Graag gestandaardiseerde EPC SEPA QR-codes ondersteunen


Waarom kan ik met de fortis-app of payconiq by bancontact app geen gestandaardiseerde qr-codes scannen om te betalen?

Hallo @stamhoofd 

Ik heb het zelf even voor je getest en de mogelijkheid om EPC QR-codes te scannen werkt nog steeds. Ben je zeker dat het gaat om mensen die klant zijn bij onze bank? Mogelijk ondersteunen sommige andere banken nog geen EPC QR-codes.

Ook met Payconiq by Bancontact kan je dit soort QR-codes niet scannen. Hetzelfde geldt voor de gewone camera van je gsm. Je moet echt Easy Banking App gebruiken.

Een andere mogelijkheid is dat er een probleem is met de software die je gebruikt om de EPC QR-codes aan te maken. Daarvoor neem je best contact op met de beheerders van die software.


Dag @YannickB , bedankt voor je snelle antwoord. We hadden een screenshot ontvangen met daarin duidelijk de Easy Banking app zichtbaar.

 

Misschien komt het door de gestructureerde mededelingen die gebruikt werden. We volgen de standaarden zoals hier: https://www.europeanpaymentscouncil.eu/sites/default/files/kb/file/2022-09/EPC069-12%20v3.0%20Quick%20Response%20Code%20-%20Guidelines%20to%20Enable%20the%20Data%20Capture%20for%20the%20Initiation%20of%20an%20SCT_0.pdf

 

Maar voor de gestructureerde mededeling plaatsen we die, bv. +++140/8375/86074+++, in het ‘AT-05 The Remittance Information (Structured)’ veld. Maar die volgt dus eigenlijk niet echt de ISO standaard omdat België nu eenmaal een uitzonderlijke manier van gestructureerde mededelingen lijkt te hebben. Hoe verwachten jullie dat we deze gestructureerde mededelingen doorgeven via de QR-code? Gewoon in het normale beschrijvingsvak?

 

Daarnaast voegen we in het veld ‘Information*’ een link toe (zou moeten werken). Die link zorgt ervoor dat als de QR-code met de gewone scan app gescand wordt, we naar een website kunnen verwijzen waarin uitleg staat dat ze het met hun bankapp moeten scannen. 

 

Even een test QR-code (met fictief IBAN en mededeling): 

Kan je bevestigen dat deze voor jullie werkt (heb de gestructureerde mededeling nu gewoon bij het normale tekstveld gezet)?


Bedankt @stamhoofd 

De gestructureerde mededeling geef je alvast correct in, maar ik kan inderdaad jouw QR-code niet scannen. Ik heb ze zelf even opnieuw aangemaakt via verschillende soorten software, met nogal uiteenlopende resultaten: soms kan de code gescand worden, soms niet.

Dit is iets te technisch voor mij om zo op te lossen, maar ik laat het verder voor je onderzoeken en hou je op de hoogte.


@stamhoofd Welke software gebruik je om QR-codes te maken?


@YannickB We schrijven zelf die software, maar daar zou eigenlijk niets mis mogen mee zijn. We volgen gewoon de standaarden opgelegd door Europa (zie link vorige post). De QR-codes werken wel in andere bank apps. Waarom werken deze niet in de Easy Banking app? En werkt de QR-code uit mijn vorige post bij jullie? Want als die niet werkt, kunnen jullie dan nakijken waarom die niet werkt en waarom dat zo is.

Ik kan zelf de inhoud van die QR-code bekijken en die klopt. Ik zie er geen enkele fout in.


@stamhoofd Bedankt! De QR-code uit je vorige post werkte voor mij niet, maar we gaan er momenteel vanuit dat het niet aan jouw software ligt. Mijn collega’s die dit onderzoeken vragen naar de naam van het softwarepakket om zo iets gerichter te werk te kunnen gaan.

Kan ik hen gewoon de naam van jullie onderneming geven (Stamhoofd neem ik aan), of staat jullie software gekend onder een andere naam?

 


@YannickB Klopt, https://www.stamhoofd.be (betwijfel of ze er echt iets mee zullen zijn). Bedankt om dit na te kijken!


Als fervent gebruiker van Stamhoofd en de Easy Banking App, kijken wij uit naar een oplossing. Is er al vooruitgang in deze?