Instantbetalingen

  • 19 June 2020
  • 8 reacties
  • 1115 Bekeken

Waarom is zo een transactie zo schandalig duur? Om bonussen aan bullshitjobbers te betalen? Lijkt me een plausibele verklaring.

En waarom kan een gewone overschrijving nog niet in het weekend verwerkt worden? Zit er soms een bediende deze transacties manueel te verifieren? 

Doen alsof je een nieuwe service aanbiedt, terwijl dit al jaar en dag kan bestaan. 0 % innovatie, 100 % bedrog. 

Wanneer komt er eens iemand die echt ballen heeft? Iemand die niet de intentie heeft om aan brood en spelen te doen. 

 

 


8 reacties

Reputatie 7

Bedankt voor je bericht @Prvcyfrk 

Ik geef je feedback en opmerkingen over instantoverschrijvingen door aan de betrokken diensten en collega’s.

Gewone overschrijvingen tussen verschillende banken worden inderdaad niet in het weekend verwerkt. Dat geld niet alleen voor onze bank, maar ook voor andere banken. De reden hiervoor is dat de verrekenkamers, de diensten die instaan voor het verwerken van het betalingsverkeer tussen de banken, niet actief zijn in het weekend en op feestdagen. 

En als je meer betaalt is deze verrekenkamer plots weer open? Maak dat eens gratis jongens...

Lijkt me echt gewoon verdoken kosten onder het motto van "beter".

Vind je niet? Eerlijk. 

Reputatie 7

Instantoverschrijvingen zijn mogelijk dankzij een nieuwe technologie die ontwikkeld werd door verschillende Belgische banken. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een instantoverschrijving uit te voeren naar een bank die hier niet aan deelneemt.

Reputatie 6
Badge +3

Een instant overschrijving gaat dat dan niet via de verrekenkamers? Gebeurt dan alles automatisch? 

Reputatie 7

@Alexander er gebeurt inderdaad veel meer automatisch. Om ervoor te zorgen dat een instantoverschrijving binnen enkele seconden toekomt, gebeuren er onder andere meer onmiddellijke controles bij andere banken.

Bijvoorbeeld: overschrijvingen naar afgesloten rekeningen bij andere banken kunnen meteen geweigerd worden (je krijgt daarover een duidelijke boodschap). 

Een jaar later en instant betalingen zijn nog steeds betalend en dus niet automatisch.

Men probeert bij BNP met heel veel uitleg te verklaren waarom, alleen is mijn vraag hoe komt het dan dat KBC instantbetalingen WEL al lang automatisch EN gratis uitvoert voor zowel particulieren en ondernemingen.

Dat veegt toch de uitleg van ‘noodzakelijke’ verrekenkamers van tafel, aangezien KBC wel in staat is deze dienst gratis en standaard aan te bieden, niet?

 

Reputatie 6
Badge +3

Een jaar later en instant betalingen zijn nog steeds betalend en dus niet automatisch.

Men probeert bij BNP met heel veel uitleg te verklaren waarom, alleen is mijn vraag hoe komt het dan dat KBC instantbetalingen WEL al lang automatisch EN gratis uitvoert voor zowel particulieren en ondernemingen.

Dat veegt toch de uitleg van ‘noodzakelijke’ verrekenkamers van tafel, aangezien KBC wel in staat is deze dienst gratis en standaard aan te bieden, niet?

 

Wel even nuanceren, bij KBC zijn instant overschrijvingen inderdaad gratis maar enkel vanaf een Plusrekening die wel betalend is nl: 3,25 EUR/maand, vanaf een Basisrekening die gratis is zijn instant overschrijvingen niet mogelijk dus in zekere zin zijn instant overschrijvingen bij KBC op die manier wel betalend, hetzelfde verhaal bij AXA bank daar zijn instant overschrijvingen ook niet mogelijk vanaf een 2 Start zichtrekening die gratis is maar enkel vanaf een betalende zichtrekening.

ING en Europabank bieden wel gratis instant overschrijvingen aan en dat vanaf alle rekeningen.

Hier bij BNPPF kost zo’n instant overschrijving 0,60 EUR/overschrijving maar bij Belfius is dat een stuk duurder nl: 1,25 EUR/overschrijving.

 
 
 

Een jaar later en instant betalingen zijn nog steeds betalend en dus niet automatisch.

Men probeert bij BNP met heel veel uitleg te verklaren waarom, alleen is mijn vraag hoe komt het dan dat KBC instantbetalingen WEL al lang automatisch EN gratis uitvoert voor zowel particulieren en ondernemingen.

Dat veegt toch de uitleg van ‘noodzakelijke’ verrekenkamers van tafel, aangezien KBC wel in staat is deze dienst gratis en standaard aan te bieden, niet?

 

Wel even nuanceren, bij KBC zijn instant overschrijvingen inderdaad gratis maar enkel vanaf een Plusrekening die wel betalend is nl: 3,25 EUR/maand, vanaf een Basisrekening die gratis is zijn instant overschrijvingen niet mogelijk dus in zekere zin zijn instant overschrijvingen bij KBC op die manier wel betalend, hetzelfde verhaal bij AXA bank daar zijn instant overschrijvingen ook niet mogelijk vanaf een 2 Start zichtrekening die gratis is maar enkel vanaf een betalende zichtrekening.

ING en Europabank bieden wel gratis instant overschrijvingen aan en dat vanaf alle rekeningen.

Hier bij BNPPF kost zo’n instant overschrijving 0,60 EUR/overschrijving maar bij Belfius is dat een stuk duurder nl: 1,25 EUR/overschrijving.

 
 
 

ik heb een comfortrekening bij fortis voor 3,5€ per maand en ik krijg ook geen gratis instant betalingen.

 

Ook om te ontvangen is fortis de enigste die er 3 werkdagen over doet om een betaling te ontvangen. 

 

kortom: Zowel voor te betalen en te ontvangen is fortis de traagste bank.

Reageer