Beantwoord

Spaarrekening zoon

  • 18 August 2021
  • 7 reacties
  • 203 Bekeken

  • Ontdekker - Niveau 1
  • 2 reacties

Beste, 

Vroeger zag ik altijd de spaarrekening van mijn zoon, zowel in de Easy Banking als in de app.

Nu echter zie ik die niet meer. Zelfs als ik naar de instellingen ga om rekening zichtbaar te maken staat hij er niet tussen. Hoe komt dit?

icon

Beste antwoord van YannickB 18 August 2021, 11:22

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7

Hallo @Cresis 

Is je zoon toevallig onlangs 18 jaar geworden?

Nee, die moet nog 10 jaar worden. Het is een jongerenspaarrekening die ik jaren geleden open gedaan heb. Er heeft niemand volmacht op

Reputatie 7

Dat is vreemd, je zou ze dan inderdaad moeten kunnen zien via jouw eigen Easy Banking. Je neemt in dit geval best even contact op met ons Easy Banking centre via Contact onderaan in Easy Banking App voor smartphone, of door te bellen naar 02 762 60 00.

Ik vermoed dat er een probleem met de rekening zelf gaat zijn. Mijn collega’s kunnen dat nakijken en oplossen.

Dat heb ik gedaan en ik moet nu vernemen dat er beslag werd gelegd op de rekening wegens faillissement vader. Ten 1e die rekening heb ik alleen open gedaan. Ten 2e we zijn al jaren gescheiden en heb niets met die zaak te maken. Ten 3e ik heb nooit geen bericht ontvangen hierover noch van de curator, noch van jullie! Kan dit zomaar???

Reputatie 7

Dat is geen fijne situatie. Ik vermoed dat de curator je inderdaad op de hoogte had moeten brengen.

Wanneer een rekening op naam van een kind geopend wordt, moeten beide ouders of voogden aangeduid worden als wettelijk vertegenwoordiger, ook als slechts een van hen de opening van de rekening aanvraagd. Enkel een uitspraak van een rechtbank kan daar iets aan veranderen.

Vermoedelijk is er daardoor nog een band met de vader gelegd. 

Je neemt best zo snel mogelijk contact met de curator of met de vader van je zoon op om te kijken wat er dient te gebeuren en of de rekening van jouw zoon effectief door de curator in beslag genomen kan worden.

Ik hoop oprecht dat dit snel uitgeklaard kan worden.

Dat heb ik gedaan en ik moet nu vernemen dat er beslag werd gelegd op de rekening wegens faillissement vader.

 

Als een  persoon om een of andere reden onder  voorlopige bewindvoering (schuldbemiddeling) wordt geplaatst, dan geschiedt zulks altijd na het vonnis van een vrederechter, die tevens in datzelfde vonnis de voorlopige bewindvoerder (advocaat) aanstelt.

Nadat het vonnis in het Staatsblad is verschenen heeft die advocaat de macht bij alle banken de rekeningen op te vragen die geheel of gedeeltelijk onder de naam staan van de kwestieuze persoon, in dit geval uw ex. Uw zoons spaarrekening werd dus wel degelijk door BNP aangegeven bij de voorlopige bewindvoerder.

Verder moet de voorlopige bewindvoerder (advocaat) alle betrokken rekeningen afsluiten en de gelden laten overschrijven naar (een van) zijn derdenrekening(-en). Die advocaat moet zulks doen, want het is de wet.

U zal dus eerstens contact moeten opnemen met die advocaat, en tweedens moeten bewijzen, tot op de laatste centiem, dat het geld op die rekening van u persoonlijk afkomstig is. En de  naam en het adres van die advocaat is dus bij BNP drommels goed gekend. Maar indien BNP alle medewerking zou weigeren, dan zal u ofwel Het Staatsblad zelf moeten raadplegen, ofwel naar zijn naam vragen bij uw ex.

Er werd u een privaat bericht toegestuurd met wat grondiger uitleg.

 

 

Reputatie 7

@Cresis

Ondanks hoe erg de situatie voor jou is, raad ik je aan om geen juridisch advies te aanvaarden van personen op deze website. Je kan de identiteit van onze gewone leden en hun achtergrond niet verifiëren en zij zullen ook nooit op de hoogte zijn van de precieze situatie waarin jij je bevindt. Onjuiste juridische info kan je enkel meer problemen opleveren. Geef zeker ook nooit persoonlijke of fincanciële info door wanneer je door een lid van dit forum via een privébericht gecontacteerd wordt.

Het beste dat je kan doen is met de curator of met je ex-partner contact opnemen en eventueel zelf juridische stappen ondernemen.

Als je een klacht wilt indienen over hoe de situatie door ons werd aangepakt, dan kan dat via deze pagina: https://www.bnpparibasfortis.be/nl/Customer-flow/Complaint-NL?axes4=priv

Reageer