Beantwoord

pandwissel

  • 15 May 2023
  • 4 reacties
  • 1176 Bekeken

Hallo,

 

Ik heb mijn woning verkocht en enkele weken later een nieuwe gekocht. Ik wil mijn bestaande hypothecair krediet overzetten naar de nieuwe woning via pandwissel maar de akte van verkoop zal enkele weken voor de aankoop plaatsvinden waardoor ook de pandwissel niet gelijk met de verkoop plaatsvindt.

 

Is het mogelijk om de akte van de pandwissel enkele weken na verkoop te verlijden? Wat zijn de voorwaarden hiervoor?

icon

Beste antwoord van Eschauma 17 May 2023, 11:27

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 2

Hallo @Bonnie ,

 

Hiervoor kan je best even contact opnemen met jouw kantoor zodat een expert inzake woonkredieten deze specifieke situatie met jou kan bekijken. 

Je kan ook steeds contact opnemen met ons Easy Banking Centre via Easy Banking App of via het nummer 02 433 41 36 met jouw Easy Banking Phone Code.

 

 

Ik hoop jou hiermee van dienst te zijn.

 

 

Vriendelijke groeten,

JarneM

Reputatie 2

Hallo @Bonnie

 

Ik ga graag even verder in op jouw bericht met wat bijkomende informatie. 

Een pandwissel is helaas niet mogelijk wanneer je eerst je woning verkoopt en pas een aantal weken nadien je nieuwe woning aankoopt. Om een pandwissel mogelijk te kunnen maken moet de aktedatum voor verkoop en aankoop op dezelfde dag kunnen plaatsvinden. 

Voor meer informatie afgestemd op uw specifieke situatie, kan u zoals Jarne alvast aanhaalde steeds terecht bij ons Easy Banking Centre. 

 

Fijne dag, 

Eschauma

Toch jammer dat BNP daar zo moeilijk in is. Volgens mijn notaris is dit perfect mogelijk en ze begrijpen niet waarom mijn bank daar niet aan wil meewerken. Van mijn bank had ik trouwens terugkoppeling gekregen dat het niet op dezelfde dag als de verkoop moet gebeuren maar 2 weken vonden ze te lang. 

Mijn notaris heeft gelukkig een andere oplossing gevonden.

 

In deze community staat trouwens een bericht dat dit mogelijk is binnen de 3 maanden na de verkoop.

 

BNP moet dringend aan zijn customer service werken, die is naar mijn ervaringen van de voorbije 6 maanden nagenoeg onbestaande en dan gaat het niet enkel over de pandwissel of het krediet. Zelfs een spaarrekening openen, bankoverstap, registreren nieuwe klant... lukte niet of met veel moeite. 

Excuses kreeg ik in overvloed maar oplossingen moest ik steeds zelf aanleveren. 

 

 

Reputatie 2

Hallo Bonnie, 

 

Het is inderdaad zo dat in het verleden het mogelijk was om een hypotheekoverdracht of pandwissel te doen binnen de 3 maanden na verkoop van de bestaande woning. Naar aanleiding van wijzigingen in de wetgeving zijn de regels die we als bank moeten naleven in 2022 gewijzigd en is dit niet langer mogelijk. De aktedatum  voor aankoop van de nieuwe woning moet verleden worden ten laatste op de dag van de verkoop van de bestaande woning om een pandwissel mogelijk te kunnen maken. Uiteraard moet er daarnaast ook aan bepaalde andere factoren voldaan worden om een pandwissel mogelijk te kunnen maken. 


Ik begrijp dat het niet leuk is om te horen te krijgen dat we in jouw situatie geen pandwissel kunnen doen maar dit zijn regels die wij als bank moeten naleven. Ik ben blij te horen dat je samen met je notaris wel een oplossing hebt kunnen vinden. 

Ik pas dan ook het antwoord aan van de vraag die op de Community staat aan zodat dit naar de toekomst toe geen verwarring veroorzaakt. Bedankt om ons hierop attent te maken.

 

We doen ons best om je een positieve klantenervaring te bezorgen en werken er ook continu aan om die ervaring te optimaliseren. Mocht je een klacht hebben, dan nodig ik je uit om deze via onze website door te geven. 

 

Ik wens je alvast nog een fijne dag toe. 

 

Groetjes, 


Eschauma

Reageer