga met je geld naar een bank welke wel tevreden is om je als klant te hebben, zich ook netjes aan de wetgeving houdt maar niet moeilijk doet en duidelijk weet wat de toekomst brengt en zich aan deze evolutie aanpast. 

mvg. 

Beste, het lukt mij niet om geld over te schrijven naar Bitvavo. Alle stappen worden doorlopen, zoals meermaals de voorbije maanden. Echter, nu wordt aangegeven dat er onvoldoende bestedingsruimte is om de transactie af te ronden. Ik kan meegeven dat mijn rekening meer dan voldoende gespijsd is. Mijn vraag aan Fortis is om dit asap recht te zetten, zodat ik naar mijn believen gebruik kan maken van de fondsen die ik bij Fortis in bewaring geef. Dit kost mij niet alleen veel tijd doch ook geld. mvg

Dag @ChristineD ,

Het lijkt inderdaad dat je aan een bepaalde limiet zit.

Zou je kunnen vertellen of je dit probeert als overschrijving naar een ander rekenignummer, betaling met de QR-code of Bancontact app of bevestigt met de kaart en kaarlezer?

Groetjes,

Lieze

Ik belde vandaag naar Easy Banking en kreeg ook te horen dat ik geen Crypto munten kan aankopen met een BNP Paribas Fortis rekening of kaart. 

(Nadat het al een paar keer niet lukte, zowel op Wyre als op Coinbase). 
Moet ik dan effectief een rekening openen bij een andere bank om dat te doen? 

Reputatie 7

Hallo @VincentHulot 

Onze bank raadt de handel in cryptomunten ten sterkste af en we verzoeken klanten om de aankoop van cryptomunten niet via rekeningen van onze bank uit te voeren. Dat is een standpunt dat wij innemen op basis van de gemeenschappelijke waarschuwingen van de FSMA en de NBB met betrekking tot de risico’s die aan cryptomunten verbonden zijn.

Op de website van de FSMA vind je ook een regelmatig bijgewerkte lijst van platformen voor handel in cryptomunten waarvan de FSMA vragen of klachten van consumenten heeft ontvangen en waarbij er aanwijzingen van fraude werden vastgesteld.

Daarom bieden wij geen enkel advies bij het handelen in cryptomunten. De bank zal ook terughoudend zijn om voor klanten handelingen uit te voeren wanneer er een link is met cryptomunten.

Daarnaast is het ook mogelijk dat de bank verrichtingen naar rekeningen van platformen die op de zwarte lijst van de FSMA staan, weigert. Zo’n vermelding betekent namelijk dat die platformen of sites verdacht worden van betrokkenheid bij fraude. 

Met uitzondering van het bovenstaande, blijf je als klant echter vrij om zelf dit soort verrichtingen uit te voeren via Easy Banking, rekening houdend met het risico waaraan je jezelf blootstelt.

We nodigen je wel uit om, alvorens te handelen in cryptomunten, de site https://temooiomwaartezijn.be/ te consulteren. Deze site van de FSMA bevat advies en informatie over hoe verschillende soorten online en financiële fraude te herkennen.

De bank behoudt zich ook in deze en alle mogelijke gevallen het recht voor om een klantenorder, waarvan we vermoeden dat het onwettig is, niet te aanvaarden.

Een paar maanden geleden verloor ik ook wat geld aan een niet-gereguleerde makelaar. Ik kreeg mijn geld terug via de transacties die ik van mijn bankrekening naar mijn Coinbase-account had gedaan en vervolgens stuurde ik het geld van Coinbase naar de portemonnee die toebehoorde aan de oplichters met de hulp van een Chargeback-bedrijf genaamd icwrecovery•com. Ik dacht al dat ik verloren had het geld totdat Icwrecovery Company me hielp mijn verloren geld terug te halen. Ze zijn erg goed en snel in het terugvorderen van verloren geld van al die online oplichters.

Reputatie 4

Hallo @Eva68t,

Bedankt dat je je ervaring met ons wou delen. We zijn blij dat je dan toch de tegoeden hebt kunnen recupereren. Wij raden wel aan steeds met ons contact te nemen zodat we kunnen bekijken wat we kunnen doen om je te helpen bij oplichting. Het is namelijk zo dat er online ook veel oplichters zijn die beloven je geld te recupereren terwijl zij dan in de plaats ervan nog meer geld van je afnemen.

Lees zeker hier ook onze tips om jezelf te beschermen tegen oplichting: Bescherm jezelf tegen onlinefraude en phishing | Community BNP Paribas Fortis

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Hallo, Ik probeer geld over te scrhijven naar een crypto exchange BINANCE maar als ik de QR code probeer te scannen krijg ik de volgende melding "Dit type QR-Code kan nog niet worden gescand". Wanneer ik via itsme probeer verder te gaan krijg ik de melding dat iets mis ging nadat ik op itsme de code geef: "Er ging iets mis … Door een technisch probleem kon de betaling niet uitgevoerd worde." Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

 

Is geld storten naar deze exchanges geblokkeerd voor een of andere reden? Dit werkte nog een maand of 2 geleden. Als dit niet geblokkeerd is door de bank gelieve tips om dit op te lossen.

Reputatie 2

Hallo @DriesVR , 

 

Bedankt voor jouw bericht. 

 

Ik vermoed dat de betaling geblokkeerd, omdat het gaat over Crypto. Sinds 1 september 2023 worden Visa Direct betalingen (tijdelijk) geblokkeerd om volledig in regel te zijn met de Europese verordening tegen witwassen en terrorismefinanciering. Hier valt dus vermoedelijk ook Crypto onder.

 

Je kan best eens bekijken of er een mogelijkheid is om een overschrijving uit te voeren, want dit mag geen probleem zijn. 

 

Groetjes, 

Julie N 

 

 

Hallo @DriesVR , 

 

Bedankt voor jouw bericht. 

 

Ik vermoed dat de betaling geblokkeerd, omdat het gaat over Crypto. Sinds 1 september 2023 worden Visa Direct betalingen (tijdelijk) geblokkeerd om volledig in regel te zijn met de Europese verordening tegen witwassen en terrorismefinanciering. Hier valt dus vermoedelijk ook Crypto onder.

 

Je kan best eens bekijken of er een mogelijkheid is om een overschrijving uit te voeren, want dit mag geen probleem zijn. 

 

Groetjes, 

Julie N 

 

 

Hallo, Ik koop echter niet direct crypto. Ik schrijf geld over naar een platform. Is dit hetzelfde of ?

Reputatie 2

Hallo @DriesVR

 

Deze horen inderdaad onder dezelfde soort betalingen. 

 

Groetjes, 

Julie N

 

Hallo,

 

Ik kwam vandaag te horen in het bank kantoor

dat BNP alle rekeningen stopzet met 3 maand tijd om je kapitaal over te maken.Wanneer er geld werd gestort van een Exhange of Hot-wallet. In mijn geval is dit  bitvavo. Klopt dit? 

Is dit geldig voor alle overboekingen, niet alleen op de winst maar het volle bedrag?

Zoja, waar kan ik hier wetgeving rond vinden die al van kracht is?

(MiCa is namelijk momenteel nog niet goedgekeurd naar mijn weten )

 

Alvast bedankt

mvg

Bbobb

Reageer