Beantwoord

Hypotheek op vrije woning

  • 22 March 2023
  • 4 reacties
  • 218 Bekeken

Goedendag,

Wij hebben een redelijk complexe situatie en onze bank wil hier niet in meegaan. Nu heb ik gehoord dat Fortis wellicht kan helpen.

Wij hebben hier een hypotheek lopen (ons primaire huis) en we hebben nog een huis wat een schenking was die dus volledig vrij/afbetaald is zonder hypotheek.

Nu willen wij ons primaire huis verkopen, in ons afgeloste huis gaan wonen en met de overwaarde een huis kopen in het buitenland. Echter om die te kunnen financieren hebben we niet genoeg aan de overwaarde en hebben we een woonkrediet nodig. Nu vroeg ik me af of Fortis ook een woonkrediet geeft op een woning die hypotheekvrij is.

Dus een hyptoheek op de afgeloste woning, vervolgens ook een hypotheek op het tweede verblijf. De overwaarde van ons primaire huis wordt dan gebruikt als eigen inbreng voor beide woningen.

Is dit mogelijk?

 

 

icon

Beste antwoord van LarsD 22 March 2023, 14:29

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 4

Hallo @martijnk,

Bedankt voor je bericht.

Wat je misschien zoekt is het overbruggingskrediet: als je dan een nieuwe woning wil kopen of bouwen en je wil dit dan doen met een deel van de opbrengst van de verkoop van je huidige woning dan kan je in afwachting van de verkoop al het bedrag lenen. Zodra je woning dan is verkocht betaal je het geleende bedrag terug. 

Dit gaat wel enkel gebruikt kunnen worden voor woningen in België. Je kan dus hiermee niet een tweede verblijf in het buitenland financieren. 

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Hallo @martijnk,

Bedankt voor je bericht.

Wat je misschien zoekt is het overbruggingskrediet: als je dan een nieuwe woning wil kopen of bouwen en je wil dit dan doen met een deel van de opbrengst van de verkoop van je huidige woning dan kan je in afwachting van de verkoop al het bedrag lenen. Zodra je woning dan is verkocht betaal je het geleende bedrag terug. 

Dit gaat wel enkel gebruikt kunnen worden voor woningen in België. Je kan dus hiermee niet een tweede verblijf in het buitenland financieren. 

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Dag Lars,

Nee dat zoek ik dus niet. Ik wil eigenlijk gewoon weten of het mogelijk is om een nieuwe hypotheek te zetten op een vrije woning? Dus stel ik heb een woning (die is geschonken) en die is 200K waard, kan ik daar dan bijv een hypotheek van 150K op zetten?
 

Reputatie 4

Hallo, @martijnk,

Een hypotheek aangaan voor een woning die al reeds vooraf is gefinancieerd is niet mogelijk. Je kan wel bekijken om je huidige hypotheek te herfinancieren wat betekent dat je de huidige lening vervangt voor een nieuwe lening tegen andere voorwaarden. Maar daarvoor kan je best je laten informeren door je huidige bank waar je je hypotheek bent aangegaan.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Hallo, @martijnk,

Een hypotheek aangaan voor een woning die al reeds vooraf is gefinancieerd is niet mogelijk. Je kan wel bekijken om je huidige hypotheek te herfinancieren wat betekent dat je de huidige lening vervangt voor een nieuwe lening tegen andere voorwaarden. Maar daarvoor kan je best je laten informeren door je huidige bank waar je je hypotheek bent aangegaan.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

 

Ik heb inmiddels bij KBC gevraagd en daar is het geen probleem.

Dank voor het antwoord.

Reageer