Beantwoord

mogelijk opgelicht in antwerpen door goedgelovigheid

  • 2 April 2024
  • 5 reacties
  • 63 Bekeken

Dag iedereen,

Ik ben vandaag vermoedelijk gescammed. 

Ik ben rond antwerpen aangesproken door een huilende vrouw die om hulp vroeg met haar babyvoeding te kunnen betalen. Ik besef achteraf dat dit extreem stom was, maar ik heb toegegeven en heb zo'n potje poeder voor haar gekocht. 

 

Ik dacht natuurlijk: hoe duur kan het zijn? Iemand dat uit is voor mijn geld zou gewoon geld vragen, toch? 

Blijkt het dus dat dit een scam is dat rondgaat in Azie en Amerika en hier heel erg nieuw is. Vaak worden er zo'n potjes gekocht en dan achteraf teruggebracht of doorverkocht voor winst aan drugshandelaars om hun producten te verdunnen.

 

 

Wat nu? Kan ik hier mn geld voor terug krijgen? Geef ik het aan of is het een verloren zaak? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet gelynched wordt door mijn ouders? 

 

Mvg,

Nico

icon

Beste antwoord van LarsD 2 April 2024, 16:25

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 4

Hallo @Nico F.,

Bedankt voor je bericht.

Dus als we het goed begrijpen heb je zelf dan dit gekocht terwijl de persoon buiten aan het wachten was? Er zijn dus geen bankgegevens uitgewisseld?

Probleem is dat je moet gaan kunnen bewijzen tegenover politie dat het om oplichting gaat. Het is niet omdat er misschien inderdaad in andere landen op deze manier wordt gewerkt dat de persoon die je tegenkwam slechte bedoelingen hiermee had.

Bovendien heb je de aankoop zelf gedaan voor de persoon en heb je dit niet onder dwang gedaan. Je zou naar de politie kunnen gaan met je bevindingen maar de kans is klein dat men nog dan de persoon gaat kunnen opsporen en identificeren (zijn er bijvoorbeeld wel camerabeelden?)

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Dag @LarsD ,

 

Ze zijn zelf mee binnen gegaan en ik heb voor hun pampers en babymelk poeder gekocht voor hun.

Ze hebben niet mijn naam of (rekening) nummer gekregen. Er zijn zoizo camerabeelden want het was een kruidvat. 

 

Ik maak me ook vooral zorgen, mocht dat poeder of die vrouw toch in illegale situaties terechtkomen of die traceerbaar is naar mij toe op 1 of andere manier, of ik gezien wordt als medeplichtige door haar te helpen.

 

Ik vermoed inderdaad dat doordat ik het uit naiviteit heb gedaan dat er niks aan gedaan kan worden bij de bank? 

Reputatie 4

Hallo @Nico F.,

Je kan dus enkel dan met je vermoedens naar de politie gaan en daar een melding maken van de gebeurtenis. Maar politie zal waarschijnlijk niet veel kunnen doen gezien het enkel gaat om een vermoeden. Het is moeilijk om te bewijzen dat zij achteraf slechte bedoelingen hadden met deze benodigheden buiten dan voor een kind te zorgen. 

Ook om het geld terug te kunnen eisen van Kruidvat ga je moeten bewijzen dat de personen inderdaad slechte bedoelingen hadden.

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

 

Bedankt @LarsD . 

Eigen schuld, dikke bult zeggen ze dan zeker? Haha. 

 

Mvg,

Nico

Reputatie 4

Hallo @Nico F.,

Het is natuurlijk goed om mensen in nood te helpen. Helaas weet je in dit soort situaties nooit of de bedoelingen van de andere persoon oprecht zijn. 

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Reageer