Beantwoord

Home Invest Plan en Hello Bank

• 23 juli 2019
  • 5 reacties
  • 287 Bekeken

Ik heb sinds vorig jaar een Home Invest Plan lopen, maar heb begrepen dat ik dan enkel een schuldsaldoverzekering kan afsluiten bij BNP Paribas Fortis. Hier was ik mij van bewust bij het intekenen maar ik vroeg mij af of die regel ook geldt voor Hello Bank aangezien dit een dochteronderneming is van BNP Paribas Fortis? Kan ik dus, indien ik in de nabije toekomst een woonkrediet zou afsluiten, terecht bij Hello Bank gebruikmakende van mijn Home Invest Plan om vervolgens een schuldsaldoverzekering af te sluiten bij Hello Bank voor dat woonkrediet? Of ben ik beperkt tot BNP Paribas Fortis?
icon

Beste antwoord van Jeroen11 24 juli 2019, 12:32

@WBlommaert

Je mag een woonkrediet aangaan bij elke bank. Deze bank mag je nooit verplichten om ook een schuldsaldoverzekering bij dezelfde bank af te sluiten. Dit wilt zeggen dat je de schuldsaldoverzekering bij BNP Paribas Fortis mag afsluiten terwijl je een woonkrediet hebt lopen bij een andere bank.

Voorbeeld: Je hebt je woonkrediet bij KBC maar je schuldsaldoverzekering bij BNP Paribas Fortis. Dit gaat zonder probleem. Echter zou het kunnen dat je een minder voordelig tarief zal krijgen indien je de schuldsaldoverzekering niet bij de bank neemt waarbij je de lening zal aangaan.

Je kan dus ook perfect een woonkrediet bij Hellobank aangaan terwijl je je Home Invest Plan zal omvormen in een schuldsaldoverzekering.

Groetjes,
Jeroen
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 2
Dag @WBlommaert ,

Het Home Invest Plan is een product om te genieten van fiscaal voordeel, maar toch het geld te kunnen gebruiken wanneer je plannen hebt om een woonkrediet aan te gaan.
Deze kan je omvormen in een schuldsaldoverzekering bij BNP Paribas Fortis.

Echter kan je perfect bij een andere bank een schuldsaldoverzekering afsluiten maar dan kan je je Home Invest Plan niet gebruiken. Je bent dus niet verplicht om een schuldsaldoverzekering bij BNP Paribas Fortis af te sluiten. Indien je de omvorming niet doet, kan je het gewoon bekijken als een investering die je hebt gedaan als reserve voor later. 😎

Groetjes,
Jeroen
Bedankt voor het antwoord, maar ik vroeg me (specifiek) af of ik het omzetten van dat Home Invest Plan naar een schuldsaldoverzekering ook kan laten doen indien ik een woonkrediet aanvraag bij Hello Bank (aangezien dit technisch gezien ook onder BNP Paribas Fortis valt). Of kan ik dit uitsluitend laten omzetten indien ik een woonkrediet aanvraag bij BNP Paribas Fortis? Dat dit niet kan bij het afsluiten van een woonkrediet bij een andere bank begrijp ik volledig, daar was ik mij ook van bewust, maar mij gaat het specifiek om Hello Bank.

Alvast bedankt!
William
Reputatie 2
@WBlommaert

Je mag een woonkrediet aangaan bij elke bank. Deze bank mag je nooit verplichten om ook een schuldsaldoverzekering bij dezelfde bank af te sluiten. Dit wilt zeggen dat je de schuldsaldoverzekering bij BNP Paribas Fortis mag afsluiten terwijl je een woonkrediet hebt lopen bij een andere bank.

Voorbeeld: Je hebt je woonkrediet bij KBC maar je schuldsaldoverzekering bij BNP Paribas Fortis. Dit gaat zonder probleem. Echter zou het kunnen dat je een minder voordelig tarief zal krijgen indien je de schuldsaldoverzekering niet bij de bank neemt waarbij je de lening zal aangaan.

Je kan dus ook perfect een woonkrediet bij Hellobank aangaan terwijl je je Home Invest Plan zal omvormen in een schuldsaldoverzekering.

Groetjes,
Jeroen
Bedankt voor het zeer duidelijke antwoord en voorbeeld! Tot slot nog een kleine vraag met betrekking tot dat voordelig tarief: stel ik neem een woonkrediet bij Hello Bank en de optie bestaat daar om een voordeliger tarief te krijgen wanneer ik een schuldsaldoverzekering bij hen zou afsluiten, geldt mijn omgevormd Home Invest Plan van BNP Paribas Fortis dan in dat geval voor de korting?

Super bedankt!

Groeten,
William
Reputatie 2
@WBlommaert

Hellobank is een onafhankelijke bank net als Fintro. Hierdoor zijn er geen producten van hun in link met BNP Paribas Fortis. Helaas zal er dus geen korting besproken worden indien je de lening bij Hellobank neemt terwijl de schuldsaldoverzekering bij BNP Paribas Fortis is.

Je kan best even aftoetsen welke voordelen er zijn bij andere banken als je je schuldsaldoverzekering samen met het krediet afsluit. Indien dit een zeer mooi tarief is, is het natuurlijk beter om dit samen te nemen en het Home Invest Plan te bekijken als belegging. 🤓

Groetjes,
Jeroen

Reageer