spaargeld

• 26 augustus 2019
  • 4 reacties
  • 243 Bekeken

Ik heb vorige week woensdag mijn rosse en muntstukjes van 10 en 20cent binnen gebracht in de fortis bank in tienen met een keepsafe zak van 10kg , maar staat nog steeds niet op mijn rekening? Kan iemand me zeggen hoelang ik hier op moet wachten? Dankjewel

4 reacties

Reputatie 6
Dag Daphne,

Alle muntstukken en andere cash stortingen via een loket worden via een beveiligd transport opgehaald en worden nadien ook door de transporteur geteld.

Eens dat in gebeurd is, wordt het geld op je rekening gestort met als valutadatum de dag van afgifte in het kantoor + 5 bankwerkdagen als de storting op een zichtrekening moest gebeuren, of de dag van afgifte + 1 kalenderdag voor stortingen op een spaarrekening.

De dag waarop de storting effectief plaatsvindt, hangt dus af van wanneer het transport plaatsvond.
Reputatie 5
Badge +3
Dus als ik goed begrijp zou men best eerst dat geld op de spaarrekening zetten om dan vervolgens over te schrijven op de zichtrekening als men wil dat het sneller gaat, ik vind dat maar raar. 🤔
Reputatie 5
Badge +3
ee
Reputatie 6
Dus als ik goed begrijp zou men best eerst dat geld op de spaarrekening zetten om dan vervolgens over te schrijven op de zichtrekening als men wil dat het sneller gaat, ik vind dat maar raar. 🤔

De tijd dat duurt voor het geld gestort wordt is hetzelfde voor een zicht-en spaarrekening. Wat verschilt is de valuta- of boekingsdatum.

Bijvoorbeeld:

Je brengt vandaag 27/08 een zak muntstukken binnen. Donderdag 29/08 komt de transporteur het geld ophalen en we gaan ervan uit dat hij het dezelfde dag nog telt en stort. In dat geval wordt het op je rekening gestort met een valutadatum van 03/08 als het op een zichtrekening gestort wordt (stortingsdag + 5 bankwerkdagen) of woensdag 28/08 als het op een spaarrekening gestort wordt (stortingsdag + 1 kalenderdag en dus een dag voor de telling).

In beide gevallen zie je het geld op donderdag op de rekening verschijnen.

Dit heeft effect op de datum waarop je het geld kan gebruiken. In dit voorbeeld dinsdag 03/09 en donderdag 29/08 (omdat je het dan pas ziet verschijnen). Het klopt dus dat je enkele dagen sneller zonder andere gevolgen het geld kan overschrijven als het op een spaarrekening gestort wordt.

Reageer