Graag gestandaardiseerde EPC SEPA QR-codes ondersteunen


Waarom kan ik met de fortis-app of payconiq by bancontact app geen gestandaardiseerde qr-codes scannen om te betalen?

Hallo Kriboogh,

In Easy Banking bestaat die functie nog niet, maar ik geef het alvast wel als suggestie voor je door. Over de Payconiq by Bancontact-app kan ik me helaas niet uitspreken, want dat is geen app van ons.


Is er al enige vooruitgang om SEPA EPC QR codes compatibel te maken met de easy banking app? Andere banken zoals Belfius en KBC aanvaarden dit al een hele tijd.

Het implementeren van deze Europese standaard zou onze verenigingen een hele stap vooruit helpen om betalingsaanvragen naar leden te sturen zonder meerkosten.


Hey@Sam.jako ,

Ik heb hier nog geen nieuws van gehoord. Ik geef je feedback nogmaals door. Als ik hier concretere informatie over ontvang, laat ik het je meteen weten!

Groetjes,

Lieze


Dag @LiezeH ,

Zijn er nog vooruitzichten voor de implementatie van EPC QR codes in de app?
De programmeurs van BNP Paribas zouden hiermee alle Vlaamse verenigingen heel erg blij maken. Een gratis en eenvoudige manier om geld te innen bij de leden, net zoals de andere grootbanken van Belgie al geruime tijd ondersteunen.

Bedankt,

Sam


Hallo @Sam.jako 

We bekijken momenteel of we deze functie toe kunnen voegen aan onze app. Ik hoop je snel goed nieuws te kunnen bezorgen.


Ook van hieruit de warme oproep om EPC QR codes te ondersteunen vanuit de Easy Banking App.

Deze gestandardiseerde, vendor-onafhankelijke en gratis betalingsmethode is een zegen voor vele toepassingen van contactloze betalingen zonder speciale hardware.


Dag @YannickB, @LiezeH ,

Heeft u een update over de implementatie van de EPC QR functionaliteit?
BNP Paribas Fortis is zo ongeveer de laatste grootbank die deze Europese standaard nog niet heeft ingevoerd in haar app.

Hopelijk snel goed nieuws. :) 


Beste @YannickB en @LiezeH, als particulier vind ik het inderdaad verwonderlijk dat BNP dit in 2021 niet ondersteunt.

Toen @kriboogh deze vraag vorig jaar stelde, haalde hij er terecht Payconic bij. De Payconiq API is wél geïntegreerd in Easy Banking voor iOS en Android, en dat is nochtans een complexe integratie waarbij privé gegevens gedeeld worden met een derde partij, overbodig voor een overschrijving.

De EPC QR standaard voor het invullen van een SEPA overschrijving is veilig en gratis want het is een overschrijving en er is geen derde mee gemoeid. Het is goed ondersteund door banking apps in heel Europa, Belgische voorbeelden zijn KBC, Belfius, ING, Argenta, Bunq, ... zoals @Sam.jako al zei is BNP dus zowat de laatste Belgische bank wiens app het niet ondersteunt. 

Uw collega ontwikkelaars bij Easy Banking kunnen het protocol dat 9 jaar geleden is gestandaardiseerd door de European Payment Council eenvoudigweg implementeren door een QR lezer toe te voegen:

EPC069-12 v2.1 Quick Response Code - Guidelines to Enable the Data Capture for the Initiation of a SCT.pdf

Graag een update dus 🤞

 

Hallo @Duvrai @Sam.jako @Henk @kriboogh 

Ik heb goed nieuws voor jullie. Sinds vorige week kan je met Easy Banking App voor Android ook EPC QR-codes scannen. 

Er zal dan een ingevuld overschrijvingsformulier verschijnen waarop je enkel nog de opdrachtgevende rekening moet selecteren en een (optionele) uitvoeringsdatum kan instellen. 

De functie komt er later ook voor Apple-toestellen aan. Heb je een Android-toestel en kan je de EPC-codes toch nog niet scannen; dan moet je mogelijk onze app nog updaten.


Hallo,

Super goed nieuws! Zeker dat het op IOS (apple) nog niet beschikbaar is? Dit staat in de history van de app store onder versie 6.4:
 

Ik heb zelf geen IOS, dus kan het helaas niet uittesten.

Mvg,
Sam


Getest op Android. Werkt!


Hallo,

Super goed nieuws! Zeker dat het op IOS (apple) nog niet beschikbaar is? Dit staat in de history van de app store onder versie 6.4:
 

Ik heb zelf geen IOS, dus kan het helaas niet uittesten.

Mvg,
Sam

Dag Sam,

Via iOS kan je met onze app voorlopig enkel Bancontact QR-codes scannen om te betalen met je debetkaart. Dat zijn de codes die je te zien krijgt bij heel wat webshops en die dat jij en je kennissen zelf aan kunnen maken via Easy Banking App of via de Payconiq by Bancontact-app om elkaar te betalen.

Wat nu net op Android toegevoegd werd, is een bijkomende ondersteuning voor EPC QR-codes. Dat is een Europese standaard waarbij QR-codes gebruikt worden om overschrijvingen tussen verschillende rekeningen uit te voeren. Bedrijven kunnen die codes op hun facturen plaatsen. Je voert dan een gewone overschrijving uit die niet van je debetkaart of via Bancontact verloopt, maar wel rechtstreeks via jouw zichtrekening.


@YannickB Bedankt voor het goede nieuws dat het ooit naar de iOS app komt. Enig idee hoe lang zo iets kan duren?

 

@Duvrai 

Er wordt inderdaad aan gewerkt, maar op dit moment heb ik voor iOS zelf nog geen concrete timeframe.


Dag @YannickB ,

Kan je nog een update geven over de voortgang van de implementatie van de Europese standaard EPC QR codes in de apps van Fortis?

Helaas kan onze vereniging pas aan de slag met deze standaard als het zowel op android als IOS werkt. Anders krijgen we aan onze leden niet uitgelegd waarom het soms wel, dan weer niet, werkt.

Hopelijk kan Fortis na een jaar ontwikkeling wat prioriteit geven, zodat we in september goed kunnen starten aan het nieuwe verenigingsjaar.

Bedankt!
Sam


Dag @Sam.jako 

Sorry voor de wat late reactie. Op dit moment heb ik nog geen concrete datum/periode waarbinnen de EPC QR-codes ook voor iOS beschikbaar zullen zijn. Ik volg het alvast wel op de voet op en zal je op de hoogte houden van zodra ik meer weet.


Dag @Sam.jako 

Sorry voor de wat late reactie. Op dit moment heb ik nog geen concrete datum/periode waarbinnen de EPC QR-codes ook voor iOS beschikbaar zullen zijn. Ik volg het alvast wel op de voet op en zal je op de hoogte houden van zodra ik meer weet.

Ok bedankt @YannickB !
Het is wel gek dat de ontwikkeling voor IOS 6 maanden achter loopt op de release voor android. Verenigingen kunnen de functie pas goed in de markt zetten als het gewoon op alle smartphones werkt; tot dan laten we de hele functie gewoon links liggen, ook voor android, omdat we het niet goed uitgelegd krijgen aan onze leden en sympathisanten.


@YannickB , @LiezeH ,

Zou dit item nog eens opgenomen kunnen worden met het app developer team?

Die EPC QR code compatibiliteit op zowel android als IOS is een programmeerwerkje dat naar de maatstaven van het developer team ongetwijfeld peanuts is. En het is best een belangrijke feature voor onze verenigingen in Belgie.

Of kan u een tijspanne geven waarbinnen de feature uitgerold wordt? Dat zou ook al helpen om ons te organiseren.

Groeten,

Sam

 

 


Hallo @Sam.jako 

Ik heb het nogmaals voor je doorgegeven. Op dit moment kan ik je nog geen tijdspanne geven waarbinnen je via iOS ook EPC QR-codes zal kunnen scannen.


Ik zit echt op deze feature te wachten (iOS), dit zou mij als zelfstandige ongelofelijk veel tijd besparen en ervoor zorgen dat alles sneller wordt betaald in combinatie met het gebruik van Accountable (die deze QR codes genereert).

 
 

Ik zit echt op deze feature te wachten (iOS), dit zou mij als zelfstandige ongelofelijk veel tijd besparen en ervoor zorgen dat alles sneller wordt betaald in combinatie met het gebruik van Accountable (die deze QR codes genereert).

 
 

Dag @polflaps , ik heb het ook voor jou doorgegeven. Van zodra ik meer weet, breng ik jullie hier op de hoogte.


@kriboogh @Sam.jako @Duvrai @Henk @polflaps 

Ondertussen heb ik wat meer nieuws voor jullie. :wink: Het scannen van EPC QR-codes komt er in een van de volgende updates ook aan voor iOS. We testen de functie momenteel intern en als alles goed gaat, komt ze beschikbaar eind dit jaar/begin volgend jaar. 

Zodra ik een concretere datum heb, laat ik het hier weten.

 


@kriboogh @Sam.jako @Duvrai @Henk @polflaps @seerdekens 

Vanochtend heb ik eindelijk goed nieuws voor jullie! De nieuwste update voor Easy Banking App introduceert ondersteuning voor EPC QR-codes voor iOS. Onderstaand bericht geeft een overzicht van wat er nog werd toegevoegd.

 

 


Idee status aangepastNieuwe ideeënNu beschikbaar

Wij krijgen berichten van klanten dat ze geen QR-code meer kunnen scannen om een overschrijving uit te voeren. Dit is uiteraard heel vervelend aangezien veel mensen niet echt begrijpen dat ze ook gewoon de gegevens kunnen overtypen om zo de overschrijving uit te voeren.

Ze krijgen de melding: ‘Dit type QR-code kan nog niet worden gescand.’.