Kennissen van mij zijn hun rekeningen geplunderd omdat het makkelijk is voor criminelen om een bankapp met jouw bankgegevens te installeren op een andere smartphone. Idem voor ITSME. Er was weliswaar op een foute link gedrukt, maar toch is het te eenvoudig (lees gebruiksvriendelijk namens de banken) om de app en ITSME te installeren op ander toestel.
Daarom volgende suggestie: Geef de klanten de mogelijkheid om een hogere veiligheid (minder gebruiksvriendelijkheid) te kiezen via Homebanking:
Om beide APP’s te kunnen herinstalleren moet je met je EID-kaartlezer (eventueel via de homebanking) een extra bevestiging geven dat je van smartphone verandert. Dit gaat zeker heel wat plunderingen vermijden. De standaardbeveiliging kan blijven op de huidige, maar als eindgebruiker kan je een strengere kiezen. Tot nu toe bepalen de banken wat je kan en niet kan… met alle mogelijke risico’s tot gevolg. Geef meer keuze aan de klanten… dat is klantvriendelijker.
Beste antwoord van Julie N
Bekijk origineel