Beantwoord

nieuwe vorm van fraude : ongeautoriseerde incasso's

  • 3 May 2023
  • 4 reacties
  • 207 Bekeken

Reputatie 1
  • Deskundige - Niveau 1
  • 19 reacties

Hacker bemachtigt IBAN van slachtoffer, stuurt de bank een valse incassomachtiging op naam van het slachtoffer en een verzoek tot overschrijving ten gunste van een fictief bedrijf.

Dit is wat nu in Frankrijk gebeurt, mijn vraag is : kan dit hier ook en hoe voorkomen ?

icon

Beste antwoord van CaroleL 4 May 2023, 11:41

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 4

Hallo, @adbc,

Bedankt voor je bericht.

Het aanmaken en beheer van een domiciliëring wordt niet langer meer gedaan via een bank maar via de schuldeiser, het bedrijf of organisatie die het geld wil invorderen van de rekening. 

Voor de aanmaak van een domiciliëring heeft de schuldeiser je handtekening nodig. Dit mag dus niet bijvoorbeeld gebeuren via een mondeling akkoord per telefoon. 

Als je niet akkoord gaat met een bepaalde betaling die is gebeurd in het kader van een domiciliëring, heb je acht weken om aan je bank te vragen het betaalde bedrag terug te storten. Je kan hier lezen hoe je dit dan kan aanvragen.

Je hebt ook een mogelijkheid om de komende invorderingen te blokkeren via Easy Banking Web

Indien je geen contact kan krijgen met de klantendienst van de schuldeiser om het te annuleren dan kan je contact nemen met de Ombudsman van de betrokken sector ofwel kan je een klacht indienen bij het Meldpunt van de FOD Economie

 

Met vriendelijke groeten,

LarsD

Reputatie 1

@LarsD : bedankt voor uw antwoord.

De eerste vraag : kan dit hier ook : antwoord ja, wordt dat dan niet gecontroleerd door de bank of de aanvraag echt is (handtekening enz.) ?

tweede vraag : hoe voorkomen ? dat kun je niet en via Easy Banking web kun je (volgens wat ik ervan begrijp) alléén bestaande domiciliëringen blokkeren, als het kwaad geschiedt is dus, ondertussen ben je een flink bedrag kwijt en kun je eventueel niks meer betalen in de winkel of nog erger openstaande fakturen !

Volgens alles wat ik hierover gelezen heb geraken de hackers aan de gegevens via onbeveiligde webshop sites en daar kan spijtig genoeg de consument niks aan doen.

Dit is een zeer ingewikkelde procedure, als dit niet lukt en je geen contact krijgt met de klantendienst van de schuldeiser, misschien te voorkomen door betere controle door de bank zelf.

Met vriendelijke groeten.

adbc

Reputatie 2

Hallo, @adbc 

 

Het doet me plezier te lezen hoe voorzichtig u hierin bent. Uw veiligheid 

 

Om antwoord te bieden op uw eerste vraag:

Het plaatsen van een handtekening gebeurt de dag van vandaag voornamelijk digitaal aan de hand van uw e-handtekening. Dit is de bevestiging met uw kaart en kaartlezer. Dit kan dus enkel gebeuren indien u tekent of u nalatig heeft gehandeld door uw kaartgegevens aan derden door te geven.

 

U stelt de belangrijke vraag: Hoe kunnen we dit voorkomen?

Hierin kunt u verschillende stappen nemen:

In de Easy Banking App en Website heeft u de mogelijkheid om uw kaarten te openen en sluiten voor Online Betalingen. Bij wantrouwen kunt u deze dus standaard sluiten en tijdelijk weer open zetten wanneer u een betaling wenst uit te voeren. Dit kan aan de hand van volgende stappen:

  • Via de Easy Banking Website: 
    • ‘Aanmelden’ op de website.
    • Klik op ‘Rekeningen en kaarten’.
    • Selecteer ‘Mijn kaarten’. Nu krijgt u een overzicht van al uw kaarten.
    • Klik op de grijze knop naast de gewenste kaart en ‘Wijzigen’.
    • Kies voor ‘Kaartinstellingen’. Hier kunt u de gewenste aanpassing ingeven.
  • Via de Easy Banking App:
    • ‘Aanmelden’ in de app.
    • Klik op ‘Mijn diensten’. 
    • Selecteer ‘Mijn kaarten’. Nu krijgt u een overzicht van al uw kaarten.
    • Kies de gewenste kaart. Hier kunt u de gewenste aanpassing ingeven.

Dit biedt een oplossing voor domiciliëringen die werden geplaatst op uw debet- of kredietkaart.

 

U heeft ook de mogelijkheid om alle eerstmalige invorderingen te blokkeren via de Easy Banking Website. Zet deze dan wel weer even open wanneer er een nieuw mandaat werd getekend. Dit kan via volgende stappen:

  • ‘Aanmelden’ op de website.
  • Klik op ‘Betalingen’.
  • Selecteer ‘Mijn Domiciliëringen’. Nu krijgt u een overzicht van al uw domiciliëringen.
  • Klik op ‘Mijn toestemmingen beheren’.
  • Hier kunt u de toestemmingen beheren.

Zoals u merkt zijn onze systemen zeer sterk beveiligd en kunt u heel wat zaken blokkeren. Wees toch steeds op uw hoede waar u met uw kaartlezer bevestigd.

 

Hopelijk biedt dit u een veilig gevoel.

 

Groetjes,

CaroleL

 

 

Reputatie 1

@CaroleL : bedankt voor uw antwoord, dit is al heel wat duidelijker, zal alles eens nakijken en de nodige aanpassingen indien nodig doorvoeren.

Reageer