Beantwoord

lening woon

  • 16 August 2021
  • 6 reacties
  • 483 Bekeken

hallo ik ben dempsey derycke 

ik heb ongeveer 10 jaar geleden een huis gekocht en een lening aangegaan bij jullie maar ik zou van jullie mijn aflos tabbel krijgen want ik heb net mijn huis verkocht en ik moet nog altijd evenveel betalen dan 10 jaar geleden dat kan toch niet kan je mij bevestigen hoeveel ik nog moet betalen 

vriendelijke groet dempsey derycke 

 

icon

Beste antwoord van YannickB 16 August 2021, 12:03

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7

Hallo @Dempsey dreycke 

Als je bij ons ook een zichtrekening en een debetkaart hebt, dan kan je je aflossingstabel opvragen via Easy Banking Web.

  • Meld via pc of laptop aan op https://www.bnpparibasfortis.be/.
  • Klik bovenaan op Lenen en kies voor Mijn leningen.
  • Klik rechts van je woonkrediet op de horizontale strepen en klik op Aflossingstabel.

Heb je geen toegang tot Easy Banking, dan kan je ook een aflossingstabel opvragen door te bellen naar 02 762 60 00.

Heb je een woonkrediet met een vaste rentevoet, of met een variabele waarvoor er nog geen renteaanpassing diende doorgevoerd te worden, dan is het alvast normaal dat je elke maand hetzelfde betaalt. Ook wanneer er al 10 jaar verlopen zijn. 

Heb je je huis verkocht en heb je dat geld gebruikt om je krediet gedeeltelijk terug te betalen, of liet je je woonkrediet herzien, dan neem je ook best telefonisch contact met ons op via 02 762 60 00 zodat we met jou kunnen overlopen wat er bij de terubetaling of de herziening bepaald werd.

Ik heb geen rekeningen bij jullie alleen de lening 

het is een vaste rente voet geen variabel 

het huis is verkocht en we willen het bedrag terug betalen naar de bank maar het bedrag klopt niet bij de notaris zeggen ze dat ik nog iets van  76000 moet aflossen aan jullie maar op mijn aflossingstabel staat iets van 63000 wat klopt er dan

Reken maar dat uw notaris gelijk heeft want:

  1. Bij een wederbelegging (vervroegd terugbetalen in de volksmond) moet men de contractueel voorziene vergoeding betalen, en dat is doorgaans  driemaal de intrest verschuldigd op de dag van de wederbelegging - zie uw contract hiervoor.
  2. In de eerste helft van de afbetalingsperiode betaalt men weinig kapitaal af maar grotendeels intresten. Dus als men een lening over 20  jaar reeds na 10 jaar opzegt, dan heeft men gedurende die 10 jaar hoofdzakelijk intresten betaald en blijft het grootste deel van het kapitaal nog uitstaan (= af te lossen).

En punt 2 verklaart waarom u na 10 jaar nog altijd het grootste deel van het kapitaal dient terug te betalen (= dat u nog altijd bijna evenveel moet betalen als 10  jaar geleden).

Overigens, als uw notaris stelt dat er nog 76.000 euro dient betaald te worden, dan baseert hij zich op een schrijven van de bank. U hebt recht op inzage van dat schrijven en de bijbehorende documenten, evenals  als op een kopie ervan. Dus vraag het hem.

Kortom, met een lening vervroegd af te betalen na de helft van de looptijd doet men meestal een slechte, zo niet een zeer slechte zaak.

 

Maar hoe kom het dan dat op mijn aflostabel maar 63000 meer staat ? 
dit begrijp ik niet 

Reputatie 7

Dag @Dempsey dreycke 

Als je je lening verder wilt na laten kijken, dan raad ik je aan om ons te bellen via 02 762 60 00. Dit is een publieke site, waardoor wij geen toegang hebben tot jouw persoonlijke en financiële informatie. 

Maar hoe kom het dan dat op mijn aflostabel maar 63000 meer staat ? 
dit begrijp ik niet 


Het zal wel iets anders zijn dan 63.000 euro rond, en bedoelt u het netto-kapitaal of het bruto-kapitaal? Nog eens, u dient minstens driemaal de intrest verschuldigd op de dag van de verkoop bij te betalen. Tel dat op bij de 63.000 en zoveel, en vraag uw notaris vanwaar dan het verschil komt met de  73.000 euro. U betaalt hem/haar voor het leveren van deze dienst, en uw notaris heeft bovendien een kopie van de aflossingstabel in uw bezit gekregen.

Mijn vermoeden is dat, buiten de drie maanden intrest,  in de 73.000 andere kosten inbegrepen zijn, zoals de notarisakte, BTW (21,5 %!) enz… enz…

Maar uw grootste ongenoegen zal wel zijn dat u in 10 jaar nauwelijks iets afbetaald hebt, waaraan helaas niets meer te veranderen is.

 

Reageer