Beantwoord

Factuur met QR code betalen via smartphone

• 22 juli 2019
  • 5 reacties
  • 410 Bekeken

Nu en dan ontvang ik een factuur of een overschrijving met een QR-code.
Wordt dit al gesupporteerd door BNP Paribas fortis app (IOS)? Wanneer ik dit probeer te scannen met de payconiq by bancontact app krijgt ik steevast de foputmelding "ongeldige QR-code"
icon

Beste antwoord van AmelyN 22 juli 2019, 13:48

Dag Decroose,

Dit is ook mogelijk via de applicatie.
Als je de applicatie opent, zie je onderaan "Bancontact" en via die functie kan je ook met de QR code betalen of ontvangen.

Groetjes,
Bekijk origineel

5 reacties

Dag Decroose,

Dit is ook mogelijk via de applicatie.
Als je de applicatie opent, zie je onderaan "Bancontact" en via die functie kan je ook met de QR code betalen of ontvangen.

Groetjes,
Dat klopt volgens mij niet. De Bancontact app dient voor betalingen van persoon tot persoon.
Een QR code op een factuur wordt niet begrepen door de Easybanking app, ook niet door de Payconiq app trouwens.
Andere grote en kleinere banken hebben hun app kortelings geupdate om factuurbetalingen via QR code mogelijk te maken. BNP Paribas Fortis nog niet.
Het zou toch gaan met de "Payconiq by Bancontact" app
https://www.payconiq.be/en/private/pay-bills-and-invoices

De functie "Bancontact" vanuit de Easy Banking app werkt niet. Volgens de helpdesk van BNP Paribas Fortis is dit een gekend probleem wat al een tijdje aanhoudt.
Reputatie 6
Dag Seerdekens,

Klopt, in praktijk scan je bij beiden QR-codes, maar het achterliggende proces is anders.

Payconiq voert een overschrijving uit of heeft een domiciliëring op je zichtrekening (voor niet-gekoppelde banken).

Bancontact voert betalingen uit via hun eigen netwerk, wat neerkomt op een betaling met je debetkaart.

De Bancontact-problemen in Easy Banking zijn er niet voor iedereen, maar ook wanneer je geen foutmelding krijgt, zal je op dit moment nooit een factuur die enkel via het Payconiq-principe werkt kunnen betalen. Wij maken in Easy Banking App voorlopig enkel gebruik van het Bancontact-netwerk.

Ik weet ook niet in welke mate het Payconiq-systeem om facturen te betalen overeenkomt met de Europese richtlijnen over QR-overschrijvingen. Ik zie namelijk op de site van Payconiq dat de factuur voorzien moet zijn van een Payconiq of Bancontact-logo. Wat zou willen zeggen dat je dus nog steeds geen factuur kan betalen van een handelaar die niet met Payconiq by Bancontact samenwerkt.
Bedankt Yannick.
Op zich niet zo erg, ik vermoed dat ik altijd verder kan met de 'Payconiq by Bancontact' app.
Daar heb ik zowel mijn debet kaart toegevoegd als mijn zichtrekening 'gekoppeld'.

Reageer