Beantwoord

Strengere beveiliging herinstallatie bankapp en ITSME aub

  • 2 November 2023
  • 1 reactie
  • 128 Bekeken

Kennissen van mij zijn hun rekeningen geplunderd omdat het makkelijk is voor criminelen om een bankapp met jouw bankgegevens te installeren op een andere smartphone. Idem voor ITSME. Er was weliswaar op een foute link gedrukt, maar toch is het te eenvoudig (lees gebruiksvriendelijk namens de banken) om de app en ITSME te installeren op ander toestel.

Daarom volgende suggestie: Geef de klanten de mogelijkheid om een hogere veiligheid (minder gebruiksvriendelijkheid) te kiezen via Homebanking:

Om beide APP’s te kunnen herinstalleren moet je met je EID-kaartlezer (eventueel via de homebanking) een extra bevestiging geven dat je van smartphone verandert. Dit gaat zeker heel wat plunderingen vermijden. De standaardbeveiliging kan blijven op de huidige, maar als eindgebruiker kan je een strengere kiezen. Tot nu  toe bepalen de banken wat je kan en niet kan… met alle mogelijke risico’s tot gevolg. Geef meer keuze aan de klanten… dat is klantvriendelijker.

 

icon

Beste antwoord van Julie N 2 November 2023, 15:02

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 2

Hallo @Ivo Raes 

 

Bedankt voor jouw bericht. 

 

Jammer genoeg horen wij het inderdaad vaak dat mensen slachtoffer worden van fraude. Als er bijvoorbeeld op een link klikt in een mail of sms, Of je doet een aankoop op een vreemde website. Vanaf je je gevoelige informatie doorgeeft (kaartnummer, klantennummer, cvc code, e-handtekening...) doorgeeft is dit al voldoende. Je vindt hier waar je op kan letten om geen slachtoffer te worden. 

 

We nemen zeker jouw suggestie mee, maar je kan deze ook ingeven via dit platform. Klik hiervoor bovenaan in de menu balk voor ‘Suggesties’. 

 

Ik hoop dat alles in orde komt met jouw kennissen. 

 

Groetjes, 

Julie N 

Reageer