Beantwoord

overschrijving met kredietkaart duurtijd

  • 6 October 2023
  • 7 reacties
  • 260 Bekeken

Beste

Als iemand online met kredietkaart een artikel betaald heeft (vanuit Belfius bank) om 21u op een dinsdagavond, hoe lang kan het dan maximaal duren voor het geld zichtbaar is op Fortisrekening? En wat is het gangbare?

 

Mvg

icon

Beste antwoord van Julie N 9 October 2023, 10:53

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 1

Beste

Als iemand online met kredietkaart een artikel betaald heeft (vanuit Belfius bank) om 21u op een dinsdagavond, hoe lang kan het dan maximaal duren voor het geld zichtbaar is op Fortisrekening? En wat is het gangbare?

 

Mvg

Betalen met een kredietkaart is heel wat anders dan betalen middels een overschrijving. U moet goed het onderscheid maken tussen beide systemen. Kortom, betalen middels een overschrijving heeft geen uitstaans met betalen middels een kredietkaart (of debetkaart).

Overigens, betaalt men middels een kredietkaart (of debetkaart), dan wordt de klant geacht betaald te hebben binnen de seconde dat de transactie door het systeem aanvaard werd. 

U zou dus beter moeten definiëren waarover het gaat.

Ik scan met mijn kredietkaart een overschrijving. Afhankelijk van de snelheid waarmee er werd gescand is bepalend of de transactie dezelfde dag of één week erna wordt uitgevoerd.

Reputatie 1

Ik scan met mijn kredietkaart een overschrijving. Afhankelijk van de snelheid waarmee er werd gescand is bepalend of de transactie dezelfde dag of één week erna wordt uitgevoerd.

Neen. U scant met uw kredietkaart een betaling. En deze betaling is geen overschrijving, maar een kaartbetaling. Ofte een kaartbetaling is geen overschrijving.

Voorts blijft de procedure hetzelfde: de klant wordt geacht betaald te hebben zodra de scan werd aanvaard door het betaalsysteem.  En wanneer het geld dan daadwerkelijk op de rekening van de handelaar zou komen, zulks doet niet ter zake. En deze procedure staat los van betalen middels een overschrijving.

Sorry, maar u vergeet één belangrijke element, namelijk uw bankrekening moet over voldoende saldo beschikken zo niet wordt de betaling niet uitgevoerd. Ik heb gemerkt dat er recentelijk geen deurwaarder mij meer lastig valt wegens mijn wanbetalingen. Bij navraag bij de bank blijkt dat de maximumfactuur voor deze bankrekening werd overschreden en me bijgevolg niet ongerust moet maken.

Reputatie 2

Hallo @ElisabethM 

 

Bedankt voor jouw bericht. 

 

Mag ik u even vragen of u een overschrijving hebt gedaan of is er gescand met qr-code? 

 

Indien het over een overschrijving gaat, duurt het 2 à 3 bankwerkdagen. Indien er een QR-code is gescand, duurt dit normaal 1 à 2 bankwerkdagen. Let wel op dat de betaling of overschrijving in de avond gebeurt is, dus dat de verwerking pas de volgende dag (woensdag dan) wordt uitgevoerd. Indien het bedrag nog steeds niet op de rekening van de begunstigde staat, kan de opdrachtgever best met de eigen bank waarvan het bedrag is vertrokken contact opnemen. 

 

Indien u nog andere vragen hebt, aarzel dan zeker niet om deze te stellen. 

 

Groetjes, 

Julie N

Beste

 

bedankt voor de info.

Van die maximumfactuur is wel natuurlijk een grapje maar dat had je wellicht begrepen. 

Groetjes

Jan

Reputatie 2

Hallo @janputbe , 

 

Dat is zeer graag gedaan en geen probleem hoor. 

Fijne dag verder. 

 

Groetjes, 

Julie N

Reageer