Beantwoord

Domiciliëring verwijderen

• 9 mei 2019
  • 5 reacties
  • 1118 Bekeken

Hoe moet ik via de app eens domiciliëring verwijderen?
icon

Beste antwoord van Alexander 9 mei 2019, 20:03

Een domiciliëring kan je niet verwijderen, om een domiciliëring stop te zetten dien je contact op te nemen met de desbetreffende firma.
Je kan wel een domiciliëring blokkeren maar dat kan alleen via Easy Bank Web en niet via de app.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5
Badge +3
Een domiciliëring kan je niet verwijderen, om een domiciliëring stop te zetten dien je contact op te nemen met de desbetreffende firma.
Je kan wel een domiciliëring blokkeren maar dat kan alleen via Easy Bank Web en niet via de app.
Oke bedankt voor de info . Ik zal contact opnemen met de betrokkende firma .

Dag,

ik vind dit toch wel straf.

Ook ik wil een domiciliëring stopzetten.

Enkele jaren geleden koos ik er zelf voor om maandelijks, via domiciliëring, een goed doel te steunen. Nu wil ik dit stopzetten om een ander organisatie op dezelfde manier te steunen en ik zou nu daarvoor die eerste organisatie moeten voor contacteren ?

Vind ik straf, dit is fout.

Met vriendelijke groet,

Gino

Reputatie 6

@Gino Segaert

Dat heeft te maken met een wetswijziging rond domiciliëringen uit 2014.

Tot dan werden alle domiciliëringen beheerd door de banken en kon je enkel binnenlandse domiciliëringen aangaan. Het systeem was vrij complex en als er iets fout liep, was er ook geen garantie dat je snel je geld terugzag.

Sinds 2014 worden domiciliëringen aangemaakt en beheerd door de bedrijven zelf. Zij hebben uiteraard wel je handtekening of gelijkaardige toestemming nodig om een domiciliëring aan te maken.

Tegelijkertijd ben jij als consument nu beter beschermt. Enerzijds kan je rechtstreeks via het bedrijf je domiciliëring laten opzeggen, in plaats van via de bank. Dat voorkomt dat je zonder het te weten een contract met dat bedrijf onterecht volledig stopzet of dat er wanbetalingen ontstaan.

Anderzijds kan jij zelf bepalen welke domiciliëring en zelfs welk bedrijf je wilt blokkeren voor individuele of alle invorderingen en welk bedrag een bedrijf maximaal mag afhouden. Wordt er toch onterecht geld van je rekening afgehouden, dan kan je binnen de acht weken meteen een terugbetaling aanvragen via Easy Banking. Het bedrijf is verplicht dat terug te storten, ongeacht de reden van de terugbetaling.

Yannick,

dank u voor je antwoord.

Mvg, Gino

Reageer