Beantwoord

fiscaal attest schulsaldo

• 6 juni 2019
  • 3 reacties
  • 492 Bekeken

Ik vind het fiscale attest niet bij mijn online banking. Dat van pensioensparen en woonkrediet heb ik wel gevonden.
Ik heb naar de infolijn gebeld en zij vinden het vreemd genoeg ook niet terug.
Zij zouden filiaal Kontich mij laten bellen om het op te lossen en na te kijken. Dit is niet gebeurd. Filiaal Kontich stuurt me door naar deze site.
Wie kan me zsm helpen met het attest in handen te krijgen?
icon

Beste antwoord van YannickB 7 juni 2019, 08:49

Dag Nathalie,

Normaal gezien vind je het fiscaal attest in Easy Banking Web bij de uittreksels van je schuldsaldoverzekering zelf.

Als er geen beschikbaar is, dan is het mogelijk dat jouw schuldsaldoverzekering niet ingebracht kan worden in de belastingen. Dat kan omwille van, onder andere, deze redenen:

• Je betaalde je schuldsaldo in een keer: in dat geval kan je het enkel ingeven bij de belastingaangifte in het jaar volgend op de betaling.
  • Er werd bij het aangaan van de schuldsaldo besloten om het niet in te kunnen brengen. In dat geval zou je voorgaande jaren ook geen attest mogen hebben gekregen. Die keuze wordt soms gemaakt omdat het niet altijd fiscaal voordelig is om een schuldsaldoverzekering fiscaal aftrekbaar te maken. Bijvoorbeeld wanneer je hetzelfde jaar nog genoeg afbetaalt voor je woonkrediet.
Op deze site van AG Insurance vind je wat meer info.

Ik stuur je nog een privébericht om wat meer info te verzamelen, zodat ik voor jou contact kan opnemen met je kantoor.

Fijne dag alvast.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 6
Dag Nathalie,

Normaal gezien vind je het fiscaal attest in Easy Banking Web bij de uittreksels van je schuldsaldoverzekering zelf.

Als er geen beschikbaar is, dan is het mogelijk dat jouw schuldsaldoverzekering niet ingebracht kan worden in de belastingen. Dat kan omwille van, onder andere, deze redenen:

• Je betaalde je schuldsaldo in een keer: in dat geval kan je het enkel ingeven bij de belastingaangifte in het jaar volgend op de betaling.
  • Er werd bij het aangaan van de schuldsaldo besloten om het niet in te kunnen brengen. In dat geval zou je voorgaande jaren ook geen attest mogen hebben gekregen. Die keuze wordt soms gemaakt omdat het niet altijd fiscaal voordelig is om een schuldsaldoverzekering fiscaal aftrekbaar te maken. Bijvoorbeeld wanneer je hetzelfde jaar nog genoeg afbetaalt voor je woonkrediet.
Op deze site van AG Insurance vind je wat meer info.

Ik stuur je nog een privébericht om wat meer info te verzamelen, zodat ik voor jou contact kan opnemen met je kantoor.

Fijne dag alvast.
Ook ik heb geen attest voor het inbrengen van mijn schuldsaldo verzekering. Ik heb iemand gebeld van Fortis en daar werd me verteld dat ik zou beslist hebben om het fiscaal niet in te brengen. Dat is een beetje vreemd want we hebben het in 1x betaald zodat we het zouden kunnen inbrengen. Ons korfje is amper gevuld aangezien we onze woonlening pas vanaf september 2018 beginnen afbetalen zijn waardoor we nu nog niet aan het inbreng plafond zitten. Er zou me iemand opbellen om uit te leggen waarom het wel of niet interessant is om de schuldsaldo verzekering in te brengen maar een attest verkrijgen zou niet meer lukken? Waarom zou dat niet meer lukken? Waarom moet het wel of niet inbrengen op voorhand al vastgelegd worden? Waarom heeft er niemand gebeld vooraleer we deze verzekering betaald hebben? Nu zouden we 2700 euro mislopen doordat Fortis onze deze attest niet wil/kan bezorgen.
Reputatie 6
@F. Levecque

Het spijt me om te horen dat de verwerking van je schuldsaldoverzekering niet gelopen is zoals je verwachtte.

Ik kan je niet zeggen waarom het voor jou persoonlijk mogelijk niet interessant was om de schuldsaldo in te brengen in de belastingen. Om dat te doen heb ik toegang tot je persoonlijke gegevens en je volledig dossier nodig, dingen die ik niet heb via deze community.

Mogelijk zat je korf al vol door andere spaarproducten, maar dat is pure speculatie van mijn kant uit. Het beste dat ik je op dit moment kan aanraden is het telefoontje van mijn collega afwachten. Als je op basis van die info vindt dat er een fout langst onze kant is gebeurd, dan raad ik je aan om een klacht in te dienen. Op die manier wordt de situatie grondig onderzocht en kunnen we kijken wat we nog kunnen doen.

Reageer