Beantwoord

Spaarrekening onzichtbaar maken op self-banking

  • 18 november 2020
  • 7 reacties
  • 186 Bekeken

Hallo,

 

Ik heb een tijdje geleden vernomen dat de spaarrekening ook op self-banking zichtbaar, men heeft dus meteen toegang tot de spaarrekening, wat niet heel veilig voelt. Bij easy banking online kan je het gewoon verbergen, maar fysiek ( geen verzet op) is het steeds aanwezig. Maar bij self-banking is enkel verzet mogelijk ( dus geen toegang meer, je kan enkel geld in de rekening overschrijven, maar niet omgekeerd) en dat vind ik minder. Is het echt niet mogelijk om de spaarrekening op "easy-banking" manier onzichtbaar te maken zonder die te blokkeren ( dan is overschrijving van de spaarrekening naar zicht wel mogelijk) ? 

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord van LiezeH 23 november 2020, 11:56

Bedankt voor je feedback, @Jamal-Eddine .

Ik geef dit door zodat we dit kunnen meenemen.

Bij een overval kunnen ze geen geldafnames doen als ze je pincode niet hebben, waardoor ze dus ook geen toegang tot je informatie kunnen hebben.

Groetjes,

Lieze

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 1

Dag @Jamal-Eddine !

Het is helaas niet mogelijk om de spaarrekening te verbergen zonder hier een algemeen verzet op te plaatsen. Is er een reden waarom u zich niet veilig voelt bij het gebruik van onze automaten?

Dag @IngeD,

 

Ja, vroeger had je fysiek voor een self-bank nooit toegang tot je spaarrekening ( of was het goed verborgen) en soms/meestal staat er een interessant bedrag op. Ik heb toch liever een onzichtbare spaarrekening dat geeft een veilig gevoel, omdat op je zichtrekening staat er meestal een modest bedrag, maar bij een spaarrekening en bij een overval (ergste geval) kunnen ze je je dagelijks limiet ( ongeveer 600€) opeisen. Daarom voel ik het minder veilig dan vroeger.

Reputatie 5

Bedankt voor je feedback, @Jamal-Eddine .

Ik geef dit door zodat we dit kunnen meenemen.

Bij een overval kunnen ze geen geldafnames doen als ze je pincode niet hebben, waardoor ze dus ook geen toegang tot je informatie kunnen hebben.

Groetjes,

Lieze

Bedankt voor je feedback, @Jamal-Eddine .

Ik geef dit door zodat we dit kunnen meenemen.

Bij een overval kunnen ze geen geldafnames doen als ze je pincode niet hebben, waardoor ze dus ook geen toegang tot je informatie kunnen hebben.

Groetjes,

Lieze

Vandaag 6 januari 2021 in het nieuws (radio + tv) : Jonge man naar een afspraak gelokt. Helaas was het meisje er niet maar wel zeven andere gemaskerde jonge mannen. Hij werd mishandeld en moest :
a) zijn portefeuille  b) zijn gsm c) zijn bankkaart en d) zijn pincode  afgeven.
De bankkaart en zijn pincode werden kort na de feiten gebruikt / misbruikt.

In mijn ogen heeft die jongeman, bij die mishandeling VERSTANDIG gehandeld.
Blijvend lichamelijk letsel zou hem mogelijk te wachten kunnen komen te staan. En 600 of 620 € (is dat niet de limiet ?) is dat niet waard.
Of het maken van die afspraak verstandig was is een andere kwestie. :expressionless:

Ik vraag me af wat de houding van de bank in dit dossier zal zijn in zijn geval. Dat zal ik (zullen wij) nooit weten. Hoeven we in feite ook niet te weten. “Privacy”  en  “Het dossier moet eerst bekeken worden.” Enz.
Volkomen terecht, hoor.

@ LiezeH.
Misschien heeft onze bank “ergens” op internet een pagina waarin beschreven wordt -->
Hoe onze bank zal reageren indien de schadelijder totaal geen schuld heeft aan het misbruik van zijn kaart én pincode.
Want het totaal geen schuld hebben staat - als de feiten inderdaad zo waren als beschreven -  wel als een paal boven water.

Het zal wellicht ergens in de Algemene- of Bijzondere Voorwaarden staan bij “Het gebruik van de kaart”
Wil aub de link naar deze vraag eens publiceren.

Waarvoor dank.


 

Reputatie 5

Hey @procman4 ,

Het is belangrijk dat wanneer je kaart in iemand andermans handen belandt, je zo snel mogelijk Card Stop contacteert en een klacht laat opstellen door de politie. Op die manier kunnen wij intern ook een onderzoek openen en kijken in welke mate we kunnen tussenkomen.

Ook al zou er wel geld zijn afgehaald of overgeschreven, kunnen wij intern nakijken of dit qua periode kort voor de blokkade heeft plaatsgevonden en dit zo verder bekijken. Op de tussenkomst is helaas geen garantie, dat is afhankelijk van de specifieke situatie.

Biedt dit een antwoord op je vraag?

Groetjes,

Lieze

Dag LiezeH,

Jouw algemene uitleg in de twee eerste §§, die kende ik grotendeels. Maar dat kan jij natuurlijk niet weten. En eens herhalen kan geen kwaad. 
En ook : ze zijn van toepassing voor alle banken ; en voor alle bankkaarten die in België circuleren

Maar … ik verwachtte en verwacht nog steeds van jou één of andere link naar één  Fortis- “tekstdocument” ; of zeg ik : → naar jullie “Algemene Reglement”,  of iets dergelijks,  over dit onderwerp.

Wil aub je licht eens opsteken bij één of andere “gespecialiseerde” medewerker van de Fortis bank.

Dank bij voorbaat voor die link. 

m.v.g.
 

procman4

Reputatie 7

Dag @procman4 

In de algemene voorwaarden van onze debetkaarten en kredietkaarten vind je meer info (telkens op pagina 3). Een antwoord op een specifieke situatie kunnen wij je echter niet geven via deze weg, want dat zal altijd door zowel ons, als door de ordediensten onderzocht moeten worden.

Reageer