Beantwoord

hypothecaire lening

  • 27 October 2020
  • 8 reacties
  • 625 Bekeken

Beste,

Bij een hypothecaire lening wordt er een hypotheek genomen op je eigendom. Blijft deze hypotheek op je eigendom liggen zelfs nadat je lening is afbetaald? Wie kan deze hypotheek lichten? Kan ik zelf zien of er een hypotheek op mijn eigendom ligt via “my easy banking”?

Dank bij voorbaat

Camanian

icon

Beste antwoord van Gina 27 October 2020, 23:11

Bekijk origineel

8 reacties

Hey @camanian ,

Deze hypotheek ligt enkel op het eigendom zolang de lening loopt. Van zodra de lening is afbetaald, wordt deze hypotheek automatisch weggehaald.

Enkel via de notaris kan je te weten komen of er een hypotheek op je eigendom ligt.

Groetjes,

Lieze

Reputatie 1

Een hypotheek wordt standaard voor 30 jaar genomen, zelfs al loopt jouw hypothecaire lening korter. Via een notaris kan je de hypotheek laten schrappen het hypotheekkantoor, nu kantoor rechtszekerheid. Hiervoor betaal je schrappingskosten.

Hallo Gina kan een notaris zien of er in het verleden een gedeeltelijke opheffing van hypotheek gebeurd is (bv. voor wegafstand)?

Reputatie 1

Beste @camanian ,

Ik zou wel denken dat een notaris info heeft over een gedeeltelijke handlichting van een hypotheek. Je kan alleszins eens informeren. Als de notaris hiervoor een opzoeking moet doen, zal hier waarschijnlijk ook een kostprijs tegenover hangen. Dus misschien best eens op voorhand informeren.

Groetjes,

Gina

Bedankt Gina, dat zal ik zeker doen.

Nog een vraagje, kan men als particulier contact nemen met kantoor rechtszekerheid om zulke zaken te laten opzoeken (natuurlijk tegen betaling) of kan dit alleen via een notaris gebeuren?

Reputatie 2

Bedankt Gina, dat zal ik zeker doen.

Nog een vraagje, kan men als particulier contact nemen met kantoor rechtszekerheid om zulke zaken te laten opzoeken (natuurlijk tegen betaling) of kan dit alleen via een notaris gebeuren?


Ja hoor. Sterker nog, het is een recht, vastgelegd door de wet op de private levenssfeer. En de inzage van een dossier is gratis, voor kopieën dient er een vergoeding betaalt te worden.

U dient zich te begeven naar het kantoor dat bevoegd is voor de gemeente waarin uw  (de) eigendom zich bevindt. Het adres staat normaliter ook op de stempel(s) die de kopie van de akte versiert.

Bedankt Krisje, Ik ga zeker mijn oor daar te luisteren leggen.

Nog een vraagje. Een hypotheek wordt voor 30 jaar genomen. Wat gebeurt er na die 30 jaar, ik bedoel kan men na die periode hierover toch nog gegevens terugvinden bij het kantoor rechtszekerheid (een soort van archief)?

Reageer